شناسهٔ خبر: 47084435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بورس گرام

حمایت از بورس باید روی تابلو دیده شود

دنیای‌اقتصاد : درآمد دولت از بورس، دخالت‌های سیاسیون در بورس، اعمال نظرات غیرکارشناسی در بورس و... از جمله موضوعاتی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی و اقتصادی درباره آن صحبت می‌شود.

صاحب‌خبر -

در چنین فضایی که بورس و سهامداران خرد تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ برای صحبت‌های مسوولان شده‌اند، صداوسیما هم از این موضوع چشم پوشی نکرده است. در روزهای گذشته علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در شبکه پنجم صداوسیما حاضر شد و در بخش‌هایی از صحبت‌هایش درباره بورس و وضعیت سهامداران صحبت کرد.

 بخشی از صحبت‌های این نماینده مجلس که مورد توجه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام قرار گرفت، از این قرار بود که او بیان کرده بود: «خود دولت بنا بر روایتی، ۱۷ هزار میلیارد تومان از کنار موضوع بورس مالیات دریافت داشته است.» جدای از اظهارنظرهای کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر و تحلیل‌های کاربران پیام‌رسان تلگرام درباره اعلام رقم مالیات دریافتی دولت از بورس، نیکزاد در صفحه شخصی خود در توییتر هم در رشته توییتی چند مورد را ذکر کرد که به گفته او لازم است دولت آنها را برای جلوگیری از اتفاقات سال گذشته و زیان بیشتر مردم در این حوزه رعایت کند؛ «از اتلاف منابع حمایتی و سوءاستفاده سفته بازان حرفه‌ای جلوگیری کند. حمایت‌ها را مستمر و هدفمند انجام دهد. با همراهی بازارگردانان به‌صورت متوازن از سهم‌های بزرگ، متوسط و کوچک حمایت کند. از رفتارهای هیجانی که ضرر سهامداران خرد را در پی دارد جلوگیری کند.با افزایش ظرفیت نهادها و توسعه ابزارهای جدید مالی، مسیر سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم و کم ریسک را برای مردم فراهم کند.»

اما مثل همیشه گعده فعالان بورس در توییتر فارسی نسبت به این دستورها و اظهارنظرها موضع منفی گرفتند. حرف‌های آنها را بارها در این ستون در این رابطه نوشته‌ایم اما اگر در جریان نیستید باید برایتان بگوییم که حرف کلی آنها این است که با این دخالت‌ها و دستورها نه تنها اوضاع بازار درست نمی‌شود، بلکه روز به روز بدتر هم می‌شود.

 از طرفی عده‌ای دیگر هم هستند و حرفشان این است که بورس چون در سال گذشته افراد زیادی را زیر چتر خود قرار داده است، حالا تبدیل به ابزاری برای جنگ و جدل جناح‌های سیاسی در داخل کشور شده است. به همین دلیل هر فردی با گرایش سیاسی و جناحی خاص درصدد است که با استفاده از کلید واژه بورس توجه مردم را به سمت خود جلب کند. در همین رابطه دیروز توییت پیام الیاس کردی از فعالان حوزه بورس مورد توجه قرار گرفت.

 او که در توییت خود نوشته بود «مشکل بازار فعلا جنگ قدرت روی زمین بورس است!» مثل دیگر کاربرانی که از حرف و جلسه و باید و شاید خسته شده‌اند و می‌گویند در عمل این حرف‌ها و وعده‌ها هیچ خروجی‌ای برای سهامداران و بهبود اوضاع بورس نداشته است، به این مساله پرداخته بود که حمایتی اگر هست روی تابلو باید باشد. با حرف و خبر و... نمی‌شود کار کرد و در ادامه نوشته بود: « این همه منتی که بر سر بورس میذارن و دشمنانش چنان شمشیر می‌کشند که گویی تمام مشکلات کشور را بورس ایجاد کرده اگر یک موردش در۹ماه گذشته اجرایی می‌شد اوضاع بازار این نبود.»

نظر شما