شناسهٔ خبر: 47079848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کوشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مساله فلسطین نماد استکبارستیزی و احیای حقوق مستضعفان است/ تا زمانی که در جهان ظلم وجود داشته باشد گرامیداشت روز قدس هم وجود خواهد شد

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی اهمیت روز قدس را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس اظهار کرد: مساله روز قدس صرفا اختصاص به موضوع فلسطین ندارد؛ بلکه وقتی حضرت امام خمینی (ره) پیشنهاد نام‌گذاری این روز را مطرح فرمودند مخاطب خود را نه صرفا مسلمانان بلکه آزادگان کل جهان قرار دادند و موضوع آن هم صرفا مساله فلسطین نبود، بلکه فلسطین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی نمادی بود از همه آن ظلمی که در عرصه جهان برملت‌های مستضعف روا داشته شده است.

او ادامه داد: به بیانی دیگر روز قدس و مساله فلسطین نماد استکبار ستیزی و احیای حقوق مستضعفان است؛ از همین رو نیز امام خمینی (ره) فرمودند که روز قدس روز اسلام است، چون موضوع این دغدغه در اصل ظلم ستیزی و استکبار ستیزی و یاری مستضعفان است که اولا دارای مخاطب عام و جهانی است و دوما زمان بردار هم نیست. یعنی حتی اگر همین فردا موضوع فلسطین حل شود باز هم یادبود این روز ادامه خواهد داشت؛ زیرا همانطور که گفتم نمادی است برای موضوع ظلم و استکبار ستیزی و احیای حقوق ملت‌های مستضعف که محدود به یک دهه خاص نیست.

کوشکی افزود: تا زمانی که در جهان ظلم وجود داشته باشد گرامیداشت روز قدس هم وجود خواهد شد تا مردم جهان در برابر ظلم بایستند و یک نمادی برای هم‌گرایی تمام ملت‌های مستضعف در جهان و آزادگان جهان در برابر هر ظلمی بر ضد بشریت است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: سرزمین فلسطین در حدود ۵۰۰ سال مستعمره امپراطوری عثمانی بود و پس از آن هم در حدود ۴۰ سال تحت استعمار انگلیس قرار داشت؛ در آن زمان دولت عثمانی و انگلستان زمین‌هایی را از ملت فلسطین به زور گرفته  و در اختیار افرادی خاص قرار دادند؛ این افراد خاص از دولت انگلیس و عثمانی سند داشتند و زمانی که صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را اشغال کردند زمین آن‌ها را هم گرفتند. این افراد عمدتا فلسطینی نبوده و یا از بهائیان ترک عثمانی بودند و یا از افرادی که با انگلستان ارتباط داشتند و اسناد مالکیتی را که از عثمانی و یا انگلستان گرفته بودند به صهیونیست‌ها منتقل کرده و در قبالش پول گرفتند، البته زمین هایشان از قبل توسط یهودی‌ها اشغال شده بود و صرفا یک مبلغ مختصری را گرفتند تا اسناد را به طور قانونی به نام صهیونیست‌ها بزنند و در این حوزه هم پژوهش‌های مختصری انجام شده و هرکدام این اسناد در آرشیو ملی فلسطین موجود است.

او خاطر نشان کرد: ناگفته نماند که مساحت این زمین‌ها چیزی در حدود ۴ درصد از خاک فلسطین است. حال شاید شما بپرسید با اینکه صهیونیست‌ها از قبل این زمین‌ها را اشغال کرده بودند چرا این اتفاق رخ داد؟ پاسخ این است که صهیونیست‌ها می‌خواستند به دروغ بگویند که زمین‌ها را از فلسطینی‌ها خریدند در حالی که در اینجا دو دروغ بزرگ گفته شد. اول اینکه این زمین‌ها را از مردم فلسطین نخریده بودند و دوم اینکه این زمین‌ها فروخته نشده بود، بلکه از قبل اشغال شده بود و صرفا نقل و انتقال سند آن باقی مانده بود و قیمتی هم که به آن‌ها پرداخته شد قیمت زمین نبوده  و افراد اگر این زمین را واگذار نمی‌کردند بازهم مالک زمین خود نبودند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما