شناسهٔ خبر: 47079520 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

میزان واردات، تعیین کننده قیمت کاغذ/ تنها ده درصد ناشران بدون دریافت کاغذ دولتی سرپا می‌مانند

عابدینی گفت: اگر واردکنندگان بتوانند کاغذ زیادی به کشور بياورند، قیمت اين کالا پایین می‌آید.

صاحب‌خبر -

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خارج شدن کاغذ از لیست کالا‌های گروه دسته اول برای دریافت ارز دولتی گفت: کاغذ در بازار آزاد تک نرخی است. کاغذی که وزارت ارشاد به ناشران می‌داد، به ناشران برای انتشار کتاب‌هایشان کمک می‌کرد. از سوی دیگر قیمت آن روی قیمت کاغذ در بازار آزاد تاثیرمی گذاشت و قیمتش را کاهش می‌داد.

بیشتربخوانید

وی افزود: همیشه قیمت کاغذ کیلویی یک دلار بوده است. اگر وارکنندگان بتوانند کاغذ زیادی به کشور وارد کنند، قیمت آن پایین می‌آید؛ در غیر این صورت با افزایش قیمت کاغذ در بازار مواجه می‌شویم. در شرایط کنونی قیمت ارز تعییین می‌کند قیمت کاغذ در بازار به جه میزان باشد. فقط واردکنندگانی می‌توانستند کاغذ را با نرخ دولتی به کشور واردکنند که وزارت ارشاد از آن‌ها درخواست می‌کرد.

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: اگر ناشری که کاغذ دولتی دریافت می‌کرد، آن را در بازار آزاد می‌فروخت باعث می‌شد قیمت آن در بازار کاهش یابد. خروج کاغذ از لیست کالا‌های گروه دسته اول باعث می‌شود، ناشران دیگر به این آسانی کتاب منتشر نکنند. کتاب‌هایی هم که منتشر می‌شد به دلیل کاغذی بود که با ارز دولتی تهیه می‌شد و در اختیار ناشران قرار می‌گرفت.

عابدینی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد ناشران کتاب هایشان را با همان یارانه کاغذ دولتی منتشر می‌کنند. تنها ده درصد آن‌ها می‌توانند کاغذ را چه با نرخ آزاد چه دولتی تهیه و کتاب هایشان را منتشر کنند. الان اگر کاغذ تنها با نرخ ارز بازار آزاد به کشور وارد شود به ناشران هیچ کمکی نمی‌کند. اعطا نشدن کاغذ دولتی به ناشران شرایط انتشار کتاب را سخت‌تر می‌کند؛ به دنبال آن تیراژ کتاب‌ها به شدت اقت می‌کند و حتی به ۲۰ تا ۵۰ نسخه می‌رسد. بنابراين در عمل فقط چند عنوان کتاب منتشر می‌شود و انتشار کتاب برای ناشران سودمند نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما