شناسهٔ خبر: 47068847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاد دانشگاه سلیمانیە عراق در گفتگو با مهر:

قدس یک موضوع هویتی برای مسلمانان جهان است

استاد دانشگاه سلیمانیە عراق گفت: قدس اهمیت ویژەای برای اسلام دارد. بیت المقدس تنها یک شهر نیست بلکە یک مسئلە هویتی برای مسلمانان جهان است و کشورهای اسلامی باید در برابر ابرقدرتها متحد شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده‌ای در ساختار و هدف‌گذاری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه به وجود آمد. بسیاری از گروه‌هایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می‌کردند، بر «قومیت‌گرایی عربی» تکیه داشتند و آن را پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های مبارزاتی خود قلمداد می‌کردند.

در واقع، این احساس در میان گروه‌های مقاومت وجود داشت که آن‌ها با تکیه بر عنصر مشترک «قومیت‌گرایی عربی» می‌توانند میان ملت‌ها و ارتش‌های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این موضوع خود به تنهایی به چالش بزرگی در مسیر مقاومت تبدیل شده بود، زیرا چنین نگرشی موجب شد تا موضوع و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.

با این حال، پس از رقم خوردن پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت مقاومت در منطقه به طور کامل دستخوش تغییر و تحولات بسیار مهمی شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی «گفتمان مقاومت اسلامی» شکل گرفت. پس از آن، امام خمینی (ره) با نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس»، یک مناسبت ملی اسلامی در مسأله فلسطین متبلور شد. امام (ره) با این اقدام خود، این پیام را به ملت‌های منطقه و جهان مخابره کردند که قدس، متعلق به تمام جهان اسلام است و نه جهان عرب.

در این راستا و بە مناسبت روز قدس خبرنگار خبرگزاری مهر با «هوشمند عطا محمود» استاد دانشگاه سلیمانیە عراق گفتگو کردە است کە از نظر می گذرد:

*نام گذاری آخرین جمعە از ماه رمضان بە نام روز جهانی قدس کە توسط امام خمینی (رە) انجام شد، چە تأثیری بر زندەنگەداشتن مسئلە فلسطین و تداوم ضدیت مسلمانان با صهیونیسم داشتە است؟

بدون شک مشخص کردن روزی برای یاد قدس و فلسطین مهمترین اقدام برای زندە نگەداشتن همیشگی قدس و فلسطین است. یاد قدس و مردم ستم دیدە فلسطین در دل همە انسان‌ها چە مسلمان و چە غیر مسلمان بە شرطی کە با وجدان باشند باید زندە نگە داشتە شود.

امروزە جهان و بە ویژە خاورمیانە دچار بحران‌ها و چالشهای بزرگی اعم از سیاسی، اقتصادی و بهداشتی و درمانی شدە است، این مشکلات گاهی باعث می‌شوند مسئلە های بزرگ همیشگی بە دست فراموشی سپردە شوند یا از اولویت خارج شوند. نام گذاری آخرین جمعە از ماه مبارک رمضان هر سال بە نام روز قدس توسط جمهوری اسلامی ایران اقدام عملی بزرگی است برای اینکە در آن روز در اکثر کشورهای جهان، مسلمانان و انسان‌های آزادە از فلسطینی‌ها حمایت کنند و نسبت بە ظلم و ستمی کە صهیونیست‌ها بر مردم مظلوم فلسطینی روا می‌دارند اعلام خشم و انزجار داشتە باشند و این یعنی اینکه فلسطین زندە است.

*چرا کشورهای جهان اسلام برای آزادی فلسطین و برداشتن غدە سرطانی صهیونیسم با هم متحد نمی‌شوند و بە جای اتحاد بعضی از کشورهای عربی بە جبهەی اسرائیل پیوستەاند و ننگ عادی سازی روابط با اسرائیل را پذیرفتەاند؟

مبرهن است جهان اسلام امروز گرفتار مشکلات و مصائب بزرگی است و در رأس آنها چالشهای سیاسی میان کشورهای جهان اسلام وجود دارد. متاسفانە این مشکلات بر مسائل اجتماعی، فرهنگی و اتحاد و برادری میان مسلمانان تأثیر بسیار منفی داشتە است تا جایی کە بعضی کشورهای اسلامی بر اساس این چالشها و روابط سیاسی با ابر قدرتها، میزان اتحاد با مسلمانان دیگر را تنظیم می‌کنند.

جهان اسلام امروز بە دلیل اختلافات مذهبی دچار انشقاق عمیق و ترسناک شدە است و متاسفانە عمدە کشورهای مسلمان بە دنبال اجرای استراتژی‌های ابرقدرتها هستند و حاکمان آنها بدون توجە بە تاریخ و فرهنگ مردم جامعە خود، بە پیروی از ابرقدرتها روی آوردەاند.

قدس برای همە مسلمانان جهان است و اهمیت ویژەای برای اسلام دارد. بیت المقدس قبلە اول مسلمانان بودە است و تنها یک شهر نیست بلکە یک مسئلە هویتی برای عموم مسلمین جهان است.

شکی نیست کە یکی از علل اصلی عادی سازی روابط بعضی کشورهای اسلامی منطقە با اسرائیل، رقابت‌ها و اختلافات سیاسی میان کشورهای اسلامی است کە متاسفانە بە جای اینکە با یکدیگر متحد شوند و خود بزرگترین ابرقدرت جهان باشند، بە ابرقدرتها پناه بردەاند.

بعضی از سیستم‌های سیاسی منطقە برای ابقای قدرتهای پوشالی شان بە ارزش‌های دینی و ملی خود پشت کردە و بە عادی سازی روابط با اسرائیل روی آوردەاند و آشکارا با تل آویو ارتباط برقرار می‌کنند. شکی نیست کە اینگونە تلاش‌های حقیرانه برای حفظ حکومت و تاج و تخت است.

*لابی‌های آمریکا و اسرائیل در کشورهای منطقە در تلاش هستند کە قدس و فلسطین بە مسئلە ای برای جهان اسلام تبدیل نشود و در سطح یک مسئلە ملی گرایانە عربی بماند، در حالی کە فلسطین برای اسلام و مسلمانان است، مردم کُرد عراق بە عنوان یک قومیت اکثراً مسلمان و اهل سنت در مورد قدس و فلسطین چە مواضعی دارند؟

مسئلە فلسطین یک مسئلە جهانی است و هیچ گروه و سازمانی نمی‌تواند از اهمیت آن بکاهد. داشتن کشور و حکومت و دولت حق مردم فلسطین است، آنها باید در آرامش و امنیت و رفاه در سرزمین خودشان زندگی کنند.

*حمایت‌های بی وقفە جمهوری اسلامی ایران از مسئلە فلسطین و دفاع از آزادی قدس را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

جمهوری اسلامی ایران در مدت چهار دهە گذشتە از انقلاب اسلامی هرگز دست از حمایت و پشتیبانی و دفاع از مردم فلسطین برنداشتە است. مردم ایران همیشە در دفاع از فلسطینیان شعار مرگ بر اسرائیل را بر سر زبان دارند. در این راه هم خون‌های زیادی تقدیم کردەاند.

نظر شما