شناسهٔ خبر: 47072139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیل محورهای ارتباطی سنخواست به جاجرم در خراسان شمالی را مسدود کرد

بجنورد_ ایرنا_ بارش شدید باران که از شامگاه پنجشنه شب در خراسان شمالی شروع و همچنان ادامه دارد، محور ارتباطی شهر سنخواست به شهرستان جاجرم در جنوب غربی این خطه شمالشرق کشور را مسدود کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین بارش شدید باران راههای تعدادی از روستاها را در استان خراسان شمالی به خصوص در شهرستان های جاجرم و  اسفراین مسدود کرد و معابر عمومی برخی از شهرها از جمله بجنورد دچار آبگرفتگی شدید شد به طوری که راه ارتباطی گلستان شهر یکی از شهرک های اقماری در شمال شهر بجنورد موسوم به مسکن مهر را نیز براثر این بارش سیلابی مسدود شد و نیروهای خدمات شهری با تجهیزات راهداری سرگرم بازگشایی این محور ارتباطی بین شهری هستند.
گزارشات مردمی  همچنین حاکیست با شدت گرفتن بارش باران و ریزش گل و لایی در سطح جاده اصلی محور بجنورد- اسفراین  تردد خودروها در این محور نیز به کندی انجام می شود و گروههای راهداری برای  جمع آوری گل و لای و تسریع در تردد خودروها به این منطقه اعزام شدند.
خسارت سیل و تگرگ به مزارع کشاورزی و راهها
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت : بارش شدید باران و تگرگ به برخی از راههای ارتباطی و مزارع کشاورزی به خصوص سردرختی در حدود پنج شهرستان این استان خسارت وارد کرد.
جواد نظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به دلیل بارش شدید باران و تگرگ و پیش بینی احتمال وقوع سیلاب مدیریت بحران در تمام شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی به حالت آماده باش در آمدند و برخی از اعضای ستاد مدیریت بحران نیز در فرمانداری ها برای تسریع در خدمات رسانی در فرمانداری ها مستقر شدند.
وی اضافه کرد : براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی احتمال وقوع سیلاب به دلیل بارش بهاری در استان خراسان شمالی وجود دارد و از مردم درخواست می شود که از حضور در مسیر رودخانه ها  خودداری کنند.
اعزام گروههای راهداری 
 مرکز مدیریت راههای استان خراسان شمالی نیز اعلام کرد : براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر وقوع احتمالی سیلاب ناشی از بارش های رگباری بهاری در راستای جلوگیری از مسدود شدن محورهای اصلی و گردنه ها براثر این بارش، گروههای راهداری به منطقه اعزام شدند.
براساس این گزارش خدود ۲۵۰ راهداری به همراه تجهیزات و ماشین آلات راهداری به خصوص راهداران مستقر در راهدارخانه های استان خراسان شمالی به حالت آماده باش در آمدند تا در صورت نیاز به محورهای خسارت دیده ناشی از سیل اعزام شوند.
براساس گزارش هواشناسی استان خراسان شمالی با ورود سامانه بارشی از روز گذشته به این خطه شمالشرق کشور ، هوای این استان تا پایان هفته جاری شاهد بارش های شدید باران  رگباری بهاری است و احتمال وقوع سیلاب نیز در برخی شهرستان های استان قابل پیش بینی است.
براساس این گزارش با ورود این سامانه بارشی دمای هوای استان نیز بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد کاهش خواهد یافت.
طبق آخرین گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی در ۴۵ روزه گذشته از بهار ۱۴۰۰ باران و تگرگ حدود ۳۰۴ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.
 در حالی بارش های بهاری سال جاری به بخش کشاورزی استان خراسان شمالی خسارت وارد کرد که طبق گزارش هواشناسی میزان بارندگی در نیمه نخست سال زراعی جاری در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش یافت و براساس برآورد هواشناسی در سال زراعی جاری حدود ۵۹ درصد از مساحت دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری استان خراسان شمالی نیز در وضعیت خشکسالی شدید تا خفیف قرار دارند.
همچنین بروز خشکسالی شدید در استان در نیم فصل زراعی سال جاری باعث شد تا ۳۸ هزار هکتار از دیمزارهای گندم و جو به مرحله باروی نرسد و کشاورزان مزارع خود را به دلیل ناامیدی از ادامه رویش رها کردند که میزان خسارت های وارده به این دیمزارها نیز ۶۲ میلیارد ریال تخمین زده می شود.
استان خراسان شمالی در منطقه معتدل کوهستانی قرار داردد که میانگین بارش باران سالانه در این استان حدود ۲۴۰ میلمتر می رد.
 

نظر شما