شناسهٔ خبر: 47069471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

گذری بر زندگی آیت‌الله جواد فومنی حائری / تأسیس نخستین كودكستان دینى گذری بر زندگی آیت‌الله جواد فومنی حائری / تأسیس تشكل مذهبی و نخستین كودكستان تربيت دینى

به بهانه سالروز درگذشت عالمی مجاهد و معلم قرآن و اخلاق

مرحوم آيت‏‌اللّه‏ حاج شيخ جواد فومنى حائری در دوران عمر شریفشان برای آگاه ساختن مردم از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی بسیار کوشیدند و دست به افشاگری‌های مرحوم آيت‏‌اللّه‏ حاج شيخ جواد فومنى حائری در سال ۱۳۴۳ پس از مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت. ایشان در دوران عمر شریفشان برای آگاه ساختن مردم از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی بسیار کوشیدند و دست به افشاگری‌هایی زدند، به طوری که چهار بار از سوی ساواک دستگیر و هر بار با اعتراضات علمای بزرگ و عموم مردم آزاد شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شامگاه ششم بهمن ۱۳۴۳ مصادف با بیست‌وسومین شب از ماه مبارک رمضان ۱۳۷۴ عالمی مجاهد، آیت‏‌اللّه‏ حاج شیخ جواد فومنى حائری پس از سپری کردن مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت. به انگیزه پنجاه‌وهفتمین سال درگذشت ایشان، نگاهی اجمالی به زندگی این عالم ربانی خواهیم انداخت.

آیت‌الله جواد فومنی حائری ۲۲ خرداد ۱۲۹۱ برابر با ۲۷ جمادى‌‏الثانى ۱۳۳۰ در کربلاى معلى، محله باب‏ النجف در یک خانواده روحانى متولد شد. پدر بزرگوار ایشان، مرحوم آیت‏‌اللّه‏ حاج شیخ جعفر فومنى حائرى بود که از مجتهدین و مدرسین برجسته کربلا به شمار مى‌رفت و عمر خود را برای تربیت طلاب علوم اسلامی سپری کرد و مادر گرامی‌اش سیده بانو دختر عبدالکریم مرحوم بود.

وی در سنین کودکی و به اصرار پدر نزد مرحوم حاج شیخ على‌‏اکبر نائینى رفت و آداب نماز، تلاوت قرآن، سواد خواندن و نوشتن، آشنایى با لغات و هنر خط و کتابت را فراگرفت و هنگامی که فقط ۱۰ سال داشت، ملبس به لباس روحانیت شد و سپس صرف و نحو و ادبیات عرب را محضر پدر بزرگوارش تلمذ کرد و سطح را نزد اساتید کربلا از جمله مرحوم حاج شیخ جعفر رشتى در مدرسه بادکوبه آموخت.

مرحوم آیت‌الله جواد فومنی حائری با عزیمت به نجف اشرف در دروس خارج آیات عظام و اساتید بزرگوار چون مرحوم آیت‌اللّه‏ حاج ‏آقا ضیاء‌الدین عراقى و مرحوم آیت‏‌اللّه‏ سیدابوالحسن اصفهانى شرکت کرد و در ۲۵ سالگى به درجه اجتهاد رسید و از علمای بزرگى چون آیت‌اللّه‏ عراقى اجازه اجتهاد دریافت کرد.

ایشان پس از فوت پدر بزرگوارش در سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۳۱۷ در حالی که ۲۷ سال سن داشت(همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم و اواخر حکومت پهلوی اول)، براى نشر احکام اسلام به تهران آمد و پس از سکونت در منزل یکی از بستگان، ضمن اقامه نماز جماعت، به دلیل مشاهده نابسامانی‌های دینی و فرهنگی اقدام به سخنرانى و نشر احکام و هدایت مردم کرد. بیان گیرا و رفتار و کردار جاذب ایشان طوری بود که مردم را جذب کرد. سپس اقدامات اولیه براى بنا و ساخت مسجدى براى ایشان صورت گرفت.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله فومنی از بدو ورود به تهران برای آگاه ساختن مردم از مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تلاش و به طور عملی با برنامه‌های ضد دینی رژیم پهلوی مبارزه کردند و دست به افشاگری‌های صریح و شفاف زدند. به مرور این انتقادات و اعتراضات رنگ و بوى سیاسى به خود ‏گرفت و ساواک نیز با مرحوم فومنى شدیدتر برخورد مى‌کرد، به طورى که از اواسط دهه ۳۰ تا زمان فوت ایشان در سال ۴۳ حدود چهار بار(در سال‌های ۳۸ و ۳۹ و دو بار در سال ۴۲) از سوی ساواک دستگیر شد و هر بار به واسطه نفوذ و اعتراض علمای بزرگى چون آیت‏‌اللّه‏ بروجردى، آیت‏‌اللّه‏ بهبهانى و آیت‌اللّه‏ محمدتقى آملى رژیم، مجبور به آزادى ایشان مى‌شد.

ایشان توانستند مساجد و مراکز بسیارى را تأسیس کنند که برخى از آنها عبارت اند از:

۱ ـ تشکیل اتحادیه دینى

۲ ـ بناى مسجد نو

۳ ـ دبستان نو (دخترانه)

۴ ـ تأسیس اولین کودکستان تربیت دینى

۵ ـ تأسیس شرکت تعاونى «روزى دهشاهى»

۶ ـ تأسیس دبستان نو ویژه پسران

۷ ـ احداث مسجد نو شماره ۲

مرحوم آیت الله فومنی در حدود سال ۱۳۲۶ ه ش در زمانی که به دنبال سیاست‌های آموزشی رژیم، دبستان‌های دولتی با شیوه و برنامه‌های غربی وجود داشت، اقدام به تاسیس دبستان نو دخترانه کرد. این حرکت از سوی برخی عناصر متعصب و منفی‌باف مذهبی مورد اعتراض واقع شد. در شرایطی که بسیاری از متدینین به خاطر وجود بدآموزی‌های مدارس دولتی، دختران خود را از تحصیل محروم کرده بودند و جز این راهی نمی‌دیدند. مرحوم فومنی اقدام به تأسیس چنین مدرسه‌ای در خیابان خراسان تهران کرد، این اقدام شجاعانه ایشان بسیار چشمگیر و مورد توجه قرار گرفت، آن مرحوم با استقامت و ثبات قدمی که در اقدامات خود داشت از موضع و دیدگاهش صرف نظر نکرده و با قدرت و قوت استحکام پایه‌های مدرسه دخترانه همت گمارد و با همکاری همسرشان، که مسئولیت مدرسه را به دوش گرفته بود، توانست در طول فعالیت خود هزاران و دختر و مادر مسلمان تحویل جامعه دهد.

از جمله دانش‌آموختگان درس ایشان مرحوم آیت‌اللّه‏ بهجت(ره) بود.

مرحوم فومنی شش فرزند (چهار پسر و دو دختر) داشت که اسامی فرزندان ذکور ایشان عبارت‌اند از:
۱. حاج شیخ حسین فومنی حائری: متولد ۱۳۲۰ که چند بار در طول مبارزه دستگیر شد. او در سمت‌های مختلف فعالیت کرده است.
۲. حاج شیخ مرتضی فومنی حائری: موقع رحلت پدر شش‌ساله بود و هم‌اکنون بعد از اتمام تحصیلات، در جایگاه پدر در مسجد آیت‌الله فومنی مشغول اقامه جماعت و ارشاد و هدایت مردم است.
۳. حاج شیخ مصطفی فومنی حائری: در زمان رحلت پدر سه‌ساله بود و بعدها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد و تأسیس مؤسسه مهد قرآن را که به صورت ویژه به تربیت حافظان کل قرآن کریم می‌پردازد در کارنامه فعالیت خود دارد و اکنون ضمن اقامه نماز جماعت مسجد آیت الله فومنی، مسئولیت مؤسسه مهد قرآن کشور را نیز برعهده دارد.

پیکر آیت‌الله جواد فومنی حائری در روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان از تهران به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) به دست چندین هزار جمعیت روزه‌دار در مسیری ۱۲ کیلومتری تشییع شد و به گفته شاهدان جمعیت زیادی در این مراسم حضور داشتند و طبق وصیتشان در شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در مقبره‌اى که در سمت شرقى صحن مطهر قرار دارد، به خاک سپرده شد.

نظر شما