شناسهٔ خبر: 47069665 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

با قابلیت‌های پایش سلامتی ساعت های هوشمند هواوی در دوران کرونا آشنا شوید

گجت نیوز

صاحب‌خبر -

ساعت های هوشمند هواوی از قابلیت‌های پایش سلامتی متعددی نظیر اندازه‌گیری اکسیژن خون (SpO2) و ضربان قلب بهره می‌برند که با آنها می‌توان در دوران کرونا به پایش مداوم سلامتی پرداخت.

پایش مداوم پارامترهای سلامتی به عنوان یکی از عوامل مهم شناسایی زودهنگام بیماری به خصوص در دوران شیوع کرونا محسوب می‌شود و بسیاری از افراد نیز استفاده از ساعت های هوشمند را یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای رصد این پارامترها می‌دانند. در این مقاله قصد داریم با ویژگی‌های ساعت های هوشمند هواوی برای اندازه‌گیری پارامترهای مهمی نظیر اکسیژن خون (SpO2) و ضربان قلب آشنا شویم.

شیوع ویروس کرونا باعث شد زندگی بشر دستخوش تغییرات متعددی شود که از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به توجه بیشتر مردم به بهداشت و سلامت اشاره کرد. در همین راستا افراد دارای مشکلات زمینه‌ای جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند و می‌بایست بیشتر از دیگران به بهداشت و سلامت خود توجه داشته باشند تا به بیماری مبتلا نشوند یا اگر مبتلا شدند بتوان با اقدام سریع از هر نوع خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

تحلیل پارامترهای سلامتی یکی از روش‌های شناسایی بیماری‌ها محسوب می‌شود که امروزه برای رصد کردن این پارامترها می‌توان از ساعت های هوشمند استفاده کرد. در همین راستا ساعت های هوشمند هواوی با برخورداری از سنسورها و الگوریتم‌ها مختلف می‌توانند امکان پایش علائم مهم سلامتی نظیر اندازه‌گیری ضربان قلب، نوار قلب، سنجش سطح اکسیژن خون (SpO2) و پارامتر حداکثر نرخ مصرف اکسیژن (VO2Max) را در اختیار کاربران خود قرار دهند. کاربران با رصد مداوم این پارامترها قادر خواهند بود در تمام ساعات از وضعیت بدنی و سلامتی خود آگاهی پیدا کنند.

توجه: لازم به ذکر است برای کسب اطمینان از پارامترهای دقیق سلامتی می‌بایست از پزشک و دستگاه‌های مخصوص برای این کار استفاده شود. استفاده از ساعت هوشمند برای پایش سلامتی فقط به عنوان یک مرجع شخصی شناخته می‌شود و جایگزین اقدامات پزشکی نخواهد بود.

قابلیت‌های پایش سلامتی ساعت‌ های هوشمند هواوی

اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2)

ساعت های هوشمند هواوی ساعت های هوشمند هواوی

امروزه کارشناسان در رسانه‌ها بیش از قبل از پارامتر اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2) استفاده می‌کنند؛ چرا که این پارامتر نشان‌دهنده درصد اشباع اکسیژن در خون بوده و به همین دلیل حائز اهمیت است. شرکت هواوی به کمک الگوریم‌های ویژه، اطلاعات دریافتی از سنسور نصب شده در زیر ساعت‌های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را به شکل عددی از صفر تا ۱۰۰ درصد به کاربر نشان می‌دهد.

درصد نرمال این پارامتر برای یک فرد سالم حدودا بالای ۹۵ درصد است و عددی کمتر از آن خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کرد. گفتنی است یکی از اولین علائم در بیماران کرونایی کاهش سطح اشباع اکسیژن خون بوده و پایش این پارامتر در دوران کرونا حائز اهمیت است. همچنین این قابلیت در بسیاری از دستبندها و ساعت های هوشمند هواوی ارائه شده و به دو شکل اندازه‌گیری خودکار یا اندازه‌گیری با درخواست کاربر می‌تواند درصد SpO2 را نشان دهد.

از محصولات هواوی که از قابلیت اندازه‌گیری پیوسته و خودکار SpO2 بهره می‌برند می‌توان به ساعت‌های هواوی واچ جی تی ۲ Pro، واچ جی تی ۲ Pro ECG و واچ جی تی ۲ پورش دیزاین اشاره کرد. همچنین محصولاتی چون هواوی Watch GT Active ، هواوی Watch GT2e، هواوی Watch Fit، هواوی Watch GT2، هواوی Band 4 از امکان اندازه‌گیری SpO2 به صورت دستی و با درخواست کاربر بهره می‌برند.

اندازه‌گیری ضربان قلب و نوار قلب (ECG)

ساعت های هوشمند هواوی ساعت های هوشمند هواوی

کارشناسان ایجاد تغییرات در ضربان و تپش قلب را یکی از نخستین نشانه‌های برخی بیماری‌ها می‌دانند و به همین دلیل بسیاری از پزشکان با اولین مراجعه بیمار به اندازه‌گیری ضربان قلب او می‌پردازند و اگر نیاز باشد نوار قلب بیمار نیز بررسی می‌کنند. همچنین افزایش ضربان قلب و تغییر ریتم ضربان (آریتمی) می‌تواند نشانه‌ای از کاهش قدرت ریه‌ها در رساندن اکسیژن به خون باشد و در همین راستا پایش آن در کنار پارامتر سطح اشباع اکسیژن بسیار حائز اهمیت است.

ساعت های هوشمند هواوی ساعت های هوشمند هواوی

ساعت های هواوی این پارامتر را نیز به واسطه حسگرهای ویژه خود می‌توانند اندازه‌گیری کنند. همچنین برخی از ساعت های هوشمند هواوی از گزارش نوار قلب یا ECG نیز بهره می‌برند. در واقع تمام ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند هواوی قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب را به کاربران خود ارائه می‌دهند. در خصوص نوار قلب نیز این پارامتر در ساعت‌های رده پرچمدار هواوی با دریافت به‌روزرسانی‌هایی قابل اندازه‌گیری است.

اندازه‌گیری حداکثر نرخ مصرف اکسیژن (VO2Max)

کاهش بیش از ۱۰ درصدی پارامتر VO2Max یکی از جدیدترین یافته‌های محققان در خصوص علائم بیماری کووید۱۹ محسوب می‌شود؛ این پارامتر نرخ مصرف اکسیژن در بدن فرد را نشان می‌دهد که معمولا فقط در زمان فعالیت‌های ورزشی کاهش می‌یابد، اما در بیماران کرونایی سطح اکسیژن خون بدون هیچ نوع انجام فعالیت ورزشی کاهش پیدا می‌کند. در همین راستا پایش مداوم پارامتر VO2Max یک روش مهم برای تشخیص زودهنگام ابتلا به کرونا محسوب می‌شود.

ساعت های هوشمند هواوی ساعت های هوشمند هواوی

در میان ساعت های هوشمند هواوی در حال حاضر فقط هواوی واچ GT، واچ GT2 و هواوی واچ Fit می‌توانند پارامتر حداکثر نرخ مصرف اکسیژن در خون را اندازه‌گیری کنند. کارشناسان همواره تاکید دارند تشخیص به موقع یکی از مهم‌ترین عوامل در درمان موثر است. از این رو ساعت های هوشمند هواوی می‌توانند با رصد مداوم سلامت فرد در تشخیص زودهنگام علائم بیماری و حفاظت سلامتی کاربران نقش مهمی را ایفا کنند.

نظر شما