شناسهٔ خبر: 47080232 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه:

رای مردم در ساختار نظام جمهوری اسلامی بر دیگر اصول آن مقدم‌تر است

کرمانشاه- ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: اگر نگاهی به ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بیاندازیم، جمهوری بر دیگر اصول آن مقدم‌تر است و جمهوری یعنی "مردم" و در واقع این مردم هستند که با رای دادن در انتخابات به نظام مقبولیت می‌دهند.

صاحب‌خبر -

دکتر «سیروس محبی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: مقبولیت نظام براساس حضور مردم در مشارکت‌های سیاسی - اجتماعی است و اگر رضایت مردم نسبت به عملکرد نهادهای نظام کاسته شود، عملکرد "دولت" به مفهوم کل نظام نیز کاسته می‌شود و در مقابل اگر واکنش مردم نسبت به عملکرد نهادهای نظام رضایت بخش باشد دولت می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه انتخابات احساس شهروندی مردم را بالا می برد، گفت: در انتخابات رای دادن، پیامد دارد و فقط رای دادن تنها نیست بلکه آنها را ناظر بر عملکرد دولت می کند و این که آنها در مقابل رای مردم باید پاسخگو باشند و اگر عملکرد خوبی نداشته باشند حق انتقاد به مردم می دهند.

محبی با بیان اینکه انتخابات در سرنوشت کشور و افراد جامعه تاثیر بسزایی دارد، افزود: تاثیر انتخابات بر جامعه و نظام مثل روز روشن است، اگر دقت کنیم بعد از انقلاب تا به حال این رای مردم است که انقلاب را نگه داشته است.

این استاد علوم سیاسی در ادامه با مقایسه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا و تاثیر مشارکت مردم گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ مردم مشارکت نکردند، ترامپ به قدرت رسید و میزان شخصیت بین المللی آمریکا را به شدت کاست اما در انتخابات ۲۰۲۰ دیدند اگر مشارکت نکنند دوباره ترامپ سرکار می آید و میزان محبوبیت بین المللی را آمریکا می کاهد بنابراین با مشارکت بالا  و رای بالا کشورشان را با پشتوانه بسیار قوی‌تری تشکیل دادند؛ پس مشارکت تاثیر بسیار مهمی در سرنوشت کشورها در بُعد داخلی و خارجی دارد.

محبی همچنین افزود: ما در گذشته " مائو" رییس جمهور چین را داریم که فقط به خاطر مشارکت و قدرت مردمی بسیار بالایی که پشت سر او بود در سازمان ملل حق وتو به آنها دادند در حالی که نه قدرت نظامی و نه قدرت اقتصادی داشت، بنابراین اصل انتخابات بسیار مهم است و حضور و مشارکت مردم در قوی بودن و قدرتمند بودن ایران در جهان بسیار تاثیر گذار است.

دانشگاهیان همواره علاقهمند مشارکت در انتخابات هستند

این استاد علوم سیاسی در بخش دیگر از سخنان خود به مشارکت قشر دانشجو در انتخابات اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال به دلیل پیک چهار ویروس کرونا و وضعیت قرمز استان، دانشگاه ها تعطیل است و مانند انتخابات گذشته شاهد بحث ها و مناظرات پرشور و هیجانی انتخاباتی دانشجویان در دانشگاه ها نیستیم.

او دانشگاه و قشر دانشجو را جزو طبقه متوسط جامعه که نسبت به مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دغدغه دارند، طبقه بندی کرد و افزود: به همین خاطر مشارکت این قشر، انتخابات از هیجان و شور خاصی برخوردار است .

محبی، مشارکت دانشجویان را مانند دیگر اقشار جامعه وابسته به عملکرد و تحقق وعده های دولت دانست و گفت: اینجا منظور از دولت فقط قوه مجریه نیست بلکه کل ارکان نظام است، آیا به وعده ها و قول های که در انتخابات داده اند، عمل کرده اند.

وی قشر دانشجو را جزو اقشار آگاه و دغدغه مند جامعه دانست و افزود: دانشجویان دغدغه آینده شغلی و تاهل را دارند، بنابراین نسبت به سرنوشت خود در انتخابات حساس ترند و براساس آن مشارکت می کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دانشگاهیان همواره دوست دارند در ابعاد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه به خصوص در عرصه انتخابات مشارکت داشته باشند ااما به شرطی دولت ها در عملکرد خود پاسخگو و مسوولیت پذیر باشند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رییس جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

نظر شما