شناسهٔ خبر: 47081304 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیش‌بینی برداشت ضعیف غلات از مزارع بهمئی/50 درصد مزارع توجیه برداشت ندارند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی از عملکرد ضعیف مزارع با توجه به وضعیت خشکسالی در سال زراعی جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

رضا راهدار بهمئی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی از عملکرد ضعیف مزارع در سال زراعی جاری خبر داد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی گفت: سطح زیر کشت گندم و جو سال زراعی جاری در شهرستان بهمئی ۱۰ هزار هکتار است که پیش بینی می‌شود از میزان سطح زیر کشت دو هزار تن گندم و دو هزار تن جو برداشت شود.

راهدار بهمئی گندم آفتاب، کوهدشت، سیاه ریشَک و جو ایذه و بومی محلی را بیشترین ارقام کشت شده در این شهرستان عنوان کرد و افزود: امسال ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت که از این مقدار ۲۰۰ هکتار آبی و ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار هم دیم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم در شهرستان بهئی از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز شد اضافه کرد: شهرستان بهمئی به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی گرم، اولین شهرستان استان است که کار برداشت گندم در آن آغاز شده است.

راهدار بهمئی با اشاره به اینکه برداشت گندم در شهرستان بهمئی به دو صورت ماشینی و سنتی برداشت می‌شود ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت نامناسب بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در این شهرستان حدود ۵۰ درصد از مزارع عملا توجیهی برای برداشت نداشته و مابقی مزارع نیز با کاهش عملکرد حدود ۶۰  درصدی  مواجه شد.

وی افزود: یک مرکز خرید گندم برای خریداری گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در شهر لیکک پیش بینی شده که به صورت تضمینی گندم تولیدی شهرستان را خریداری می‌کند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی گفت: اضافه کرد: با توجه به همجواری شهرستان بهمئی با استان خوزستان و شهرستان‌های بزرگ و پر تردد، تدابیر لازم برای تردد ادوات کشاورزی در زمین‌های مجاور و محور‌های ارتباطی با همکاری نیرو‌های نظامی لحاظ شده است.

راهدار بهمئی با بیان اینکه امسال خریدی خارج از دستورالعمل خرید تضمینی نخواهیم داشت ادامه داد: در سال زراعی جاری خرید توافقی یا آزاد در شبکه وجود ندارد، چون این اقدام خلاف مقررات است.

مدیر جهاد کشاورزی بهمئی با اشاره به اینکه، هم اکنون کار برداشت گندم با ۱۳ دستگاه کمباین در نقاط مختلف شهرستان انجام می‌شود و به مرور بر تعداد این دستگاه‌ها افزوده خواهد شد گفت: تدابیر لازم برای تامین سوخت این دستگاه‌ها اندیشیده شده است.

وی کشاورزان را به خویشتن‌داری و رعایت حال کمباین داران مهاجر دعوت کرد و افزود: کار برداشت غلات تا آخرین قطعه زراعی در شهرستان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

نظر شما