شناسهٔ خبر: 47073584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز جهانی قدس روز مبارزه با ظلم

مشهد- ایرنا- حدود ۷۵ سال از اشغال فلسطین می‌گذرد اما دفاع از فلسطین و حق بازگشت مردم به سرزمین اصلی خود همچنان باقی است و با اینکه برای دومین سال در ماه رمضان روز قدس با محدودیت‌های کرونایی همراه شده اما این امر مانعی برای بزرگداشت این روز جهانی و یادآوری مبارزه با نماد ظلم نبوده و نیست.

صاحب‌خبر -

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ شمسی مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ قمری پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای رژیم صهیونیستی طی پیامی به مسلمانان جهان از آنان خواستند آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان "روز قدس" انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
خارج کردن مسئله فلسطین از جنبه ملی و تبدیل آن به مسئله جهانی و اسلامی یکی از مسائلی است که نشانگر اهمیت روز جهانی قدس در میان مسلمانان و امت اسلام است. رژیم صهیونیستی ابتدا سعی داشت نبرد میان فلسطینیان را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند، اما با اعلام مواضع امام خمینی (ره) به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام، روحی تازه به مسئله اسلامی کمرنگ شده و مبارزه با رژیم صهیونیستی دمیده شد.

رویکردجهانی مسئله فلسطین

رییس نمایندگی مجتمع آموزشی جامعه المصطفی العالمیه در خراسان در باره اهمیت روز قدس گفت: موضوع دفاع از فلسطین و قدس از اصول اندیشه امام خمینی (ره) و آرمان‎های انقلاب اسلامی بوده است و حتی قبل از انقلاب نیز امام راحل در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های خود به صورت صریح موضوع قدس شریف را مطرح کرده‌اند.
حجت الاسلام محمدرضا صالح افزود: به همین سبب، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی جزو گفتمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده و امام خمینی (ره) به‌عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی، روز جهانی قدس را به منظور ایجاد یک جبهه متحد و بزرگ در سطح جهان اسلام برای مبارزه با استکبار و رژیم غاصب صهیونیستی نامگذاری کردند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا دارای دو جنبه و رویکرد مختلف بوده است ادامه داد: یکی جنبه داخلی و مسائل ملی است که مربوط به ایران و مردم بزرگ این کشور می‌شود و مسئله دیگر نگاه جهانی و بین المللی است که مسئله فلسطین در همین رویکرد بین المللی و جهانی تعریف می‌شود.
رییس نمایندگی مجتمع آموزشی جامعه المصطفی العالمیه در خراسان گفت: حمایت از مردم فلسطین علاوه بر اینکه از منظر اسلامی و اصول اعتقادی اسلام یک مسوولیت دینی به شمار می‌رود از ابعاد دیگر هم قابل بررسی است زیرا موضوع دفاع، دارای یک مبنای بسیار مستحکم عقلانی و انسانی است.
وی افزود: یکی از شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی ظلم ستیزی و تلاش برای توسعه و برپایی عدالت و صلح عادلانه در سراسر جهان است لذا در حوزه فلسطین هم بحث جدی مسئله ظلم، تجاوز و تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها مطرح است.

حجت الاسلام صالح با بیان اینکه از نگاه دیگر موضوع قدس شریف و فلسطین یک موضوع حقوقی نیز هست ادامه داد: صهیونیست‌ها وقتی فلسطین را اشغال کردند با صراحت اعلام کردند که به یک سرزمین بدون ملت آمده‌ایم و وجود یک ملت ریشه دار در اعماق تاریخ و حقوق فلسطینی‌ها را با وقاحت تمام نادیده گرفتند.
وی گفت: اسرائیل با کمبود شدید جمعیت بومی مواجه است به همین دلیل آن‌ها تعدی و تجاوز به حقوق یک ملت را در مقابل چشمان جهانیان تا حدی علنی کردند که از کشورهای مختلف مهاجر می‌پذیرند در حالی که اجازه ورود فلسطینی‌ها را به سرزمین مادری خودشان نمی‌دهند.

روز قدس روز زنده نگه داشتن حقوق فلسطین

رییس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در خراسان افزود: اعلام روز جهانی قدس برای زنده نگاه داشتن حقوق فلسطینیان است زیرا اراده جدی در سازمان‌های بین‌المللی برای احقاق حق فلسطینی‌ها و برخورد با رژیم صهیونیستی به چشم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: این سازمان‌های بین‌المللی خود در به‌ وجود آمدن رژیم صهیونیستی نقش اساسی داشتند لذا نمی‌توان از آن‌ها انتظار حمایت از فلسطین را داشت.

حجت الاسلام صالح گفت: اگر شعار صلح یا طرح صلح هم از سوی آنان مطرح می‌شود نباید فریب بخوریم چون پیشنهاد آنها، صلح برای تامین منافع با استانداردهای اسرائیلی است و صلح ناعادلانه بوده و برای تامین اهداف ظالمانه رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی در حوزه فلسطین فراملی، فراقومی و حتی فرامذهبی و یک نگاه عقلانی، انسانی و حقوقی دارد. همانگونه که از منظر قرآن کریم هم دفاع از مظلوم و حمایت از مردم مظلوم یک رسالت انسانی است.

رییس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در خراسان با بیان اینکه نگرش از منظر حقوق بین الملل و قوانین دمکراسی به موضوع فلسطین نیز مهم است ادامه داد: حق انتخاب برای فلسطینی‌ها یک اصل مسلم حقوقی است. آن‌ها با هر مذهب و قومی که دارند حق دارند خودشان درباره حاکمیت و سرنوشت سرزمینشان تصمیم‌گیری کنند، این نگاه در گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان عدالت محور قابل مشاهده است. براین اساس حتی اگر ما مسلمان‌ هم نباشیم نباید در مقابل ظلم به مردم فلسطین ساکت بنشینیم.

پیوند قدس با هویت اسلامی و شرافت انسانی

امام جمعه فریمان هم گفت: مساله قدس مساله‌ای است که با هویت اسلامی و شرافت انسانی ما گره خورده است و قابل معامله کردن نیست.
حجت الاسلام سید مهدی معلمی با بیان اینکه مسئله قدس، موضوع چند متر زمین نیست افزود: مسئله این است که وطن و کیان اسلامی توسط دشمن به صورت ناجوانمردانه و غاصبانه مورد تعرض قرار گرفته و انسان باشرف و باغیرت نسبت به وطن اسلامی و ناموس مسلمین نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و عکس العمل نشان ندهد.
وی ادامه داد: افراد غیرتمند از قبیل شهید سلیمانی الگوی ما هستند. در قدس، لبنان، سوریه، یمن، افغانستان، عراق و در هر جایی که وطن اسلامی و شرافت انسانی ما بخواهد خدشه دار گردد و به مظلومی ظلم شود، نباید آرام بنشینیم.
امام جمعه فریمان گفت: اگر دانش سیاست را به عنوان دانش منافع ملی و حزبی مطرح کنیم مساله شرافت و جنگ مساله منافع و هزینه و فایده نیست. تا آخرین مرحله که شهادت است پیش می‌رویم و حاضر نیستیم به شرافت انسانی و هویت اسلامی ما خدشه وارد شود.
وی افزود: از نظر سیاسی نیز منافع مسلمین در این است که دشمن را در خانه خود زمینگیر کنند. دشمن سنگر به سنگر جلو می‌آید اگر او در همان ابتدا زمینگیر نشود به فلسطین هم اکتفا نمی‌کند، کم کم لبنان، سوریه و عراق را هم می‌گیرد. 

ضرورت اتحاد مسلمانان در برابر رژیم صهیونیستی 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم گفت: امام خمینی (ره) فرمود اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد، اسرائیل را آب می‌برد، این سخن به این معنا است که برای حل قضیه فلسطین نیاز به اتحاد و همدلی داریم اگر مسلمانان اتحاد داشته باشند بطور یقین آزادی فلسطین محقق خواهد شد.
حجت الاسلام مرتضی همتی فر افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، زوال و نابودی اسرائیل محتمل است اگر این اتحاد بین کشورهای اسلامی بود این اتفاق زودتر میسر می‌شد.
وی با بیان اینکه در روز جهانی قدس صدای واحدی از مسلمانها علیه ظلم که نماد آن رژیم صهیونیستی است بلند می‌شود ادامه داد: هر وقت علیه اسرائیل حرکت جمعی صورت گرفت ابرقدرتها به خود لرزیدند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: روز قدس نمادی برای ظلم ستیزی و عدالتخواهی است. اینکه برخی شبهه می‌کنند که مذهب فلسطینیان با ما یکی نیست، امام خمینی (ره) با بیان اینکه روز قدس، روز اسلام است، نگاه را فراتر از مذهب برد.

نظر شما