شناسهٔ خبر: 47083870 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ساخت کفش برای نابینایان

دانشمندان استرالیایی حوزه کامپیوتر نوعی کفش هوشمند ابداع کرده اند که به نابینایان و افرادی که از نظر بصری دچار نقض عضو هستند، از برخورد آنها با موانع جلوگیری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ به نقل از دیلی میل، این محصول 3200 یورویی را که به InnoMake نامگذاری شده، دانشمندان استرالیایی شرکت Tec-Innovation تولید کرده اند که پشتیبان آن دانشگاه فنی Graz است. این کشف های محافظتی مجهز به حسگرهای فراصوت ضدآب است که در قسمت جلویی کفش قرار می گیرد و با نزدیک شدن فرد به موانع، شروع به لرزش کرده و صداهایی ایجاد می کند.

هر چه فرد به مانع موجود نزدیک تر شود، لرزش این حسگرها بیشتر می شود. عملکرد آن بسیار شبه حسگرهایی است که برای پارک کردن خودرو در قسمت عقب آن نصب می شوند. شرکت Tec-Innovation در نظر دارد که یک دوربین مجهز به هوش مصنوعی را در قسمتی از این محصول تعبیه کنند.

حسگرهای فراصوتی که در نوک کفش نصب شده اند موانع موجود را تا فاصله 4 متری تشخیص می دهند و سپس این لرزش ها یا سیگنال های صوتی، هشدارهای لازم را به فرد نابینا می فرستد و او متوجه وجود این مانع می شود.

سیستمی که روی این کفش به کار رفته دو بخش اطلاعات را شناسایی می کند تا به این طریق از برخورد فرد با موانع جلوگیری می کند؛ یکی ماهیت مانع و دیگری مسیر جهت گیری آن است که به ویژه اگر رو به پایین باشد، مانند سوراخ ها یا پله هایی که به یک مترو منتهی می شوند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در تلاش اند تا یک دوربین هوش مصنوعی از نوع یادگیری ماشینی با قابلیت سیستم تشخیص را در این کفش بگنجانند. تصاویر گرفته شده با این دوربین اطلاعات بیشتری را درباره مانع حین راه رفتن فرد نابینا در اختیار او قرار می دهد.

آنها از الگوریتم های یادگیری عمیبق استفاده کرده اند که در شبکه ای عصبی آن را به کار گرفته اند که بعد از تشخیص و تفسیر تصاویر دو کار هم انجام می دهد. از تصاویر این دوربین برای تشخیص منطقه ای که بدون مانع و برای راه رفتن امن باشد. این دوربین همچنین قادر به شناسایی و تشخیص موانع است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما