شناسهٔ خبر: 47067299 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

در مجمع خیران سلامت چه می گذرد؟

تخت های بیمارستان ها به اشغال بیمارانی در آمده بود که تنها دلیل بستری شدن شان وابستگی به دستگاه اکسیژن بود.

صاحب‌خبر - شفاآنلاین>سلامت>خیلی مفتخر به این هستیم که امروز با سرافرازی اعلام می کنیم که نیاز ما به دستگاه های اکسیژن ساز بزرگ بیمارستانی نیز برطرف شده و اکنون این دستگاه های عظیم در کانتینرهای مخصوص به تاسیسات بیمارستانی اضافه می شوند.
به گزارش شفاآنلاین: مجمع خیران سلامت با هدفی بلند سازمان‌دهی پیدا کرد. دی ماه سال 1388 بود که تعدادی از خیرانی که سال ها دستی در آتش کمک رسانی به مراکز درمانی داشتند با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور اقدام به تشکیل شورایی با عنوان مجمع خیران سلامت کردند. احداث، تکمیل، ترمیم و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد از اهم فعالیت های این سازمان نوپا اما موثر به حساب می آید. این مجمع با بروز و شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور در کنار دیگر اهداف خود اقدام به گره گشایی از مشکلات خانواده هایی که در خانه از بیماران خود مراقبت کردند نیز داشته است. دکتر اسماعیل غنیان معاون و هماهنگ کننده امور استان ها در مجمع خیران سلامت در این گفتگو از تلاش خیران برای کمک رسانی به بیماران مبتلا به کرونا گفت.



***آقای دکتر مجمع خیران سلامت در طول حیات 12 ساله خود خدمات ارزنده ای در زمینه تجهیز زیرساخت های درمانی داشته است. آیا این گروه از ابتدا با همین هدف شروع به همکاری با یکدیگر کردند یا این ماموریت طی روند بعدی به خدمات آن ها اضافه شد؟

در پی دیدار روسای محترم کمیسیون بهداشت و درمان و امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی و جمعی از خیران استان فارس با رهبر انقلاب در آبان ماه سال 1385 بود که پایه ریزی برای تشکیل این مجمع انجام شد. حضرت آقا در این دیدار تاکید بر واگذاری کار مردم بر مردم داشتند. با توجه به سوابق درخشانی که مرحوم نیری در این زمینه داشتند و بزرگ ما بودند با همکاری وزیر بهداشت وقت ایشان به عنوان رئیس ستاد مرکزی خیرین سلامت کشور منصوب شدند. از اقدامات بعدی این تشکیلات ایجاد هیئت موسس و هیئت امنا بود. پس از این مراحل اساسنامه مجمع خیران سلامت به عنوان یک سازمان مردم نهاد تنظیم و برای اخذ مجوز های لازم و ثبت به وزرات کشور تقدیم شد. همان طور که اشاره کردید تجهیز زیر ساخت های درمانی به ویژه در مناطق محروم اساس کار این مجمع شد اما به طور کلی این سازمان با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از کمک ها و مشارکت های مردمی و هدایت این کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و هدایت این کمک ها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت تشکیل شد.



***بیش از 300 شعبه فعال در سراسر استان های کشور دامنه ای وسیع به خدمت رسانی های این مجمع داده است. بازرسی و نظارت بر این تعداد از دفاتری که حاصل اعتماد خیران به این مجمع بوده است با چه روندی پیگیری می‌شود؟

مجمع 3 بازرس در اختیار دارد. این بازرسان می توانند در هر موقع هر گونه رسیدگی  و بازرسی را در مورد عملیات مجمع انجام دهند و طبق اسناد اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند. اصل بر این است کف فعالیت های این سازمان از حیطه وظایف مهم و اصلی خود خارج نشود.



***این وظایف در یک دهه گذشته شامل چه مواردی بوده است؟

احداث و تکمیل مراکز بهداشتی، همیاری در اداره و توسعه برنامه های مراکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی، تلاش در جهت ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و حمایت معنوی و قانونی از فعالیت های موسسات خیریه در بخش سلامت ،تلاش در جهت شناسایی نیاز های مناطق محروم، تلاش در جهت شناسایی و برقراری ارتباط نظام مند با پزشکان نیکوکار موسسات و خیریه های بهداشتی، درمانی و دارویی به منظور بهره گیری از توان و ظرفیت آن ها و مشارکت آنان در زمینه امور بهداشتی و درمانی در راستای تحقق اهداف مجمع از مهم ترین اهداف و وظایف مجمع بوده و هست.



***آقای دکتر این درست است که خیران هم‌وطن ما از خارج کشور نیز یاری رسان به تحقق رسیدن این اهداف مجمع بوده اند؟

بله ،خوشبختانه با همراهی همیشگی این عزیزان بخشی از نیاز های مجمع مرتفع شده است. به طور کلی تا به حال بیش از 130 هزار خیر و نیکوکار در اجرای طرح های ملی و استانی این مجمع حضور داشته اند. این عملیات های عمرانی در همه استان ها به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است و تلاش برای رفع محرومیت های درمانی در این مسیر ادامه دارد. برای ما فرقی نمی کند که ایجاد زیرساخت ها در حومه تهران باشد یا در نقطه صفر مرزی در دور افتاده ترین استان‌ها. اصل رفع تبعیض برای ما حکم اساسنامه را دارد و معتقدیم که همه هم‌وطنان ما باید به مساوات از خدمات درمانی بهره ببرند.

***با شروع همه گیری ویروس کووید در کشور شاهد حضور مجمع خیران و اعلام آمادگی اعضای آن برای کمک رسانی به ستاد مقابله با کرونا بودیم. چه اتفاقی افتاد که در کنار فعالیت های بلند مدت این رویه در مجمع خیران سلامت پایه ریزی شد؟

ببیند شیوع کرونا خیلی زود تر از آنچه فکر می کردیم تبدیل به یک بحران ملی شد. نه فقط کشور عزیز ما بلکه همه دنیا درگیر این ویروس شدند. اما ما یک فرق اساسی با دیگر کشور ها داشتیم. در سخت ترین شرایط اقتصادی به سر می بردیم و اعمال تحریم ها روز به روز وضعیت را برای مان به ویژه در حوزه درمان سخت تر می کرد.  تعارف نداریم. بسیاری از نیاز های اساسی درمانی ما طی دوره ای وارداتی بودند. یعنی ما در این زمینه وابستگی به غرب داشتیم. اما روزهایی بود که امکان جابه جایی ارز نبود. اصلا ارزی هم در کار نبود که مسئولان بتوانند به نحوی نیاز ها را آن هم به حد مکفی برای کشوری که با یک بحران در حوزه سلامت رو به رو بود برطرف کنند. مجموع این شرایط این ضرورت را ایجاد می کرد که یاری رسان ستاد مقابله با کرونا شویم و تا حد امکان به مردم عزیز مان خدمت کنیم.



***این خدمات شامل چه فعالیت‌هایی بود؟

این کمک رسانی ها از چند کانال پیش رفت و ما را به جایی رساند که توانستیم به خلوت تر شدن بیمارستان ها در دوره های پیک کرونا کمک کنیم. خب روزهایی بود که مردم به ماسک نیاز داشتند اما متاسفانه این کالای بهداشتی با قیمت تمام شده دو برابری در بازار موجود بود. بلافاصله به کمک کارگاه‌های تولید و توزیع ماسک رفتیم و تا حدود زیادی این مشکل بر طرف شد. بسته های بهداشتی برای مردم مناطق محروم آماده کردیم. زمان بسیار اهمیت داشت و در دوره های بعدی این کمک ها به درخواست مقام معظم رهبری با رزمایش کمک مومنانه همراه شد و شکل جدی تر و سازمان یافته تری به خود گرفت. اما مهم ترین اقدام مجمع خیران سلامت مبحث ورود آن به تامین دستگاه های اکسیژن برای بیمارستان ها بود.



***در آذر ماه سال گذشته بود که کمبود دستگاه های ونتیلاتور در بیمارستان ها موجی از نگرانی مضاعف را به جامعه تحمیل کرد. در شرایط تحریم چطور این کمبود ها را مرتفع کردید؟

شاید باور این ماجرای سخت باشد اما اگر از من بپرسید به شما می گویم که تحریم تنها نیمه خالی لیوان نیست و نیمه پری هم دارد. آن هم رفع وابستگی با نگاه به داخل است. با رشد روز افزون تحریم ها خودباوری در بین جوان هایی که در شرکت های دانش بنیان فعالیت تحقیقاتی می کردند بیشتر شد. در این شرکت ها با دید یک پروژه ملی و البته اورژانسی اقدام به تولید انواع دستگاه های اکسیژن ساز و همچنین دستگاه هایی که میزان اکسیژن خون را معین می کردند شد. خوشبختانه این تلاش ها در مدت زمان کوتاهی به بازدهی رسید و این تجهیزات اکسیژن ساز به بازار تولید و فروش رسید. خیلی مفتخر به این هستیم که امروز با سرافرازی اعلام می‌کنیم که نیاز ما به دستگاه های اکسیژن ساز بزرگ بیمارستانی نیز برطرف شده و اکنون این دستگاه‌های عظیم در کانتینرهای مخصوص به تاسیسات بیمارستانی اضافه می شوند.



***مجمع خیران تا چه اندازه‌ای توانست در تامین این دستگاه‌ها برای بیمارستان ها و بیماران مبتلا به کرونا نقش داشته باشد؟

در دی ماه سال گذشته بود که خبر کمبود دستگاه‌های ونتیلاتور در بیمارستان ها به دیگر نگرانی های جامعه مان اضافه شد. مردم برای بستری کردن بیماران بدحال در بیمارستان ها به مشکل برخورده بودند و این ضرورت برای ما ایجاد شد که برای رفع این کمبود اقداماتی را داشته باشیم. تخت های بیمارستان ها به اشغال بیمارانی در آمده بود که تنها دلیل بستری شدن شان وابستگی به دستگاه اکسیژن بود. یعنی اگر شرایطی مهیا می شد که این بیماران بتوانند با این دستگاه ها به خانه بروند در بیمارستان ها تخت ها برای بیماران بدحال خالی می شد. به همین منظور و با همکاری هلال احمر اقدام به دادن کپسول امانی به خانواده های این بیماران کردیم. در این دوره بیش از 400 میلیارد تومان از محل اعتبار مجمع خیران برای تامین این دستگاه ها هزینه شد و خوشبختانه اجرای این طرح خروجی های مطلوبی نیز در برداشت.

برچسب‌ها:

نظر شما