شناسهٔ خبر: 47078212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعتراف آمریکا به سردرگمی در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان

در حالی که برخی مقامات آمریکا و ناتو از ادامه کمک‌ها به افغانستان خبر می‌دهند اما رئیس ستاد ارتش آمریکا گفته است که برای حمایت هوایی و پشتیبانی از نیروی هوایی این کشور برنامه‌ای ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهارداشت: این احتمال وجود دارد که ارتش آمریکا، آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را در سایر کشورها ادامه دهد.

وی با اشاره به حمایت هوایی از نیروهای افغان به خبرنگاران گفت: برای پشتیبانی از نیروی هوایی افغانستان تاکنون چاره‌ای اندیشیده نشده است.

اداره بازرسی ویژه آمریکا در روند بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» چندی قبل اعلام کرد که برنامه آموزش خلبان‌های ارتش افغانستان از سوی آمریکا پس از سال 2020 میلادی به‌دلیل عدم کارآمدی متوقف می‌شود.

سیگار هشدار داده بود که بخشی از پول‌هایی که برای آموزش نیروهای امنیتی هزینه می‌شوند به دلیل نبود هماهنگی حیف و میل می‌شوند و برنامه آموزشی این نیروها کارآمد نیست.

علاوه بر مبارزه با طالبان، آموزش نیروهای امنیتی افغان هدف اساسی ماموریت حمایت قاطع نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان است اما ظاهراً آمریکا و ناتو در این مأموریت شکست خورده است.

با این حال، ژنرال میلی رئیس ستاد ارتش آمریکا اظهارداشت که کمک‌های آمریکا ممکن است همچنان از خارج از افغانستان ادامه یابد اما این گزینه نیز وجود دارد که برخی از قراردادها به طرف‌های افغان واگذار شود.

رسانه «گری‌زون» درباره قراردادهای آمریکا در افغانستان چندی قبل نوشت که حضور گسترده نیروهای قراردادی در این کشور نشان می‌دهد که استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به‌سود شرکت‌های امنیتی خصوصی و به‌عنوان ابزاری برای فاصله گرفتن از جنگ و انتقادات است.

«حکیم نعیم» استاد دپارتمان تاریخ دانشگاه کالیفرنیای آمریکا نیز پیش از این گفته بود که سازمان سیا هزاران شبه‌نظامی در افغانستان دارد و هزاران نیروی قراردادی دیگر نیز در افغانستان هستند که افغان‌ها حتی هدف این نیروها را هم نمی‌دانند، بسیار ساده‌لوحانه است که گمان کنیم جنگ افغانستان پایان خواهد یافت.

انتهای پیام/.+

 
 

نظر شما