شناسهٔ خبر: 47084388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه را بررسی کرد

نفع و زیان بورس از ریزش دلار

صاحب‌خبر - کیمیا نجفی
بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر مذاکرات وین روندی کاهشی یافت، به‌گونه‌ای که با از دست دادن پیاپی سطوح حمایتی، نشان داد تمایل زیادی برای کاهش بیش از پیش قیمت‌ها دارد. به گفته کارشناسان این بازار در روزهای اخیر، بر خلاف ماه‌های اسفند و فروردین که نسبت به مهم‌ترین اتفاقات کاملا بی‌تفاوت عمل می‌کرد، به شدت تحت تاثیر اخبار قرار گرفته و با سرعت به سیگنال‌های مخابره شده واکنش نشان می‌دهد. بدون شک ریزش‌های پی‌درپی نرخ دلار بی‌تاثیر در بازارهای موازی نخواهد بود و با توجه به این مسئله حال این پرسش مطرح می‌شود که در صورت ریزش بیشتر قیمت ارز چه سرنوشتی برای بازار سرمایه رقم می‌خورد؟
این پرسش که ریزش نرخ دلار تا چه اندازه بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد با پاسخ‌های متفاوتی همراه است. گروهی از تحلیل‌گران بر تاثیر بازارهای موازی بر بورس تاکید دارند و بر این باورند که کاهش قیمت دلار یکی از عوامل اصلی در افت شاخص بورس بوده و معتقدند تداوم کاهش قیمت دلار موجب ریزش بیشتر شاخص خواهد شد. اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی، سهم‌های بازار سرمایه ارزشمند بوده و کاهش نرخ دلار، نه تنها باعث کاهش ارزش سهم‌ها نمی‌شود، بلکه با توجه به قیمت‌های جهانی، جذابیت خرید آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.
نرخ ارز در سال 99 محرک شاخص بورس بود
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ارتباط نرخ دلار با بازار بورس به «ابتکار» می‌گوید: یکی از عوامل مهم، موثر و محرک در بازار سرمایه سال 99، رشد قابل توجه نرخ ارز بود و طبیعتا بازگشت همین روند و کاهش آن که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم می‌تواند یکی از عوامل مهمی در شکل‌گیری جو منفی در بازار سرمایه باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به وضعیت اقتصاد داشته باشیم باید بگویم که روند نزولی نرخ دلار تنها در بازار سرمایه انعکاس منفی دارد چراکه بر اساس ارزیابی کلان وضعیت نقدینگی، رشد اقتصادی، تورم و دیگر مسائل اقتصادی هیچ واکنشی نستب به کاهش نرخ ارز نشان ندادند. آقابزرگی می‌گوید: با توجه به موارد گفته‌شده کاهش نرخ ارز نتوانست تاثیری در وضعیت کلی اقتصاد بگذارد اما این روند تاثیر کاملا منفی در بازار سرمایه خواهد گذاشت.
امید برای رفع نگرانی‌های موجود
این کارشناس بازار سرمایه در پایان صحبت‌هایش به بررسی وضعیت بازار در ماه‌های آتی می‌پردازد و در این خصوص می‌گوید: با توجه به این مسئله که ما با انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم باید بگویم که حداکثر روند فعلی بازار سرمایه تا 5 هفته آینده ادامه خواهد داشت. اما پس از آن ممکن است که بخشی از نقدینگی که از بازار پاک شده بود مجددا به بازار بازگردد این در حالی است که ما انتظار رشد شارپی نداریم و بیشتر شرایط برای یک تعادل فراهم می‌شود. از سوی دیگر با توجه به برخی شرایط می‌توان گفت نگرانی‌های موجود که به نوعی خودساخته بوده در 4 تا 5 ماه آینده از بین می‌رود.
جو روانی خواسته و یا ناخواسته بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد
اما غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با بیان نظری متفاوت با اشاره به کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر و اثر آن بر شاخص بورس یه «ابتکار» می‌گوید: بخشی از رشد شارپی شاخص در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 مربوط به افزایش نرخ دلار بود، بنابراین ممکن است این تصور ایجاد شود که نرخ ارز با ارزش سهام رابطه مستقیم دارد. به عبارتی دیگر فعالان بر این باورند که بسیاری از بنگاه‌ها و شرکت‌ها بر اساس نرخ دلار فعالیت می‌کنند به همین دلیل نرخ ارز را موثر در وضعیت بازار سرمایه‌ می‌دانند.
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: چنین دیدگاهی خواسته و یا ناخواسته جو روانی را ایجاد می‌کند، بنابراین کاهش و یا افزایش قیمت دلار بر اساس همان جو روانی می‌تواند تغییراتی را در بازار سرمایه لحاظ کند. اما من گمان می‌کنم اینگونه نیست، البته نه اینکه دلار اصلا ارتباطی با بازار سرمایه نداشته باشد، خیر، ارتباط دارد اما در حد چند درصد کمی است که این‌روزها شاهد آن هستیم.
کاهش قیمت دلار به نفع اقتصاد خواهد بود
وی در ادامه گفت‌وگو به منفعت اقتصاد از کاهش قیمت دلار اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: پایین آمدن قیمت دلار می‌تواند به نفع اقتصاد، بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌ها باشد. چراکه در چنین شرایطی مواد اولیه ارزان تهیه می‌شود و قدرت تولید افزایش پیدا می‌کند. البته چون بازار سرمایه به چند شرکت صادراتی وابسته است کاهش قیمت دلار برای فعالان بازار کمی نگرانی ایجاد می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: برخی از فعالان و سرمایه‌گذاران معتقدند که این شرکت‌های صادرات محور در زمان کاهش قیمت دلار فعالیت‌شان کمتر می‌شود و این مسئله می‌تواند به روند بازار بورس آسیب برساند. سلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اثر کاهنده کاهش قیمت دلار برای شرکت‌های صادرات‌محور اشاره می‌کند و می‌گوید: در مجموع می‌توان گفت که کاهش قیمت دلار بر سود شرکت‌های صادرات محور اثر کاهنده دارد اما به طور کلی ریزش قیمت دلار به نفع اقتصاد خواهد بود و پس از مدتی بازار سرمایه هم از شرایط به وجود آمده استفاده خواهد کرد.
بازارها از اخبار پیروی می‌کنند
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه تا چه اندازه از جو روانی پیروی می‌کند، می‌گوید: اصولا بازارهای سرمایه در تمام دنیا خواسته و ناخواسته تحت تاثیر اخبار و جو روانی قرار می‌گیرند و با هیچ راهکاری نمی‌توان این تاثیرپذیری را کنترل کرد. بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و خبرها می‌تواند ارزش سهم‌ها را افزایش و یا کاهش دهد.
وی می‌افزاید: بنابراین هرگونه خبر سیاسی و یا اقتصادی می‌تواند مسیر حرکتی شاخص را تغییر دهد اما باید بدانیم اخبار و رویدادها اثر یکسانی ندارند. جوروانی ناشی از کاهش ارزش دلار نیز یکی از خبرهایی است که برای مدت کوتاهی بازار را درگیر خواهد کرد.
اقتصاد به برجام گره خورده است
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: این‌روزها اقتصاد ما به مسئله برجام گره خورده است و این دنباله‌روی اقتصاد از سیاست نیز به دلیل نفتی بودن بودجه کشور است. بنابراین بازارهای مالی بیش از هر زمان دیگری چشم‌به راه مشخص شدن نتیجه برجام هستند. اگر در برجام موفقیتی رخ دهد بدون شک شاهد تاثیر مثبت آن بر روی تمام بازارها خواهیم بود و بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. چراکه احیای برجام گشایش‌هایی را به دنبال خواهد داشت که در میان‌مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه در پایان به ضرورت تقویت تولید اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: بازار سرمایه یک راه بیشتر برای بهبود ندارد و آن‌هم این است که بخش واقعی اقتصاد و تولید ما قدرت بگیرد اگر این اتفاق رخ ندهد هر تغییر، حمایت و راهکاری اثر موقت خواهد داشت و پایدار نمی‌ماند.

نظر شما