شناسهٔ خبر: 47083119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از انتخابات

صاحب‌خبر -


کدخدایی: تعیین شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری طبق اختیارات قانونی است
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی در پاسخ به برخی انتقادها درباره مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته، عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.
 بنابر این گزارش، طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان روز گذشته از ابلاغ مصوبه جدید این شورا به وزارت کشور درخصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
این شرایط به شرح زیر است 1) داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت‌نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به‌طور کامل مصادیق آن ذکر شده است، داشته باشند. 2) وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند. 3) تمام نامزدها باید عدم سوءپیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.
توضیحات طحان‌نظیف درباره مصوبه شورای نگهبان
هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگویی با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزدهای واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.
وی ادامه داد: برخی‌ها چرا با شفاف‌سازی مخالف‌اند؟ کسی از شفافیت ضرر نمی‌کند. واقعاًً مردم، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی از انتشار تصاویر افرادی که تفریحی در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، ناراحت بودند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: ما باید مشخص کنیم که چه کسی مدیر و مدبر است و چه کسی از نظر ما رجل سیاسی-  مذهبی است، ما مدافع حق مردم هستیم.
طحان‌نظیف با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نفر در انتخابات گذشته دارای محکومیت قطعی مانند نزاع، ضرب‌وجرح، سرقت، کلاهبرداری و...  بوده‌اند گفت: ۱۲۰۰ نفر از ۱۶۰۰ ثبت‌نامی‌های انتخابات گذشته، مدرک تحصیلی‌شان دیپلم و سیکل داشته‌اند.
وی افزود: متأسفانه برخی افراد در انتخابات گذشته، فرزندان خردسالشان را هم در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند!
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقتی برای انتخابات‌های مجلس، خبرگان و شوراها شرایط سن و مدرک گذاشته شده، چرا برخی مخالف گذاشتن شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؟
طحان‌نظیف تأکید کرد: انتخابات محل دیده شدن و خودنمایی برخی افراد که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و می‌خواهند دیده شوند، نیست.
وی ادامه داد: مردم دغدغه معیشتی و اقتصادی دارند و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، باید حداقل‌هایی مثل سن و مدرک و سابقه را داشته باشند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۵ روز است که ۵ روز هم می‌توانیم آن را تمدید کنیم، اما آیا واقعاًً می‌توان صلاحیت ۱۶۰۰ نفر را در این زمان کوتاه دقیقاًً بررسی کرد؟
مجید انصاری: «نظارت استصوابی» ورود به عرصه اجرا است
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان برای شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان در تعیین شرایط رجل سیاسی-  مذهبی و مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات عمل کرده است.
وی تأکید کرد: نظر شخصی من این است که شورای نگهبان طبق این بند از سیاست‌های کلی انتخابات می‌توانست چارچوب‌های کلی‌تر را مشخص کند ولی جزئیات و قوانینش را مجلس تصویب کند. ولی فعلاً از نظر قانونی و حقوقی با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات این امر به عهده شورای نگهبان محول شده، بنابراین شورای نگهبان هم مبتنی بر این بند از سیاست‌های کلی عمل کرده است.
درخواست شورای ائتلاف 31 استان
برای نامزدی آیت‌الله رئیسی

مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ۳۱ استان در نامه‌هایی جداگانه از غلامعلی حداد عادل (رئیس شورای ائتلاف) درخواست کردند با توجه به شرایط کشور و اجماع نامزدها و نیروهای انقلاب بر روی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، از وی دعوت کنند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.
پیش‌ازاین نیز، تعدادی از احزاب عضو شورای ائتلاف با ارسال نامه‌ای خطاب به حداد عادل درخواست کرده بودند، این شورا از آیت‌الله رئیسی جهت شرکت و ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کند.
زاکانی: امیدواریم «رئیسی» به میدان بیاید
علیرضا زاکانی، رئیس جبهه تحول خواهان انقلابی در جلسه شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی پویش برای دعوت از رئیسی گفت: شخصاً با ایجاد دوقطبی ممدوح در جامعه به نفع کسی که پرچم عدالت‌خواهی را بلند کند موافقم و ظرفیت‌سازی گفتمانی در سطح جامعه به نفع عدالت‌خواهی را مفید می‌دانم. این ظرفیت‌سازی به مصداق عینی نیاز دارد و اکنون رئیسی مناسب‌ترین مصداق عینی برای به دست گرفتن پرچم عدالت‌خواهی است.
وی با بیان اینکه بدون حضور رئیسی در انتخابات، اجماع بسیار سخت خواهد شد، اما باز هم امکان‌پذیر است، گفت: امیدواریم رئیسی به میدان بیاید که در این صورت اجماع حداکثری صورت خواهد گرفت.
دعوت جمعیت رهپویان از رئیسی
حجت‌الاسلام کاظمی ‌سخنگوی جمعیت رهپویان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با رصد شرایط خطیر کشور و بررسی نامزدهای بالقوه دارای حداقل ویژگی‌های ضروری، مواردی را به‌عنوان معیار حمایت از نامزدهای احتمالی مدنظر قرار داده است.
سخنگوی جمعیت رهپویان گفت: این جمعیت از شورای ائتلاف می‌خواهد تا زمینه را برای نامزدی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی فراهم و از ایشان دعوت به حضور نماید.
مصباحی مقدم: رئیسی منتظر اذن رهبری است
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی در رابطه با «حضور رئیس قوه قضائیه در انتخابات 1400» گفت: با تعداد قابل‌توجهی از کاندیداها صحبتی صورت گرفته و اکثراً اعلام داشتند در صورتی کاندیدا خواهند شد که رئیسی بنای حضور در انتخابات را نداشته باشد و تا حدی بستری برای اجماع تقریبی پدید آمده است. اکثر افراد در جریان نیروهای انقلاب اعلام کاندیداتوری خود را منوط به عدم ثبت‌نام رئیسی کرده‌اند.
وی ادامه داد: رئیسی منتظر اذن رهبری است و اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات 1400 ندارد.
همچنین محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگویی در این خصوص گفت: آقای رئیسی برای قوه قضائیه مستقیماً منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتاً اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می‌کند و در مورد انتخابات سؤال می‌کند ایشان می‌فرمایند که من ایجاباً و سلباً هیچ اظهارنظری نمی‌کنم.
عضو کارگزاران: حد مشارکت در انتخابات
 بالای ۵۵ درصد است

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه «باید از حضور حداکثری به هر شکلی دفاع کنیم ولو اینکه نامزد ما رأی نیاورد» گفت: پیش‌بینی من این است که انتخابات ۱۴۰۰ قطعاً حد مشارکت ما بالای ۵۵ درصد است و حتی ۶۰ درصد پیش‌بینی می‌کنم. توصیه نمی‌کنم این را با انتخابات زیر ۳۰ درصد مجلس مقایسه کنیم و بگوید مشروعیت ریاست جمهوری از یک زمینه‌های تضعیف‌شده و حداقلی برخوردار است. انتخابات آینده پرشور خواهد بود.
کاندیداهای انتخابات
 برای راهبرد امور کشور برنامه دهند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کاندیداهای انتخابات دارای راهبردهای مشخص برای اداره کشور باشند و باید برای این راهبردها و استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها برنامه داشته باشند.
وی، هدف از وقایع اخیر را ایجاد دوقطبی برای انتخابات دانست و ادامه داد: مردم باید هوشیار باشند و فریب این نوع توطئه‌ها را نخورند.
سلیمی ‌اظهار کرد: در بحث اقتصاد و معیشت به دنبال این هستند که ذهن مردم را شرطی کرده و بگویند ما جلوی قحطی را در ایران گرفتیم، متأسفانه امروز کمک‌های مؤمنانه مردم با همکاری نهادهای انقلابی استخوان در گلوی برخی جریان‌ها است.
برخی به‌دنبال گره‌ زدن مشکلات کشور
 به تحریم و پیش کشیدن موضوع مذاکره هستند
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس گفت: مردم باید هوشیار باشند و فریب این سخنان را نخورند، برخی‌ها به‌دنبال گره‌ زدن مشکلات کشور به تحریم و پیش کشیدن موضوع مذاکره است و گره مشکلات را در باز کردن راه‌های مذاکره می‌دانند.
دشمن به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات است
آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین گرامیداشت روز قدس در شیراز تأکید کرد: تنها روشی که می‌توان با جهان‌خواهی آمریکا مقابله کرد مقاومت و حضور در انتخابات است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضور پرشور مردم در انتخابات یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای مقاومت است زیرا دشمنان به دنبال کاهش حضور مردم در انتخابات هستند.
سردار جوانی: سپاه نگاهی به فرد خاص در انتخابات ندارد
سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه با‌ اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات گفت: در آستانه هر انتخابات فرد اصلح، شایسته و مناسب مطرح است و همان‌طور که امام و رهبر معظم انقلاب در ۴۲ سال اخیر در هیچ انتخاباتی مصداقی معرفی نکردند، سپاه هم با دعوت به مشارکت حداکثری و بیان معیارها و شاخص‌ها، نگاهی به فرد خاص ندارد.
دیدار انتخاباتی محسن رضایی با محمد و قاسمی
رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از دیدار انتخاباتی خود با ۲ تن از نامزدهای احتمالی خبر داد.
رضایی با انتشار تصویری از دیدار خود با رستم قاسمی‌و سعید محمد، فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در صفحه خود در توییتر، نوشت: در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، «داوطلبی برای مسئولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملاًً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه‌ای، قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.
نامزد انتخابات با شعار «دولتِ سلام»
امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در توئیتی نوشت: برای حل ۲۰ مسئله اولویت‌دار مردم مانند معیشت، گرانی، بیکاری، بدمسکنی و... ۲۱۳ پروژه برای اصلاح سازوکارها طراحی شده که تا پایان سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهند شد. اینکه رئیس‌جمهور دردهای مردم را حس کند، هنر نیست، بلکه باید مشکلات را جراحی و رفع کند. درباره دولت سلام بیشتر خواهم گفت.
اگر جهانگیری رد صلاحیت شود کشور آسیب می‌بیند!
اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی-  اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای گفت: آقای جهانگیری مدیر، استاندار، نماینده مجلس و معاون اول رئیس‌جمهور بوده و با این ‌همه سابقه از ابتدای انقلاب تا به امروز نمی‌تواند مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگیرد. اگر شورای نگهبان بخواهد وارد این فاز شود که برای این افراد اعلام عدم صلاحیت کند در حقیقت هویت و ماهیت چارچوب ساختاری را زیر سؤال برده است و کشور دچار آسیب خواهد شد».
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:
دولت با ارائه آمار غلط از ردصلاحیت‌ها
 باعث تنش سیاسی نشوند

پیرو انتشار خبری مبنی بر برگزاری نشستی بین وزیر کشور، رئیس مجلس و برخی از اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اتخاذ تصمیماتی در این جلسه درباره شیوه بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات، توضیحاتی توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ارائه شد.
در این توضیحات آمده است: درحالی‌که روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها در هیئت‌های عالی استانی تمام نشده و نظر آن هیئت‌ها هنوز اعلام نشده، متأسفانه برخی مسئولان دولتی با ارائه آمار مغشوش و مغلوط از تعداد ردصلاحیت‌ها، باعث تنش سیاسی شده و پیشاپیش کیفیت مشارکت در انتخابات آینده را به موضوع بررسی صلاحیت‌ها گره می‌زنند.
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها افزوده است: در صورت ادامه چالش‌های سیاسی از جانب برخی مسئولان دولت، این شورا ناگزیر خواهد بود برای تنویر افکار عمومی گزارش خود را با مردم در میان بگذارد. امید است همه دستگاه‌ها و مسئولان ضمن توجه به شرایط کشور نقطه کانونی اهتمام خود را برپایی انتخاباتی باشکوه و قانونمند قرار دهند و با حاشیه‌تراشی موجب بروز تکدر و تشویش اذهان نشوند.
عرف: بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک
در انتخابات استفاده می‌شود

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در جریان بازدید از کارگاه آماده‌سازی تجهیزات الکترونیکی انتخابات کشور، گفت: بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می‌شود که تا الان بیش از ۲۵ هزار صندوق به‌روزرسانی شده و تا هفته آتی تمام دستگاه‌ها تجهیز و آماده روز انتخابات می‌شوند.

نظر شما