شناسهٔ خبر: 47083446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تگرگ ۲۷۷ میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش تگرگ و سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۷ میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت زد.

صاحب‌خبر -

عبدالله یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان خسارت به ۶۶۹ هکتار کشتزار و ۴۸۲ هکتار باغ وارد شد که علاوه بر این ۱۵۰ راس دام سبک و ۲ راس دام سنگین نیز تلف شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت  مربوط به شهرستان بجنورد با ۱۷۰ میلیارد ریال بوده است اظهار داشت: همچنین ۶۱ میلیارد ریال به کشتزار کشاورزی شهرستان شیروان، ۳۴ میلیارد ریال جاجرم و مابقی خسارت نیز در سایر شهرستان های این استان بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بدون احتساب خسارت از ناحیه بارش باران در شب گذشته وقوع حوادث مختلف طبیعی از ابتدای فروردین تا نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال ۳۰۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به کشاورزان این استان خسارت زد که بیشتر آن بر اثر سیل و تگرگ بوده است.

 وی اظهار داشت: بارش باران و تگرگ و جاری شدن در سال جاری به محصولات باغی و زراعی از جمله سیب، گیلاس، گردو، پسته، زعفران، گندم، جو و یونجه خسارت وارد کرده است.

در سال گذشته براثر بلایای طبیعی ( سرمازدگی، سیل و طوفان و تگرگ) حدود ۱۵ هزار میلیارد  ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد شد.

وی سطح  اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی را افزون بر ۳۴۴ هزار هکتار اعلام کرد و اظهارداشت: سالانه کمتر از ۱۵ درصد از این اراضی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد و اکثر کشاورزان به دلایلی از جمله نارضایتی از پرداختی های بیمه در زمان زیان و عدم نقدینگی تمایلی به بیمه سپاری ندارند.

با توجه به هشدار قرمز هواشناسی استان مبنی بر احتمال بارش های شدید و رگباری باران و وقوع سیل، مدیریت بحران این استان به حالت آماده باش در آمد.

میانگین سالانه بارندگی در خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.   

نظر شما