شناسهٔ خبر: 47067472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی گیلان عنوان شد؛

انتظار استاندار از دانشگاه‌ها برای حمایت از نوآوری و تقویت کارآفرینی / دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه، مشارکتی فعال داشته باشند / مراکز آموزش عالی، تلاش علمی هدفمند را به دانشجویان بیاموزند / هم‌افزایی دانشگاه‌ها برای رشد و ارتقاء جایگاه اقتصادی گیلان

استاندار گیلان با طرح این انتظار از دانشگاه‌ها برای پرورش خلاقیت، حمایت از نوآوری و تقویت کارآفرینی و تصریح اینکه دانشگاهیان برای حل مسائل و مشکلات جامعه، باید مشارکتی فعال داشته باشند، گفت: مجموعه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در استان، باید هم‌افزا با هم، با بهره گیری از ظرفیت‌های ممتاز گیلان، زمینه رشد و ارتقاء جایگاه استان به لحاظ اقتصادی در ابعاد مختلف اقتصاد کشاورزی، دانش بنیان و اقتصاد تجاری را فراهم آورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ دکتر ارسلان زارع ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان که با حضور رئیسان دانشگاه‌های گیلان برگزار شد؛ گفتار روشن‌بینانه رسول گرامی اسلام مبنی بر اینکه هر کس دانش و حکمت را می‌طلبد از راه و مسیرش وارد شود و امام علی‌ (ع) باب و مسیر صحیح علم و دانش نبوی است را یادآور شد.

وی با گرامیداشت هفته معلم و قدردانی از تلاش‌های استادان دانشگاه‌ها برای استمرار و پویایی فرآیند آموزش به دانشجویان افزود: همانگونه که طی افزون بر یک سال اخیر از معلمان برای اهتمامی که در ارائه آموزش به دانش‌آموزان در شرایط کرونایی داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم؛ شایسته و بایسته است که از استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز قدرشناسی نماییم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها با خدمات و دستاوردهای علمی، افتخارات بزرگی را در عرصه جهانی برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند، گفت: قرار گرفتن دانشگاه گیلان در گروه اول رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، از جمله این افتخارات است.

وی با اشاره به موفق بودن دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ ارائه خدمت به مردم و درمان بیماران کرونایی گفت: بهره برداری از 600 تخت بیمارستانی جدید و جذب 120 عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تقویت واحد بین‌الملل دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد اسلامی استان، رشد سه برابری جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان در کمتر از یک سال، ارتقاء رتبه دانشگاه فنی و حرفه ای و برگزاری کلاس‌های مجازی دانشگاه‌ها با کمترین انصراف دانشجو از دیگر افتخارات مراکز آموزش عالی استان است.

استاندار گیلان به تلاش دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی در جهت کیفی‌سازی ارائه آموزش و خدمات به دانشجویان اشاره کرد و افزود: گیلان در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه آموزش تحصیلات تکمیلی و نیز جذب دانشجویان خارجی و مراکز بین الملل موفق بوده که استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی هم در این مسیر می تواند اثرگذار باشد.

وی استادان دانشگاه‌ها را سرمایه‌های ارزشمند معنوی دانست که کشور را می سازند و با بیان اینکه افتخار یک دانشگاه، به استاد آن است، گفت: باید مقام، جایگاه و منزلت اساتید بیش از پیش ارتقاء یابد و زمینه‌ای فراهم شود که دانشگاه در ارتباط با مسائل جامعه، ورود بیشتری کرده و مشارکت فعال داشته باشد و نظر کارشناسی و راهگشا ارائه دهد.

دکتر زارع توسعه کمی آموزش عالی به‌ویژه برای بانوان را یکی از افتخارات 42 سال اخیر نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: به لحاظ کیفی نیز در بخش آموزش و پژوهش طی سال‌های اخیر اقدامات موثری شکل گرفته است.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها با تقویت پژوهشکده‌ها و رشد زمینه فعالیت از طریق بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری باید راه فهم، پژوهش و تلاش علمی هدفمند را به دانشجویان بیاموزند، اظهار داشت: بیان ضرورت ورود دانشگاه به مسائل جامعه و تأکید بر لزوم آموختن تلاش علمی هدفمند، بدان معناست که حاصل تلاش دانش‌آموخته نهاد دانشگاه، نه فقط مقاله یا پایان‌نامه‌ای برای گذاشتن در قفسه‌های کتابخانه‌ها بلکه باید راهبردی برای ساماندهی و رفع یکی از تنگناهای جامعه و استان باشد.

وی بر ضرورت اهتمام بیشتر به دانشگاه‌های نسل جدید و تقویت کارآفرینی و تمرکز بر تحقق شعار سال جاری از طریق دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مولفه های مهم تأکید و تصریح کرد: دانشگاه باید پرورش‌دهنده خلاقیت و نوآوری باشد و با پرهیز از فعالیت‌های روزمره، نقش خود را به‌عنوان یک گروه مرجع، به‌درستی ایفا کند.

دکتر زارع به مشاهده علاقمندی جوانان در جهت بسط و توسعه فعالیت‌های کاری خود در بازدیدهای مختلف از طرح ها و پروژه های تولیدی اشاره و با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند این خلأ را پر کند، افزود: وجود فاصله بین دانشگاه و تولید، قابل قبول نبوده و حذف این خلأ مورد انتظار است.

وی به بیان اثربخشی ارتباطات سازنده و پایدار مراکز علمی و صنعتی برای جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: گیلان در حوزه شتاب دهنده ها، شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی تولیدات پیشگام بوده و در این راستا، دانشگاه‌ها بعنوان مراکز کارآفرینی، توسعه و پیشرفت باید زمینه تکمیل و تقویت نوآوری در جامعه را فراهم آورند.

استاندار گیلان به تهیه برش استانی آمایش آموزش عالی کشور در راستای تمرکززدایی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش و کاهش دانشجو در برخی دانشگاه ها نیازمند تبادل نیروی انسانی بوده و در این میان تجمیع برخی مراکز آموزش عالی در سطح شهرستانی برای ارتقاء کیفی‌سازی، اثربخش است.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه علیرغم وجود تمامی ظرفیت ها در گیلان؛ خلاقیت و مهارت افزایی، حلقه های مفقوده ای هستند که می‌توانند موجب ایجاد یک جهش بزرگ در عرصه تولید و توسعه استان باشد، یکی از اهرم‌های شتاب‌دهنده این چرخه را دانشگاه‌ها ذکر و اضافه کرد: برپایی نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای فناورانه در استان طی سال گذشته با همراهی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، غرورآفرین بود و در سال جاری نیز در صورت مهیا بودن شرایط به لحاظ استانداردهای بهداشتی ، نمایشگاه تولیدات فناورانه استان می تواند برپا شود یا به شیوه مجازی، باشد.

استاندار گیلان راه رسیدن به خوداتکائی و رهایی از وابستگی را با گذر از مسیر دانشگاه دست‌یافتنی دانست و افزود: هم‌افزایی ظرفیت‌های ممتاز گیلان، موقعیت جغرافیایی، پتانسیل های علمی و اجرای تفاهم نامه ها، می‌تواند این استان را به لحاظ اقتصادی در ابعاد مختلف اقتصاد کشاورزی، دانش بنیان و اقتصاد تجاری به جایگاهی مطلوب و شایسته برساند.

وی بر لزوم توجه دانشگاه ها در استفاده از ظرفیت صنعت، خدمات و گردشگری گیلان در کنار بخش کشاورزی نیز تأکید و اضافه کرد: تقویت کارگروه های تخصصی ذیل شورای مدیریت آموزش عالی استان در راه اندازی مراکز رشد، بازنگری برنامه های درسی، مهارت آموزی و استفاده از ظرفیت مشترک دانشگاه ها می تواند اثرگذار باشد.

در این جلسه هریک از رئیسان دانشگاه‌های گیلان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما