شناسهٔ خبر: 47084466 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

گروه‌های جهادی نیرویی خلاق، مسئولیت‌پذیر و نوآور هستند

جمالی‌نژاد گفت: بی‌شک مشارکت عملی و نهادینه کردن فرهنگ مشارکت و ایجاد خلاقیت و نوآوری و مسئولیت‌پذیری و تقویت انگیزه‌های معنوی و اجتماعی را می‌توان از اثرات اجتماعی تشکیل گروه‌های جهادی و نهاد مقدس بسیج سازندگی به‌صورت فراگیر برشمرد.

صاحب‌خبر -

گروه‌های جهادی نیرویی خلاق، مسئولیت پذیر و نوآور هستندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‎پرس، مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با صدور پیامی سالروز تاسیس بسیج سازندگی را تبریک گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

۱۷ اردیبهشت سالروز تاسیس بسیج سازندگی در کشور به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که در حقیقت ادامه فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تاسیس نهاد مقدس بسیج در ایران به منظور مشارکت پذیری موثر آحاد مردم و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی برای سرعت گرفتن محرومیت‌زدایی‌ها و کمک به حرکت توسعه همه جانبه کشور را به رییس، مدیران و تمامی دست اندرکاران بسیج سازندگی در کشور تبریک عرض می‌نمایم.

خوشبختانه از هفدهم اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ تا کنون در اقصی نقاط کشور شاهد حضور بی منت عزیزان و تلاش گران بسیج سازندگی هستیم که با الگوگیری از حرکت‌های عظیم جهادسازندگی و بسیج مستضعفین در سال‌های ابتدایی انقلاب و دفاع مقدس با عشق خدمت به محرومان و زو تقویت حرکت رو به جلوی ایران اسلامی در امور عمرانی و زیربنایی با ایمان، معنویت و مدیریت جهادی و عشق به همنوعان و هموطنان کمتربرخوردار خود را داوطلبانه وقف خدمت به مردم به خصوص محرومان و حل مشکلات آن‌ها و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده اند و در مسیر دشوار و گاه صعب العبور، اما شیرین خدمت از هیچ تلاش سازنده و ارزنده‌ای فروگذار نکرده اند.

در ادامه حرکت رو به جلو و خلل ناپذیر بسیج سازندگی در ایران، طی سال‌های اخیر شاهد تحقق ایده تشکیل بسیج سازندگی و تقویت و ایجاد گروه‌های جهادی هستیم که در واقع زمینه ساز هویت بخشی به جوانان و مشارکت پذیری فعال آن‌ها در عرصه‌های مختلف سازندگی کشور قلمداد می‌شود و بهبود محیط زیست، تقویت منابع طبیعی و کشاورزی، فقر زدایی و محرومیت زدایی در نقاط مختلف کشور، تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی، کمک به بهبود شرایط معیشت و زیست بوم کارآفرینی در نقاط محروم و روستا‌ها را میتوان از جمله اهداف اصلی تشکیل و ادامه این حرکت مقدس قلمداد کرد و حرکت‌های جهادی شکل گرفته در بستر این نهاد مقدس را می‌توان در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی نیز تحلیل کرد.

بی‌شک مشارکت عملی و نهادینه کردن فرهنگ مشارکت و ایجاد خلاقیت و نوآوری و مسئولیت پذیری و تقویت انگیزه‌های معنوی و اجتماعی را می‌توان از اثرات اجتماعی تشکیل گروه‌های جهادی و نهاد مقدس بسیج سازندگی به صورت فراگیر برشمرد.

از منظر اقتصادی نیز کمک به ایجاد و تقویت فرصت‌های شغلی در مناطق کمتر برخوردار، افزایش بهره وری در نیروی کار و کمک به بهبود نظام اجرایی کشور درزمینه توسعه طرح‌های عمرانی و محرومیت زدا و صرفه جویی در هزینه اجرای این طرح‌ها را می‌توان وجه مثبت مشارکت بسیج سازندگی در حوزه اقتصادی برشمرد.

در واقع می‌توان اذعان کرد که حضور بسیج سازندگی در عرصه‌های مختلف از دو منظر نرم افزاری و سخت افزاری نیز قابل ارائه می‌باشد. در حوزه سخت افزاری کمک به اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی در کشور و ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد از جمله اساسی‌ترین فعالیت‌هایی است که در این حوزه قابل ارائه می‌باشد تعیین بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی در کشور امکان واگذاری طرح‌های مختلف عمرانی را به این نهاد میسر ساخته است و این ظرفیت زمینه استفاده موثر از ظرفیت این نهاد را در اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی میسر می‌سازد. در این چارچوب تاکنون ۴۰ هزار طرح عمرانی و زیرساختی زودبازده و با مقیاس‌های مختلف در کشور در مشارکت موثر با بسیج سازندگی و حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برنامه ریزی و اجرایی شده است.

در حوزه فعالیت‌های نرم افزاری نیز تشکیل گروه‌های جهادی با هدف محرومیت زدایی، انجام فعالیت‌های مرتبط با اشتغال و معیشت پایدار به ویژه در نقاط محروم و روستا‌های دور افتاده، مشارکت موثر و فراگیر در انجام کمک‌های مومنانه به خانواده‌ها و گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی نیز از جمله اولویت‌های نرم‌افزاری قلمداد می‌شود.

حضور موثر بسیج سازندگی در جای جای پهنه سرزمین ایران اسلامی به ویژه در نقاط دورافتاده و نقاط حاشیه نشین و محلات دارای آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله فعالیت‌های کلیدی است که این نهاد اقدامات موثر و فراگیری را در این نقاط انجام داده است.

در واقع مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در بسیج سازندگی مبتنی بر محور اصلی فعالیت و جهت گیری‌های کلان با هدف حل مشکلات مردم، گره گشایی از مسائل ویژه آن‌ها به ویژه در نقاط دارای مسائل خاص بوده است. تلاش بسیجیان در عرصه سازندگی همواره در پرتو همت والای آن‌ها به گستره ایران اسلامی فرصتی بسیار موثر و کلیدی را فراهم نموده است تا بتوان در پرتو این ظرفیت عظیم مردمی گره گشایی از بسیاری از مسائل مردم به وجه بارز واساسی‌تر صورت گیرد. این نهاد برخاسته از مردم، در کنار مردم و برای مردم فعالیت خواهد نمود و استمرار فعالیت آن قطعاً زمینه ساز توسعه و رشد و شکوفایی هر چه بیشتر کشور را فراهم خواهد نمود. تمرکز فعالیت بسیج سازندگی در تعامل موثر و فراگیر با دستگاه‌های اجرایی و مردم، نهاد‌های مدنی و خیرین این حرکت‌های جهادگونه را به وجه اساسی، پایدار، اثربخش و کارآمد می‌نماید.

در خاتمه ضمن گرامی داشت سالروز تاسیس بسیج سازندگی در کشور تاکید می‌نمایم که تجربه چندساله کار در کنار همکاران بسیج سازندگی فرصت هم افزایی و مشارکت موثر را برای اجرای طرح‌های عمرانی در کشور همراه با تخصص گرایی و تجربه موثر و فراگیر فراهم نمود و امید می‌رود استمرار این اقدامات و برنامه ریزی‌ها صورت گرفته، آینده روشن و بهتری را برای ایران اسلامی در سایه این شجره طیبه رقم بزند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما