شناسهٔ خبر: 47069884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

سرنوشت سانتریفیوژهای ایران گره جدید مذاکرات

صاحب‌خبر -
 گروه سیاسی: آمریکا و اروپا خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده‌اند و ایران که پیشرفت زیادی کرده حاضر به پذیرش این خواست نیست. از نظر اروپا و آمریکا هر توافقی برای احیای برجام مستلزم بازگشت ایران به تعهدات قبلی خود است.
 محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و بازگرداندن آن به مقطع زمانی ۲۰۱۵ مانعی جدی در برابر گفتگوهای وین است. برنامه هسته‌ای ایران نسبت به آن زمان پیشرفت زیادی کرده است. سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته‌ای که ایران نصب کرده به جمهوری اسلامی امکان می دهند با سرعت بیشتری اورانیوم را غنی‌سازی کند. با توجه به همین تحولات است که دولت بایدن گفته "هر پیشرفتی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باید شامل بازگشت ایران به انطباق کامل با تعهدات قبلی خود باشد". تاکنون عمده اختلاف‌نظرها بر سر این بود که آمریکا کدامیک از تحریم‌ها را باید بردارد. در این رابطه پیشرفت خوبی شده است. اما کارگروهی که مسئول پیشبرد گفت‌وگوها بر سر‌ بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود است، تقریبا پیشرفتی نداشته است.
هر توافق جدیدی باید تعیین کند که آیا ایران هنوز هم می‌تواند از آن سانتریفیوژها استفاده کند یا نه و آیا لازم است که آنها از کشور خارج شوند یا به سادگی جدا و در ایران ذخیره شوند.
گزارش می‌گوید که آمریكا و کشورهای اروپایی عضو برجام بر این موضع اتفاق نظر دارند كه "زمان گریز هسته‌ای" ایران، یعنی زمانی که این کشور برای تولید کافی اورانیوم غنی شده برای دستیابی به بمب اتم نیاز دارد، باید حداقل یک سال باشد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما