شناسهٔ خبر: 47067837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

اگر ظریف و جهانگیری ردصلاحیت شوند کشور آسیب می‌بیند/ در «وین» همه چیز خوب است فقط تحریم‌ها در جای خود باقی مانده!

اصلاح‌طلبان به جای شلوغ بازی و گردن کشی مقابل قانون در مسئله احراز صلاحیت ها، بهتر است فیلم اظهارات جهانگیری در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 96 و فیلم وعده‌های برجامی ظریف را ببینند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

**اگر ظریف و جهانگیری ردصلاحیت شوند کشور آسیب می بیند

«اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در حال حاضر آقای ظریف(برای ریاست جمهوری) صلاحیت دارد چون بر مسند امور در وزارت امور خارجه قرار دارد و در جایگاه تصمیم و اجرا قرار گرفته و هم دارای سلامت نفس، اخلاق، رفتار و سلامت اقتصادی است. لذا از هر جهت که نگاه کنید ظریف شخصی صادق، مخلص و پای کار است. تجربه کاری و سابقه مدیریتی دارد و کسی است که می‌تواند برای اصلاح‌طلبان مرجع باشد برای اینکه به وی رجوع کرده و با اجماع بر وی از او حمایت کنند تا در انتخابات مردم و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به او رای دهند».

بروجردی در ادامه گفت:«از طرفی آقای جهانگیری نیز همین‌طور است.آقای جهانگیری مدیر، استاندار، نماینده مجلس و معاون اول رئیس جمهور بوده و با این همه سابقه از ابتدای انقلاب تا به امروز نمی‌تواند مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرد. اگر شورای نگهبان بخواهد وارد این فاز شود که برای این افراد اعلام عدم صلاحیت کند در حقیقت هویت و ماهیت چارچوب ساختاری را زیر سوال برده است و کشور دچار آسیب خواهد شد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت:«لذا اگر مسئولان مربوطه دلشان برای انتخابات پرشور و حداکثری و نظام می‌سوزد باید حواسشان جمع باشد که از همه حرکات، رفتار و گفتارشان تفسیر سیاسی می‌شود. اگر نظرها به گونه‌ای قرار بگیرد که چهره‌های علاقه‌مند به نظام، کارکشته و سلامت، در پی اصلاح امور و به کلیات نظام و به رهبری و ارکان نظام تعلق خاطر دارند و همراهی می‌کنند رد شوند دیگر شرایط بسیار سخت خواهد شد و مشخص نیست که معیارها بر چه اساس است».

اگر ظریف و جهانگیری ردصلاحیت شوند کشور آسیب می‌بیند/ در «وین» همه چیز خوب است فقط تحریم‌ها در جای خود باقی مانده!

اصلاح طلبان تعمدا بجای ارائه کارنامه، مرتب از برنامه انتخاباتی خود می گویند. این در حالی است که این طیف مسبب و بانی اصلی وضع موجود است و بجای دورخیز برای انتخابات ریاست جمهوری، باید توضیح دهد که چرا در 8 سال اخیر سفره مردم را کوچک کرده است.

قرارگرفتن جهانگیری و ظریف و آخوندی و ...در راس دولت در انتخابات ریاست جمهوری 1400، در حقیقت روی کارآمدن «دولت سوم روحانی» و به عبارتی استمرار وضع موجود تا حداقل 4 سال آینده است.  

ظریف با برجام و جهانگیری با دلار 4200 تومانی خسارت های بزرگی به کشور وارد کردند. اما اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند که کارنامه این افراد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

جهانگیری در 8 سال اخیر معاون اول رئیس جمهور بوده است. هر چند وی مدعی شد که حتی اختیار تغییر دادن منشی خود را هم ندارد، اما در سالهای گذشته پس از وقوع سیل، شخصا یک استاندار را عوض کرد. این تنها یک مصداق از اختیارات گسترده جهانگیری در مقام معاون اول رئیس جمهور بوده است.

جهانگیری در سال 96 مدعی بود که اگر روحانی در انتخابات پیروز شود، هیچ کارتن خوابی وجود نخواهد داشت و هیچکس سر گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت.

اصلاح طلبان بجای شلوغ بازی و گردن کشی مقابل قانون در مسئله احراز صلاحیت ها، بهتر است فیلم اظهارات جهانگیری در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 96 و فیلم وعده های برجامی ظریف را ببینند.

در «وین» همه چیز خوب است فقط تحریم ها در جای خود باقی مانده!

روزنامه اعتماد که در سال 94 تیتر «صبح بدون تحریم» را در وصف برجام منتشر کرده بود، در شماره امروز در یادداشتی به قلم «عبدالرضا فرجی راد» دیپلمات سابق و فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«مذاکرات در وین شرایط خوبی را سپری می‌کند و از موضع‌گیری‌های طرفین برمی‌آید که توافق کلی پیرامون بسیاری از مسائل وجود دارد اما در جزییات هنوز اختلاف‌نظرهایی جدی مطرح است که باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شوند. نقطه اختلاف نیز بر سر تحریم‌هایی است که ایران مطالبه رفع آنها را دارد».

اگر ظریف و جهانگیری ردصلاحیت شوند کشور آسیب می‌بیند/ در «وین» همه چیز خوب است فقط تحریم‌ها در جای خود باقی مانده!

مطالبه اصلی ایران از آمریکا در برجام، لغو یکباره و دائمی تمامی تحریم هاست. مقامات ایران صراحتا اعلام کرده اند که آمریکا ابتدا باید تمامی تحریم ها را لغو کند و این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به تعهدات کامل برجامی بازمی گردد.

مقامات دولت بایدن دقیقا مشابه رفتار دولت ترامپ و البته مشابه اقدامات دولت اوباما، مدعی شده اند که تحریم ها را لغو نخواهند کرد و ایران باید به تعهدات کامل بازگشته و مذاکره حول توان موشکی و قدرت دفاعی خود را کلید بزند.

حالا در شرایطی که مطالبه اصلی ایران از آمریکا که همان لغو تحریم هاست، به سرانجام نرسیده، این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که مذاکرات در وین شرایط خوبی را سپری می کند. به عبارتی، در وین همه چیز خوب است ولی مطلبه و خواسته اصلی ایران اصلا به نتیجه نرسیده است!

متاسفانه طیف اصلاح طلب اصرار دارد که چهره کریه آمریکا را بزک کرده و عهدشکنی و زورگویی کاخ سفید را سانسور کند. در سالهای گذشته علیرغم عهدشکنی و بی عملی آشکار آمریکا در برجام، عراقچی در اظهارنظری عجیب گفته بود «آمریکا برجام را نقض کرده اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»!

متاسفانه روند اقدامات وزارت خارجه در وین، شائبه انتخاباتی بودن این اقدامات را تقویت کرده است. در روزهای گذشته «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود که طیف اصلاح طلب منتظر پاس گل انتخاباتی روحانی از وین است.

**آقای انصاری؛شعار «نه غزه،نه لبنان» را یادتان هست؟!

«مجید انصاری» فعال سیاسی اصلاح طلب و سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم- که علیرغم تبلیغات سنگین و گسترده، با حدود 70 هزار رای از راهیابی به مجلس بازماند- در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «روز قدس فراتر از یک نماد» نوشت:«امام بزرگوار در ابتدای انقلاب با هدف جلوگیری از فراموشی موضوع فلسطین به دلیل مرور زمان، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس تعیین فرمودند. این کار شاید در نگاه اول یک اقدام سمبلیک  و نمادین به نظر برسد اما در عمل طی ۴٠ سال گذشته مشخص شده که این روز چیزی بیش از یک نماد است.وقتی به سابقه این روز طی ۴ دهه اخیر بر می‌گردیم مشخص می‌شود که نقش روز قدس در فراگیر کردن مسأله فلسطین خصوصاً در سطح آگاه‌سازی ملت‌ها و مواجهه تمام قد با امواج تبلیغاتی ساخته شده توسط دستگاه‌های غربی بسیار فراتر از نقش نمادین بوده».

انصاری در ادامه نوشت:«هم اکنون روز قدس صرفاً یک رویداد فراملی در سطح جهان اسلام نیست و حوزه‌ای وسیع‌تر از جهان اسلام در سطح همه منتقدان و مخالفان رژیم اسرائیل را شامل می‌شود. نکته مهمی که فلسفه روز قدس بر آن تأکید دارد، اهمیت اتحاد در مقابل مسأله فلسطین است. باید معترف بود که رژیم اسرائیل هم اهمیت این موضوع یعنی اتحاد خصوصاً در سطح جهان اسلام را به عنوان مهمترین خطر علیه خود دریافته».

آقای مجید انصاری یکی از حامیان اصلی سران فتنه در سال 88 بوده است. برای نمونه، وی در راهپیمایی 25 خرداد 88 نقش و حضوری فعال داشت.

مجید انصاری در یادداشت مذکور بر اهمیت مسئله فلسطین و روز قدس اشاره کرده است. این در حالی است که یکی از اقدامات تأمل برانگیز فتنه گران در سال 88 در روز قدس رخ داد. یکی از شعارهای اصلی جریان فتنه در سال 88، شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»! بود؛ شعاری بی‌پایه و اساس که سران و لیدرهای فتنه 88 هیچگاه نسبت به آن اعتراض نکردند.

سردار سلیمانی در روزهای پایانی سال ۹۴ در دیدار با هیئت حماس با اشاره به شعار انحرافی فتنه‌گران در سال ۸۸ با عنوان «نه غزه نه لبنان؛ فقط فلات ایران» و  «نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران» گفته بود: «در ایران، زمانی که مسئله، فلسطین باشد، همه انقلابی هستند، همگان فلسطین را دوست دارند فلسطین حتی در داخل ایران هم (موضوعی) اساسی است چند سال پیش شعار «نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران» را سر دادند؛ از شما می‌پرسم اینها اکنون کجا هستند. ما این را در قاموس سیاسی خود ثبت کردیم. کسانی که هرگونه شعاری در مخالفت با حمایت ما از فلسطین سر دهند در هیچ پست سیاسی نخواهند بود و در راس تصمیم‌گیرندگان کلان کشور جای نخواهند داشت. کجا ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد؟».

نکته قابل توجه اینجاست که پس از این اظهارنظر، حامیان فتنه ۸۸ به سردار سلیمانی حمله کرده و وی را آماج فحاشی و توهین قرار دادند.

از سوی دیگر طیف تندرو اصلاح طلب و فعالین و لیدرهای فتنه 88 در سال‌های اخیر بارها بر اجرای روند خسارت بار برجام های 2 و 3 تاکید کردند. سردار سلیمانی از جمله مقاماتی بود که نسبت به این پیشنهاد خسارت بار و مغایر با منافع ملی، صراحتا واکنش نشان داد.
سردار حاج قاسم سلیمانی- 9 اسفند 97- نسبت به برجام‌ 2 و 3 هشدار داد و بر حذر داشت. وی تصریح کرد: «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک‌ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام 2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

نظر شما