شناسهٔ خبر: 47072693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حاج احمد، جانباز ۸۲ درصدی که تحت هیچ شرایطی کم نیاورد + تصاویر

حاج احمد سوداگر یکی از فرماندهان صاحب سبک و بنیان‌گذار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بسیاری از ما هنگام تلاوت قرآن و یا در سخنرانی‌ها متفاوت فرماندهان نظامی و مسئولان آیه شریفه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلً» سوره الأحزاب آیه ۲۳ _ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. - را بسیار خوانده و یا شنیده‌ایم. می‌توانیم نمود عینی و واقعی این آیه را در عصر فعلی خود یعنی جانیازان و آزادگان دفاع مقدس مشاهده کنیم که با آثار ناشی از جنگ تحمیلی در کنار ما هستند. اما برخی از این عزیزان با جراحات ناشی از همان دوران در کنار ما زندگی می‌کنند و برخی نیز به علت شدت آن‌ها دعوت حق را لبیک می‌گویند.

شهید سوداگر

سردار سرلشکر پاسدار شهید احمد سوداگر یکی از همین جانبازان است که به علت جراحات ناشی از گاز‌های سمی شیمیایی در سال ۱۳۹۰ دعوت حق را لبیک گفت. در ادامه با این شهید بزرگوار بیشتر آشنا می‌شویم.

بنیان‌گذار پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کیست؟

سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج احمد سوداگر یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که سال ۱۳۳۹ در شهر دزفول پایتخت مقاومت ایران در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و در حین دوران دبیرستان در مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی نیز شرکت می کرد. احمد که روحیه بسیج کنندگی خوبی داشت در این مبارزات شرکت و نقش موثری در سازماندهی و گسترش تظاهرات­ در این شهر ایفا کرد.

شهید سوداگر

احمد که می‌دانست یک مبارز مسلمان باید اطلاعات و معلومات خوبی داشته باشد در همان دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی متون اسلامی، نظریه های انقلاب و تاریخ جنبش‌های آزادی‌خواه را به دقت و عمیق مطالعه کرد. 

پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی که پیروز شد، او به همراه همرزمانش نقش موثری در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتند، احمد در ۱۸ سالگی از نیرو‌های کلیدی سپاه دزفول بود. احمد در این دوران با توطئه ضد انقلاب نیز مقابله کرد و توانست با این تلاش‌ها منطقه دزفول را به آرامش برساند. او فردی باهوش و ذکاوت بالا بود و از ماه‌ها پیش از تهاجم رژیم بعثی عراق به کشورمان احتمال این موضوع را می‌دادند. احمد و همرزمانش به همین دلیل هم تیم‌های گشت و شناسایی را در مناطق مرزی همچون غرب کرخه مستقر کردند که اقدامات آن‌ها نقش مؤثری در موفقیت عملیات فتح المبین داشت.

شهید سوداگر

رزم احمد و همرزمانش دوشادوش برادران ارتش

با حمله رژیم بعثی به ایران اسلامی احمد و همرزمانش در کنار در کنار نیرو‌های لشکر ۹۲ زرهی ارتش نقش مهمی در مقابله با دشمن به ویژه در منطقه دشت آزادگان داشتند. پس از موفقیت در این موقعیت بلافاصله به کمک رزمندگان مدافع پل کرخه رفت و نیرو‌های دفاعی را در این محل سازماندهی کرد. هوش، قدرت فکر و ریسک‌پذیری بالا باعث شد تا او در فعالیت‌های اطلاعاتی نیز وارد شده و در این حوزه نیز بسیار فعال باشد. هنگامی که سال ۱۳۶۰ در عملیات شناسایی حضور داشت با یک مین ضد نفر برخورد کرد و به فیض جانبازی نائل شد. اما هیچ‌‎گاه مایوس و نا امید نشد.  

شهید سوداگر

احمد در عملیات فتح المبین نیز حضور فعالی داشت و گزارش‌های شناسایی او منجر به تسخیر سایت­‌های ۴ و ۵ دشمن شد. او بسیار به نظامی گری علاقه داشت و به همین دلیل دوره آموزشی دافوس ارتش را در سال ۱۳۶۲ طی کرد و بـا ترکیب دانـش نظامی و تجربیـات عملی میدان نبرد، به مهـارت فوق­ العاده ­ای در کار اطلاعاتی رسید. آبان ماه سال ۱۳۶۳ معاون اطلاعات نظامی منطقه جنوب در قرارگاه کربلا شد و خودش بر عملیات شناسایی منطقه عملیاتی والفجر ۸ در فاو نظارت داشت و شرایط اروندرود، معبر‌ها و راهکار‌های مورد نیاز برای این عملیات را بررسی و منطقه را آماده کرد.

شهید سوداگر

مسئولیت‌ها و عملیات‌های حاج احمد سوداگر در دفاع مقدس

حاج احمد در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌های بسیاری برعهده داشت؛ مسئولیت اطلاعات قرارگاه نجف، معاونت اطلاعات سپاه قرارگاه قدس، حضور در عملیات‌های کربلای ۴، ۵ و ۸، نصر ۵ و ۸، بیت المقدس ۲ و والفجر ۱۰ و بسیاری دیگر از جمله مسئولیت های حاج احمد بود. او در این دوران جراحت‌های زیادی نیز در بدنش داشت؛ اصابت ترکش از ناحیه سر – صورت – چشم راست قطع پنجه پای چپ، قطع پای راست  براثر انفجار مین، اصابت ترکش‌های متعدد به بدن، اصابت موج انفجار از ناحیه سر و گوش ها، اصابت ترکش از ناحیه پای راست وکتف، اصابت ترکش از ناحیه پای راست، اصابت ترکش از ناحیه جمجمه و ضربه مغزی، عارضه شیمیایی از ناحیه ریه، بر اثر اصابت موج انفجار و واژگونی موتور سیکلت دچار در رفتگی زانوی چپ و پارگی مینیسک و شیمیایی از ناحیه داخلی و ریه از جمله این آسیب‌هاست.

شهید سوداگر

عوارض شدید جنگی منجر به بیش از ۲۰ بار عمل جراحی وی از ناحیه‌های (قلب-کمر-ریه و..) بعد از جنگ شد، جراحت ­هایی که هرکدام می­ توانست بهانه ­ای موجه برای ترک جبهه و مسئولیت‌های بعد از جنگ باشد. اما او هر بار با تنی مجروح، اما انگیزه­ای مضاعف به صحنه دفاع مقدس بازگشت و حضور تا آخرین روز جنگ را تکلیف شرعی خود می­ دانست و خدمات ماندگاری را پس از جنگ بنیان‌گذاری کرد.

شهید سوداگر

پایان دفاع مقدس و حضور در سنگرهای متفاوت

سردار حاج احمد سوداگر پس از پایان جنگ تحمیلی و جانبازی ۸۰ درصدی خود در مسئولیت‌های متعددی حضور داشت که از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد. جانشین عملیات در جنوب قرارگاه قدس - مهرماه سال ۱۳۶۷، فرماندهی لشکر ۷ ولیعصر (عج الله) - سال ۱۳۶۸، حضور در دوره‌های دافوس ارتش و سپاه - سال ۱۳۶۸، دریافت نشان درجه دو فتح - سال ۱۳۶۸، دریافت نشان درجه سه فتح - سال ۱۳۶۹، دریافت درجه سرتیپی از فرمانده کل قوا - تیر­ ۱۳۶۹، فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا مازندران و ارشد نظامی سپاه در استان مازندران - مردادماه ۱۳۷۲، فرماندهی لشکر مکانیزه ۲۷ حضرت رسول (ص) و  فرماندهی قرارگاه عملیاتی حضرت رسول (ص) تهران - مهر­ماه ۱۳۷۸.

شهید سوداگر

همچنین ریاست هیات مدیره باشگاه ورزشی فجر سپاه تهران آذرماه سال ۱۳۷۸، فرماندهی سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ سال ۱۳۷۹، معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه سال ۱۳۸۰، تأسیس دانشکده اطلاعات وامنیت سپاه سال ۱۳۸۱، مسئولیت مرکز آموزش اداره اطلاعات و مسئولیت مرکز ارتباطات با کشور روسیه، بنیان‌گذاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس آذرماه سال ۱۳۸۴ تا پایان عمر از مهم‌ترین فعالیت‌های این شهید بزرگوار پس از دفاع مقدس است.

شهید سوداگر

او به عنوان رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس دو واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس در کلیه دانشگاه‌های آزاد وسراسری را تصویب و اجرایی کرد.

شهید سوداگر

مدارج علمی شهید حاج احمد سوداگر

حاج احمد برای علم و دانش اهمیت بسیاری قائل بود و به همین دلیل هم هیچ‌گاه سنگر علم و دانش را ترک نکرد. او شهریور­ماه سال ۷۶، موفق به اتمام دوره کارشناسی مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد واحد ساری شد و در اسفندماه سال ۱۳۷۸، توانست دوره کارشناسی ­ارشد مدیریت آموزشی خود را نیز در همان دانشگاه به پایان رساند، پس از این بود که در رشته مدیریت آموزشی واحد علوم­­­ وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به اخذ مدرک دکترا شد. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود، توانست تا در دانشکده­ امنیت سپاه و دانشکده اطلاعات تدریس کند، همچنین در دوره‌های تربیت اساتید دفاع مقدس در دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) نیز نقش موثری ایفا کرد. داوری علمی بیش از ۳۰ عنوان کتاب و تدریس دروس مدیریت، به عنوان استاد راهنما و داور، هدایت و ارزشیابی بیش از ۱۵ مقاله و تعداد زیادی ازپایان نامه ­های دانشجویی در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر فعالیت علمی سردار سوداگر است.  

شهید سوداگر

فعالیت‌های فرهنگی حاج احمد سوداگر در حوزه کتاب و اردو‌های راهیان نور

سردار سوداگر پس از پایان دفاع مقدس به تامین نیاز‌های پرسنل که در دوران دفاع مقدس مجال کمتری برای پرداختن به آن بود، توجه بسیاری کرد و با ساخت مجموعه­‌های فرهنگی- ورزشی، (حسینیه- استخر- وسالن ورزشی چند منظوره) ساخت مجتمع­‌های مسکونی، درمانی و رفاهی و همچنین راه‌­اندازی اردو‌های راهیان نور برای خانواده­‌های شهدا در استان و برگزاری مانور‌های عظیم از جمله عاشورا و اجرای برنامه­‌های فرهنگی، همچون برگزاری ازدواج ۱۴­ هزار زوج دانشجویی و مراسم وداع با شهدا و اقدامات کم­‌نظیر عمرانی و فرهنگی دیگر، محیط معیشتی مناسبی برای مردم و پرسنل سپاه استان مازندران فراهم کرد.

شهید سوداگر

رشد روزافزون فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT)، توجه سردار سوداگر را به ظرفیت­‌های این حوزه جهت نشر و گسترش دانش و ارزش‌های دفاع مقدس، معـطوف کرد. از­ این رو، با آینده­‌نگری خاص خود، به کسب دانش و مهارت ­های لازم در ­این گستره اقدام کرد به گونه ­ای که او را می‌توان در­ این حوزه، صاحب ­نظر دانست، بعد‌ها این دانش را در تدوین قرارگاه سایبری ستاد کل نیرو‌های مسلح و بنیان‌گذاری و تاسیس پژوهشکده مجازیِ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به کار گرفت.

از وی آثاری در قالب کتاب، مقاله و طرح ​های پژوهشی به یادگار مانده است که از جمله آن​ها می‌توان به «جاده‌های سربی»، «جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل»، «بیست یادداشت از بیست فرمانده»، «اندیشه ­های دفاعی»، «قرارگاه سری جلد یک»، «قرارگاه سری جلد دو»، «جنگ از نگاهی دیگر»، «عقیق» «شبنم عشق»، «یک شهر و یک جهان ­آرا»، «اندیشه ­های دفاعی»، «گمشده من»، «سپیده در راه»، «روز‌های آتش»، «فتح فاو»، «پای مسافر»، «آئینه ­های خاک» و «مقدمه ­ای بر استراتژی امنیت ملی» اشاره کرد.

از مهمترین مقاله­‌های حاج احمد می‌­توان به تحلیل قطعنامه­‌های شورای امنیت در دفاع مقدس، نقش مدیریت دانش در بهره وری سازمان، نقـش پژوهش در حفظ و نشـر ارزش­‌های دفاع مقدس و نـگرش مثبت و راه­‌های تقویت آن در سازمان را نام برد. سردار سوداگر نظارت بر پروژه­‌های تحقیقاتی زیادی را درحوزه امنیت و دفاع مقدس از جمله پروژه اطلس‌های دفاع مقدس، دایره المعارف دفاع مقدس، اطلس جغرافیای عملیات‌های دفاع مقدس را به عهده داشت.

در سال ۱۳۷۹ فرزند دلبند خویش ناصر سوداگر شاعر و مداح اهل بیت را در حین سفر به مشهد مقدس و شرکت در همایش فرماندهان از دست داد.

شهید سوداگر

شهادت و عروج به سوی خداوند

شهید حاج احمد سوداگر سرانجام پس از عمری مجاهدت در راه خداوند و خدمات بسیاری برای مردم ایران اسلامی در ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ و در ­اثر ایست قلبی تنفسی ثانویه ناشی از صدمات جنگی و استنشاق گاز‌های شیمیایی و پس از تحمل جراحات شدید ناشی از جنگ با ۸۲ درصد جانبازی به فیض شهادت نائل شد. شهید سوداگر پس از شهادت به دریافت درجه سرلشکری از سوی فرمانده کل قوا مفتخر شد. او همچنین از سوی دانشگاه شهید بهشتی دکترای افتخاری را به پاس تلاش‌های بی نظیرش در هفته پژوهش و در جمع پژوهشگران برجسته کشور و توسط معاون اول رئیس جمهور و رئیس دانشگاه دریافت کرد.

شهید سوداگر

مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای بهشت علی دزفول، د رکنار برادر شهیدش محمود سوداگر و فرزندش ناصر سوداگر و همرزمان شهیدش، در قطعه شهدا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما