شناسهٔ خبر: 47074934 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از حواشی تعویق کنکور کارشناسی ارشد تا تغییر زمان برگزاری امتحانات دانشگاه پیام نور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «دارای توان رقابت با دانشگاه ها و مراکز علمی برتر جهان هستیم»، «تعویق کنکور کارشناسی ارشد به سازمان سنجش ابلاغ نشده است»، «نخبگان زیادی خروج از کشور را به ماندن ترجیح داده‌اند»، «شرایط ضمانت دریافت وام‌های دانشجویی»، «مدافع اعمال سهمیه بومی گزینی هستیم»، «تاریخ برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور تغییر کرد + جزئیات»، «امسال دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با اساتید برگزار نمی شود»، «تغییر زمان برگزاری آزمون های کتبی دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز و نارنجی» و «مهلت ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان تمدید شد» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود. 

دارای توان رقابت با دانشگاه ها و مراکز علمی برتر جهان هستیم

منصور غلامی وزیر علوم در مراسم افتتاح و بهره برداری از   ۱۸۸ طرح عمرانی، آموزشی، پژوهشی، رفاهی دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: جمعیت جوان و برخوردار از دانش روز و فناوری نوین سرمایه عظیم و نماد توانمندی و اقتدار مضاعف هر ملت است. در عصر جدید دانشگاه ها و مراکز علمی وظیفه آموزش و تربیت جمعیت جوان، مستعد و جویای علم و دانش و یا به عبارتی وظیفه تامین، تقویت سرمایه انسانی را بر عهده دارد. 

غلامی گفت: خوشبختانه فعالیت های علمی و فناورانه دانشگاه ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی آهنگ و مسیر رو به رشدی داشته است. گواه این تلاش و اهتمام این است که امروز شاهد دستاوردهای افتخار آمیزی در این بخش هستیم که در اغلب حوزه های علوم جدید به لحاظ ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دارای توان رقابت با دانشگاه ها و مراکز علمی برتر جهان هستیم. 

او اضافه کرد: در رتبه بندی های جهانی که هر ساله توسط مراکز بین المللی صورت می گیرد می توان این رشد را مشاهده کرد.

تعویق کنکور کارشناسی ارشد به سازمان سنجش ابلاغ نشده است

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره به تعویق افتادن کنکور کارشناسی ارشد گفت:  تاکنون تعویق کنکور کارشناسی ارشد به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ نشده است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش ادامه داد: در صورت تصویب به تعویق افتادن کنکور کارشناسی ارشد در ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام آن به سازمان سنجش اطلاع رسانی به داوطلبان این آزمون  صورت خواهد گرفت. 

زرین آمیزی اضافه کرد:  زمان برگزاری آزمون‌ کارشناسی ارشد افزایش پیدا کرده و بر این اساس به منظور پیش بینی‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کاهش هر گونه مخاطرات برای متقاضیان زمان برگزاری این آزمون‌ از دو روز به سه روز افزایش یافته است.

نخبگان زیادی خروج از کشور را به ماندن ترجیح داده‌اند

منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بررسی شورای عالی از مهاجرت نخبگان اظهار کرد: از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چند ماه قبل درخواست کردیم که گزارشی درباره مهاجرت نخبگان ارائه دهند.  این گزارش توسط معاونت علمی به شورای عالی ارسال شد و چند بار این گزارش مورد بررسی قرار گرفت اما رفت و برگشت داشت و اصلاحات جدیدی به این گزارش اضافه شد. 

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: البته به دلیل در دستور کار بودن کنکور این مسئله کمی به تعویق افتاد ولی در نهایت این گزارش تحویل شد. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نگرانی‌هایی دارند که نخبگان زیادی خروج از کشور را به ماندن ترجیح داده اند که البته این نگرانی کاملا درست است. 

شرایط ضمانت دریافت وام‌های دانشجویی

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط ضامنان وام های دانشجویی اظهار کرد: در شرایط فعلی دانشجویان برای ارائه ضامن، فرم تعهد محضری را ارائه می کنند و این وضعیت تا شهریور و تشکیل هیات امنا صندوق رفاه ادامه دارد. این شرایط به دلیل شیوع کروناست تا مشکلی برای دانشجویان ایجاد نشود. با این شیوه درصد هستیم مشکل تردد را بر طرف کنیم. 

او درباره رقم ضمانت‌های بالا و دلیل آن توضیح داد: چون مبلغ وام‌های دانشجویی بالا رفته، رقم ضمانت وام‌های دانشجویی هم افزایش یافته است. 

مدافع اعمال سهمیه بومی گزینی هستیم

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعمال سهمیه بومی گزینی در کنکور اظهار کرد: از زمانی که ساماندهی سهمیه‌ها در کنکور مطرح شد، اعلام کردیم که مهمترین مسئله ما بحث سنجش و پذیرش است.  

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی توضیح داد: اگر بحث سنجش و پذیرش در کنکور برطرف شود، ۹۰ درصد مشکلات حل می‌شود  و بعد از آن باید به بحث سهمیه‌ها وارد شویم.  

تاریخ برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور تغییر کرد + جزئیات

امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور گفت: آزمون‌های پایان نیمسال دانشگاه پیام نور بدون تغییر در ترتیب برگزاری آن ها، در بازه زمانی اول تا ۲۶ خردادماه برگزار خواهند شد.

بهروز ادامه داد: با توجه به شرایط ناشی از بیماری کووید ۱۹ و  لزوم اتخاذ تمهیدات لازم با توجه به برگزاری آمار بالای آزمون‌های الکترونیکی دانشگاه پیام نور در سراسر کشور و به منظور ارتقای کیفیت اجرایی برگزاری ارزشیابی دروس نظری در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، امتحانات در ترم جاری، نسبت به تاریخ قبلی که در تقویم آموزشی اعلام شده بود، زودتر برگزار می‌شوند.

امسال دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با اساتید برگزار نمی شود

سنت هر ساله برگزاری مراسم دیدار اساتید دانشگاه های سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ماه مبارک رمضان امسال برگزار نمی شود.

تغییر زمان برگزاری آزمون های کتبی دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز و نارنجی

احمدحیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گوی زنده شبکه خبر اظهار کرد: آزمون جامع برای دانشجویان دوره دکتری برقرار است و در سنوات گذشته این آزمون وجود داشته و همه دانشگاه‌های کشور طبق قوانین و مقررات ملزم به اجرای آزمون جامع هستند. آزمون جامع از دروس پایه دانشجویان گرفته می‌شود که کفایت درس تئوری و عملی گذرانده شده تا سقف ۱۸ واحد برای دانشجویان دکتری است.

مهلت ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان تمدید شد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تمدید مهلت ثبت نام آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر از سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ شروع  شده است.  متقاضیان ضرورت دارد با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام که بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده در صورت واجد شرایط بودن برای ثبت نام اقدام کنند.

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش افزود:  با توجه به اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر اضافه شدن شغل محل‌های جدید به دفترچه راهنما، به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تا امروز، ۱۲ اردیبهشت برای ثبت نام اقدام نکرده اند، ترتیبی اتخاذ شده که بتوانند تا روز جمعه ۱۷ اردیبهشت نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما