شناسهٔ خبر: 47080443 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اولین پرواز یک‌طرفه:

هلی‌کوپتر «نبوغ» آماده پنجمین پرواز بر فراز مریخ برای ثبت رکوردی جدید است

بر اساس اعلام ناسا هلی‌کوپتر «نبوغ»، امروز پنجمین پرواز خود را بر فراز سیاره سرخ در ارتفاع، مسافت و مدت زمان بیشتر انجام خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپیس دات کام، هلی کوپتر «نبوغ» قرار است امروز پنجمین پرواز خود را بر فراز مریخ انجام دهد. بر اساس اعلام ناسا اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، «نبوغ» در پنجمین پرواز خود تا ارتفاع ۱۶ متر اوج گرفته و تا ۱۲۹ متر نیز به سمت جنوب حرکت خواهد کرد، این همان مسیری است که هفته پیش در مدت زمان ۸۷ ثانیه طی کرد.

جاش راویچ، مهندس مکانیک ارشد آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در این باره گفت: در این پرواز ما به رکورد جدیدی را در  ارتفاع ثبت خواهیم کرد، جایی که می‌توانیم تصاویر رنگی و سیاه و سفید از منطقه ثبت کنیم.

راویچ افزود: پس از انجام این پرواز تقریبا ۱۱۰ ثانیه‌ای، «نبوغ» فرود می‌آید و به این ترتیب اولین سفر یک طرفه خود را انجام می‌دهد. هنگامی که این مکان جدید را لمس کند، ما یک مرحله نمایش جدید را آغاز خواهیم کرد؛ مرحله‌ای که طی آن می‌توانیم آنچه این فناوری جدید قادر خواهد بود برای کمک به ماموریت‌های دیگر انجام دهد، به نمایش بگذاریم.

«نبوغ» در ۱۸ فوریه با مریخ نورد «استقامت» ناسا در داخل دهانه جزیروی مریخ فرود آمد و شش هفته بعد از «استقامت» جدا شده و بر سطح مریخ مستقر شد. این هلی کوپتر با انرژی خورشیدی یک نمایش فناوری است که برای نشان دادن امکان اکتشاف هوایی در سیاره سرخ طراحی شده است و ماموریت آن در ابتدا به پنج پرواز در مدت زمان ۳۰ روز محدود شده بود، اما ناسا اخیرا عملیات «نبوغ» را به مرحله جدیدی گسترش داده است که طی آن تیم هدایت کننده هلی کوپتر سعی می‌کند توانایی‌های روتورکرافت را به عنوان پیشاهنگی برای مریخ نوردان به نمایش بگذارد.

راویچ می‌گوید: ما در حال سفر به یک پایگاه جدید هستیم، زیرا این همان جهتی است که «استقامت» در آن دنبال می‌شود و اگر می‌خواهیم به نمایش آنچه می‌توان از منظر هوایی انجام داد، ادامه دهیم باید به همان جایی برویم که مریخ نورد می‌رود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/ 

نظر شما