نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کشف دانشمندان شواهدی از رشد قارچ در مریخ

محققان به تازگی نمونه‌هایی از نوعی باکتری که سبب رشد قارچ‌ها می‌شود را در مریخ کشف کرده‌اند.

به گزارش برنا؛ بررسی‌های اخیر دانشمندان بر روی اطلاعات ارسالی از کاوشگرهای مستقر در سیاره مریخ حاکی از آن است که باکتری‌ سیاه که سبب رشد نوعی از قارچ می‌شود در این سیاره وجود داشته و به طرز شگفت‌انگیزی زندگی خود را ادامه می‌دهند.

سال‌ها انسان‌ها ضمن بهره‌گیری از ماشین‌های تحقیقاتی پیشرفته در تلاش هستند تا نشانه‌هایی از حیات را در سیاره سرخ بیابند ولی هنوز مدرکی برای اثبات وجود زندگی در مریخ همانند آنچه در کره زمین وجود دارد به‌دست نیامده است. حالا خبرهای منتشر شده مبنی بر امکان رشد قارچ در مریخ بسیاری از علاقه‌مندان به تازه‌های فضایی را شگفت زده کرده و این سؤال را در ذهن آن‌ها ایجاد کرده که آیا وجود قارچ در مریخ به نفع انساهاست یا ممکن است به هرگونه امکان حیات در این سیاره آسیب بزند؟

تصاویری ارسالی از مریخ جزئیات دقیقی از وجود قارچ‌هایی در حدود ۱ میلی‌متر را در چند منطقه از این سیاره نشان می‌دهد و این احتمال وجود دارد که قارچ‌های بزرگ‌تری در نواحی دیگر سیاره سرخ رشد کرده باشند. دانشمندان در بررسی‌های اولیه خود قارچ‌های مریخی را در دسته قارچ‌های سیاه که می‌توانند عاملی مخرب برای حیات باشند قرار داده و رشد چنین گیاهانی در مریخ را برای ایجاد حیات مفید نمی‌دانند.

برخی از دانشمندان معتقدند این قارچ‌ها نمونه‌هایی از حیات باستانی در مریخ هستند و باتوجه به روند شکل‌گیری زندگی در کره زمین، احتمالاً میلیاردها سال پیش در مریخ نیز موجوداتی زنده ساکن بودند که پس از نابودی آن‌ها هنوز برخی از عناصر حیات بخش در خاک این سیاره باقی مانده و همین موضوع سبب رشد قارچ می‌شود. سال گذشته کاوشگر کنجکاوی در بررسی‌های خود نمونه‌هایی از نوعی ترکیب آلی به نام تیوفنیز را در مریخ کشف کرد. چنین ترکیبی روی زمین در ذغال سنگ و نفت خام یافت می‌شود و همین موضوع فرضیه حیات باستانی در مریخ را تقویت کرد.