شناسهٔ خبر: 47071417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در سفر به عربستان سعودی، متوجه شديم‌ كه هزينه حفارى در عربستان، كمتر از ايران است كه باعث تعجب زياد شد. مهدى گفت، در آمريكا ارزان‌تر از عربستان است. معطلى و طولانى‌شدن دوره حفارى يك چاه و گران‌خريدن تأسيسات و عدم آموزش نيروها و مديريت ضعيف، عامل اين گرانى است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

[امروز تاسوعا، تعطیل است.] در خانه بودم. كتاب دين و دولت پروفسور [حامد] الگار را تمام‌ كردم و بخشي از كتاب دين و دولت خانم [مریم] ميراحمدى را خواندم. تاريخ خوبى براى نهضت‌هاى شيعي و نقش علما در ايران در دوران صفويه است. يك ماه از خاطرات سال 1360 را نهايى‌كردم.

پيش از ظهر، فاطى و فائزه و بچه‌ها و عصر مهدى و فؤاد آمدند. فؤاد، شيرين‌كارى كودكانه داشت. مهدى هم گزارشى از وضع طرح‌هاى پارس‌جنوبى و صنايع نفت داد. مسئوليت سه فاز پارس‌جنوبى با مهدى است و كار مهمى است. تلفنى با بيمارستان رفسنجان، احوال عموزاده احمد را گرفتم. گفتند پنج عمل جراحى داشته و يك عمل ديگر هم دارد. همه اينها براى ترميم شكستگى استخوان است.

مهدى مى‌گويد، در حال حاضر جذب امكانات خارجى آسان شده، ولى در داخل برنامه‌اى براى آن نيست و با افزايش سود بازرگانى، كار طرح‌ها مشكل شده و خيلى از كالاها در گمرك‌ها مانده، چون بودجه‌اى ندارند كه آزاد كنند و تسهيلات قبلى براى آزادكردن در گمرك هم عمل نمى‌شود. گفت، تصميم گرفته شده که شهرك مسكونى طرح پارس‌جنوبى را كه قرار بود در عسلويه ساخته شود، به كنگان منتقل‌ كنند كه صرفه‌جويى زيادى دارد، ولى بايد راه خوبى بين عسلويه و جم بسازند و به زودى عسلويه، به عنوان منطقه آزاد اعلان مى‌شود و حدود 200 ميليون دلار از هزينه‌هاى زيربنايى پارس‌جنوبي را به عهده توتال فرانسه مي‌گذارد. اگر انجام شود، اقدام مهمي است.كار پيمانكارى فاز اول كه به عهده خودش بود، به عهده ديگری‌ گذاشته و برنامه‌اى را تنظيم‌ كرده‌ كه هزينه حفارى‌هاى نفت و گاز را پايين بياورد.

در سفر به عربستان سعودی، متوجه شديم‌ كه هزينه حفارى در عربستان، كمتر از ايران است كه باعث تعجب زياد شد. مهدى گفت، در آمريكا ارزان‌تر از عربستان است. معطلى و طولانى‌شدن دوره حفارى يك چاه و گران‌خريدن تأسيسات و عدم آموزش نيروها و مديريت ضعيف، عامل اين گرانى است. شب، عفت همراه مهدى براى عزادارى رفت و براى من غذای نذرى‌آوردند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما