شناسهٔ خبر: 47081406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفتمین سفر عمران‌خان به عربستان

اسلام‌آباد - ایرنا - «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان برای هفتمین بار راهی سفر رسمی به عربستان سعودی شد که به گفته ناظران سیاسی اهداف اصلی این بازدید جدای از توسعه روابط و یا همکاری‌ها، تلاش دو کشور برای برطرف کردن کدورت‌ها، همچنین بررسی طرح تنش زدایی در منطقه و تحولات اخیر پیرامون آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، نخست وزیر این کشور ساعاتی پیش در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی راهی عربستان شد. این سفر به دعوت ولیعهد سعودی انجام می‌شود.

ساعاتی قبل از عزیمت عمران‌خان، فرمانده ارتش پاکستان که برای سفر رسمی در عربستان بسر می‌برد، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای گفت وگو کرد.

«فواد چودری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان نیز امروز پیش از سفر نخست وزیر این کشور به عربستان اعلام کرد: عمران‌خان مصمم به پیشبرد ابتکار خود برای کمک به تنش زدایی در منطقه است و ما همواره خواستار بهبود روابط میان کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و عربستان هستیم.

ناظران سیاسی در پاکستان دستور کار اصلی هفتمین سفر عمران‌خان به عربستان را فراتر از تلاش برای تقویت روابط دو جانبه و یا جذب سرمایه گذاری‌های سعودی می‌دانند.

به عقیده آنان، کدورت‌های دو کشور که بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و انجام نشدن هیچ گونه سفرهای سطح بالا میان این دو متحد، روابط اسلام‌آباد و ریاض را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود.

منابع آگاه در پاکستان گفتند: پس از زمزمه‌هایی از تلاش ریاض برای بهبود روابط با تهران و همزمان چراغ سبز حاکمان سعودی برای ترمیم روابط با پاکستان باعث شد تا عمران‌خان اطمینان بیشتری به دستاورد سفر فعلی خود داشته باشد و انتظار می‌رود وی ضمن ترغیب طرف سعودی برای توسعه روابط دو جانبه، ابتکار خود برای کمک به تنش زدایی در منطقه را با مقام‌های عربستان دنبال می‌کند.

ولیعهد سعودی هشتم اردیبهشت امسال اعلام کرد: ما به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. محمدبن سلمان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه عربستان تصریح کرد: ایران همسایه ماست و امیدواریم که روابط خوبی با آن داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌خواهیم ایران در شرایط سختی قرار داشته باشد، بلکه میخواهیم ایران کشوری شکوفا باشد و توسعه یابد، ما در ایران و آن‌ها در عربستان منافع دارند و [این خواسته] ما برای آن است تا منطقه و جهان به سوی رشد و شکوفایی حرکت کند.

یک روز پس از آن نخست وزیر پاکستان در واکنش به اظهار ولیعهد سعودی مبنی بر امیدواری به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران، از آنچه که وی تلاش ریاض برای ترمیم روابط با تهران خواند، استقبال کرد.

«عمران‌خان» طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود.

نظر شما