شناسهٔ خبر: 47067285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

مرغداری ها همچنان در عطش جوجه/ بلای قاچاق دامنگیر تولید و گرانی مرغ می شود؟

با گذشت یک ماه از کمبود جوجه یک روزه در خراسان جنوبی، بیشتر سالن‌های مرغداری همچنان از جوجه‌های یک روزه خالی هستند و از قرار معلوم در ماه‌های آینده باید منتظر گرانی مرغ بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیش از نیمی از ظرفیت مرغداری‌های خراسان جنوبی خالی از جوجه است و کاهش جوجه ریزی در مرغدارای‌ها، عرضه و تقاضای موجود در بازار گوشت مرغ را برهم زده و مردم را نگران کمبود و گرانی این ماده پروتئینی کرده است.

با وجود این که وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده، اما بیشتر تولید کنندگان مرغ می‌گویند: جوجه به قیمت ۷ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، دوباره مرغ در کشور گران می‌شود.

به دنبال انتشار گزارش کمبود جوجه یک روزه در سایت باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی در ۱۲ اردیبهشت، دوباره پیگیر وضعیت بازار جوجه شدیم؛ در بررسی‌های میدانی خبرنگارمان مشخص شد دغدغه مرغداران کماکان به قوت خود باقی است و بیشتر سالن‌ها خالی از جوجه‌های یک روزه هستند.

آقای رضایی که یک واحد مرغداری ۵۰ هزار قطعه‌ای دارد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از یک ماه است که سالن‌های مرغداری خالیست و هنوز سفارش جوجه یک روزه به دستمان نرسیده است.

مرغداری ها همچنان در عطش جوجه/ بلای قاچاق دامنگیر تولید و گرانی مرغ می شود؟

این تولید کننده مرغ با گلایه از ضعف نظارت‌ها بیان می‌کند: هزینه خرید جوجه به ۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که با احتساب هزینه حمل و واکسیناسیون برایمان ۸ هزار و ۷۵۰ تومان تمام می‌شود؛ هزینه بالایی که برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

او با نگرانی از التهاب دوباره بازار مرغ می‌گوید: قطعا با کمبود و گرانی جوجه، تا یک ماه دیگر هم مرغ گران می‌شود و هم شاهد صف‌های طولانی خرید مرغ در کشور خواهیم بود.

قاچاق جوجه یک روزه، همچنان عامل کمبود و گرانی

تأمین جوجه یک روزه در حالی این روز‌ها به دغدغه اصلی مرغداران تبدیل شده است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم بر این موضوع صحه گذاشته اند و خبر از قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه به خارج از کشور می‌دهند.

به نظر می‌رسد ضعف نظارت‌ها باعث شده است تا جوجه‌های تولیدی در مرغداری‌ها به جای تأمین نیاز داخل، سر از قاچاق و صادرات به خارج از کشور در آورند.

مرغداری ها همچنان در عطش جوجه/ بلای قاچاق دامنگیر تولید و گرانی مرغ می شود؟

خراشادی یکی از تأمین کنندگان جوجه یک روزه در این زمینه می‌گوید: جوجه ریزی در مرغداری‌ها نسبت به فروردین ماه خیلی کم شده است و جوجه‌های یک روزه و تخم مرغ نطفه دار به کردستان عراق و همچنین افغانستان قاچاق می‌شوند.

بیشتر بخوانید

  • از کمبود مرغ مادر تا نبود جوجه یک روزه / بازار مرغ دوباره ملتهب می‌شود؟
  • جوجه ریزی ۳۱ واحد مرغداری در خوسف
  • پایش مراحل پرورش جوجه توسط دامپزشکی

او با اشاره به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضای جوجه بیان می‌کند: از ابتدای اردیبهشت، کمبود جوجه به شدت در کشور احساس می‌شود و در یک دوره ۴۵ روزه قطعا این کمبود، اثر خود را در گرانی مرغ نشان خواهد داد.

خراشادی نوسان نرخ ارز را عامل قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه به خارج از کشور می‌داند و می‌گوید: جوجه‌ای که باید به قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شود، در بازار به بیش از ۷ هزار تومان رسیده و مرغداران قادر به تأمین جوجه مورد نیاز نیستند.

آنفلو آنزای پرندگان بلای جان مرغداری‌ها شد / جوجه ریزی هم به کمتر از نصف رسید

پرورش دهندگان مرغ مادر هنوز از زیر بار خسارت سنگین آنفلوآنزای پرندگان کمر راست نکرده اند و کمبود نقدینگی، توان جوجه ریزی را از مرغداری‌ها گرفته است.

خیریه رئیس هیئت مدیره مجتمع مرغ مادر جنوب خراسان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با تأیید کمبود جوجه ریزی در واحد‌های مرغ مادر می‌گوید: جوجه ریزی مرغ مادر به میزان کافی انجام نشده و به تبع آن میزان تولید جوجه هم کم شده است.

مرغداری ها همچنان در عطش جوجه/ بلای قاچاق دامنگیر تولید و گرانی مرغ می شود؟

او با بیان اینکه متولیان حوزه تأمین جوجه برنامه مشخصی برای برطرف کردن این مشکل ندارند هشدار می‌دهد: با این اوضاع آشفته، قاعدتا تا دو ماه آینده باید منتظر کمبود مرغ و گرانی دوباره آن بود.

نظارت حلقه مفقوده بازار مرغ / جلوی قاچاق را باید گرفت

تأمین جوجه یک روزه، دو ماهی است که به یکی از دغدغه‌های اصلی مرغداران تبدیل شده است، تولیدکنندگانی که هر روز با قیمت‌های متفاوت جوجه در بازار آزاد مواجه می‌شوند.

قاچاق جوجه یک روزه، به افزایش قیمت جوجه در داخل دامن زده و بر اساس پیش بینی ها، افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده چندان هم دور از واقعیت نیست.

مرغداری ها همچنان در عطش جوجه/ بلای قاچاق دامنگیر تولید و گرانی مرغ می شود؟

به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ می‌بایست نظارت بیشتری بر جوجه ریزی‌ها در واحد‌های مرغداری داشته باشد و با جلوگیری از قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه‌های یک روزه، آرامش نسبی را به بازار مرغ برگرداند.

تولید کنندگان می‌گویند: اثرات منفی کمبود و قاچاق جوجه یک روزه بر بازار با توجه به دوره زمانی ۴۵ روزه پرورش مرغ، در ۲ ماه آینده، خود را با کمبود و گرانی این کالای پرمصرف خانوار نشان خواهد داد.

گزارش از حسین هرمزی

انتهای پیام/ ر

نظر شما