شناسهٔ خبر: 47068382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طحان نظیف:

مهندسی نامزدهای انتخابات شایعه است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: این شورا تاکنون جلسه‌ای رسمی با نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نداشته و ممکن است بعضی نامزدها با برخی از اعضای شورا جلساتی داشته باشند اما این‌ها به معنای جلسات رسمی با شورا نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، هادی طحان نظیف درباره اینکه آیا شورای نگهبان جلساتی با داوطلبان احتمالی ریاست جمهوری داشته است یا نه، اظهار کرد: شورای نگهبان تا فرایند ثبت نام آغاز نشود کاری را انجام نمی‌دهد و تاکنون شورا جلسه‌ای با داوطلبان نداشته است. ولی نافی این نیست که بگوییم با کسی نیز دیداری نشده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: بعضی داوطلبان ممکن است با بعضی از اعضای شورا جلساتی داشته باشند بالاخره بازار جلسات و رایزنی‌ها در ایام انتخابات داغ است و هرچه جلوتر می‌رویم داغ‌تر می‌شود اما این به معنای جلسات رسمی با شورا نیست.

طحان نظیف درباره اینکه آیا برخی داوطلبان با شما نیز جلسه‌ای داشته‌اند، گفت: ممکن است، بالاخره هم در شورا و هم در مجلس برای مصوبات تردد دارم برخی افراد را دیده باشیم ولی اینها ملاقات‌های غیررسمی است و تصمیم شورا در جلسه شورا گرفته می‌شود که دارای آثار حقوقی و سیاسی است.

وی درباره مهندسی شدن تعداد نامزدها، افزود: این شایعات همیشه بوده و در دوره قبل یادم است که گفته می‌شد صدا و سیما رسمی و غیررسمی از شورای نگهبان خواسته است که می‌خواهم دکور خود را آماده کنم چند صندلی و جایگاه آماده کنم اما واقعیت این است که شورا اول بررسی صلاحیت می‌کند بعد تعداد و اسامی اعلام می‌شود.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: اینکه از قبل در جلسه بخواهیم بگوییم از این جمعی که ثبت نام کردند لزوماً باید این عدد تأیید شود به هیچ وجه چنین چیزی نیست. اصلاً منطقی و معقول هم نیست و حتی با حقوق افراد هم سازگار نیست. فرض کنید اگر هفت نفر صلاحیت دارند چون ما از قبل شش نفر را مدنظر داریم صلاحیت کسی را باید احراز نکنیم اصلاً این چیزها معقول و منطقی نیستند و از رسانه‌ها می‌خواهم که به این گونه شایعات دامن نزنند چون هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارد.

طحان نظیف درباره اینکه آیا تعداد تأیید صلاحیت شده‌های شورای نگهبان از الان مشخص است، گفت: در جلسه شورا هیچ زمانی درباره تعداد صحبت نمی‌کنیم. انتخابات عرصه خودنمایی و بازی با احساسات مردم نیست که هرکس در خود مختصر توانی را ببیند بیاید و مثلاً یک هیجانی را ایجاد کند. انتخابات یک عرصه کاملاً معقول و منطقی است و قرار است اتفاق مهمی برای چهار سال آینده سرنوشت کشور در آن رقم بخورد.

وی به ایرنا گفت: کسانی که شرایط آن را دارند و توان اجماع سازی و توان اداره کشور را دارند و می‌توانند در اداره کشور مؤثر واقع شوند همیشه عدد آنها مشخص است و شورا به آن رسیده است. از این حیث شما می‌بینید در هر دوره تعداد داوطلبان نهایی با ادوار دیگر متفاوت بوده است اما شخصاً فکر نمی‌کنم در این دوره نیز تفاوت چندانی با ادوار قبلی داشته باشیم و انبوهی ۴۰ تا ۵۰ نفری از داوطلبان تأیید شوند. حداقل سابقه این نبوده و مردم هم فکر می‌کنم چنین انتظاری ندارند.

نظر شما