شناسهٔ خبر: 47067026 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از قرار گرفتن دانشگاه امیرکبیر در بین اثرگذار‌ترین دانشگاه‌های دنیا تا اشتغال دانشجویان مهندسی

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند. محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات طرح «کوآپ» ویژه دانشجویان مهندسی اظهار کرد: طرح «کوآپ» برای دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی به مدت ۴ سال است که دانشجویان در این مقطع می‌توانند تا ۵ سال هم ادامه تحصیل دهند. او افزود: دانشگاه امیرکبیر با شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی تماس می‌گیرد تا دانشجویان مستعد و علاقه‌مند مقطع کارشناسی را برای شرکت در دو دوره ۷ ماهه طرح «کوآپ» دعوت به اشتغال کند که از هر دوره ۷ ماهه تقریبا ۵ ماه آن شامل دو ترم تحصیلی می‌شود و مابقی آن در تابستان اجرایی خواهد شد. کریمیان تصریح کرد: تحصیل ۴ ساله این قبیل از دانشجویان کارشناسی امیرکبیر با اجرا شدن طرح «کوآپ» به ۵ سال تبدیل می‌شود و این موضوع از نظر قوانین وزارت علوم هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: طرح «کوآپ» به دانشجویان کمک می‌کند تا با کار کردن در جامعه مهارت زایی خود را افزایش دهند و این طرح حدود ۲۰ الی ۲۵ سالی می‌شود که در برخی از کشور‌ها به صورت گسترده اجرا می‌شود، اما در زمان‌های گذشته حدود یک الی دو کشور مانند دانشگاه‌های کانادا از این طرح تبعیت می‌کردند. صدور احکام مربوط به همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی پس از تامین اعتبار منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف که ظهر امروز با حضور اعضای شورای معاونان به صورت مجازی برگزار شد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در لیالی قدر و تسلیت ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین، حضرت علی (ع)، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد مرتضی مطهری، هفته پاسداشت مقام شامخ معلم و استاد را تبریک گفت. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست در رابطه با موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی توضیحاتی داد و با اشاره به سوابق پیگیری اجرایی شدن این طرح گفت: همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، با اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با در بند "و" تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «مجوز اجرای آزمون بسندگی زبان عربی در دانشگاه الزهرا تمدید شد»، «تمدید محدودیت‌های کرونایی در دانشگاه خوارزمی تا ۱۷ اردیبهشت»، «اعلام نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه امیرکبیر/ تاکنون هیچ درس عملی برگزار نشده است»، «دانشگاه خوارزمی برنامه‌ای برای شب‌های قدر ندارد/ ارائه سخنرانی‌های مذهبی در ماه رمضان به مردم»، «آموزش و تربیت، شریان حیاتی تداوم پیشرفت کشور است»، «قرار گرفتن دانشگاه امیرکبیر در بین اثرگذار‌ترین دانشگاه‌های دنیا»، «دانشجویان مهندسی نگران اشتغال خود نباشند»، «صدور احکام مربوط به همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی پس از تامین اعتبار»، «کمک به خدمات امداد و نجات با تولید محصولی دانش بنیان»، «در اولویت قرار گرفتن دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای واکسیناسیون کرونا» همراه بود. 

مجوز اجرای آزمون بسندگی زبان عربی در دانشگاه الزهرا تمدید شد

 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز اجرای آزمون بسندگی زبان عربی در دانشگاه الزهرا (س) با همکاری دانشگاه التنال کشور اردن، بر اساس نظر کارگروه تخصصی برنامه ریزی و گسترش زبان و ادبیات عربی برای سال های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تمدید شد.

دانشگاه الزهرا (س) تنها دانشگاه رسمی کشور است که توانسته مجوز برگزاری این آزمون را در رقابت با دانشگاه‌های تهران و مشهد دریافت کند.

پیشتر نیز این آزمون ۴ بار بصورت رسمی و ۲ بار بصورت آزمایشی از سوی این دانشگاه برگزار شده که نحوه برگزاری ۳ مورد از آزمون‌های رسمی بصورت کاملا مجازی بوده که این نحوه برگزاری جزو نادر آزمون‌هایی است که در رشته عربی رخ داده است.

تمدید محدودیت‌های کرونایی در دانشگاه خوارزمی تا ۱۷ اردیبهشت

دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: با توجه به ادامه وضعیت قرمز شهر‌های تهران و کرج، وضعیت کرونایی (محدودیت‌ها و تعطیلی) تا ۱۷ اردیبهشت ماه تمدید شد.

تعطیلی و نحوه فعالیت دانشگاه خوارزمی تا ۱۷ اردیبهشت به شرح زیر است:

با توجه به وضعیت قرمز شهر‌های تهران و کرج، به منظور حفظ و احترام به سلامتی همکاران دانشگاهی کلیه فعالیت‌های دانشگاه اعم از آموزشی و اداری تا ۱۷ اردیبهشت به شرح زیر اعلام می‌شود:

تمامی فعالیت آموزشی، پژوهشی، اجرایی اداری و مالی دانشگاه به‌صورت مجازی خواهد شد؛ لذا ضروری است معاونین، روسا و مدیران به نحوی برنامه‌ریزی کنند که همکاران وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو شایسته به‌صورت مجازی به انجام رسانند.

با توجه به تعطیلی دانشگاه، اعضای دانشگاه اعم از هیئت‌علمی، اداری و دانشجویی از هرگونه مراجعه حضوری خودداری کنند. بدیهی است که حراست دانشگاه از ورود افراد بدون مجوز جلوگیری خواهد کرد. ورود اعضا فقط با مجوز و صدور مجوز از طرف معاونت مالی واداری امکان‌پذیر است. ورود دانشجویان جدید به خوابگاه در تهران و کرج حتی با داشتن مجوز ممنوع است.

اعلام نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه امیرکبیر/ تاکنون هیچ درس عملی برگزار نشده است

محمدحسین کریمیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار کرد: امتحانات تمامی دروس تئوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

او افزود: دروس عملی حتی در صورت برگزاری هم فاقد امتحانات پایان ترم است و اگر بخشی از آن تئوری باشد حتما به شیوه مجازی برگزار خواهد شد.

کریمیان تصریح کرد: دانشجویانی که برای گذراندن دروس عملی مجبور به فعالیت در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هستند باید گزارش عملکرد خود را به صورت مستمر به استادان ارائه دهند تا این عملکرد ملاک نمرات پایان ترم آن‌ها باشد.

دانشگاه خوارزمی برنامه‌ای برای شب‌های قدر ندارد/ ارائه سخنرانی‌های مذهبی در ماه رمضان به مردم

مرتضی تهامی معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: با توجه به شرایط ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش ها و دوری دانشجویان از محیط دانشگاه هیچ برنامه ای را در خصوص شب های قدر برگزار نخواهیم کرد.

او افزود: دانشگاه خوارزمی از اولین روز ماه رمضان سخنرانی های مختلفی را در حوزه های گوناگون مذهبی برای عموم مردم ارائه داده و این روند تا پایان ماه رمضان همچنان ادامه دارد و تمامی افراد می توانند از این محتویات استفاده کنند.

تهامی تصریح کرد: در ماه رمضان برنامه هایی از قبیل تفسیر قرآن به صورت موضوعی، مسابقات کتابخوانی و ... برگزار می شود که بعد از پایان آن به برندگان جوایزی از سوی دانشگاه خوارزمی اهدا خواهد شد.

آموزش و تربیت، شریان حیاتی تداوم پیشرفت کشور است

حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و ایام گرامی داشت مقام معلم و استاد پیامی صادر کرد.

قرار گرفتن دانشگاه امیرکبیر در بین اثرگذار‌ترین دانشگاه‌های دنیا

رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تاثیرات دانشگاه‌ها از سوی نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز منتشر شد و ۲۷ دانشگاه ایرانی در جمع یک هزار و ۱۱۵ دانشگاه موثر دنیا قرار گرفتند.

براساس این رتبه بندی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع ۲۷ دانشگاه ایرانی قرار داشت که جایگاه این دانشگاه در این رتبه بندی از دانشگاه هایی، چون تهران و صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و ... بالاتر بود این درحالی است که براساس رتبه بندی اثرگذاری تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص نوآوری در میان دانشگاه‌های ایرانی رتبه نخست و دارای رتبه ۴۸ جهانی است.

۲۷ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری ۲۰۲۱ شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، الزهرا (س)، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کردستان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی شهیدبهشتی، تبریز، تربیت مدرس، تهران، صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، صنعتی شریف، علوم پزشکی زنجان، اراک، شهیدمدنی آذربایجان، گیلان، آزاد واحد نجف آباد، صنعتی کرمانشاه، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، شهید باهنر کرمان، تربیت دبیر شهید رجایی است.

رتبه بندی تاثیرات دانشگاه‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز انجام شد. تایمز در این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که موسسه تایمز برای این رتبه بندی از آن‌ها استفاده کرده است.

دانشجویان مهندسی نگران اشتغال خود نباشند

محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات طرح «کوآپ» ویژه دانشجویان مهندسی اظهار کرد: طرح «کوآپ» برای دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی به مدت ۴ سال است که دانشجویان در این مقطع می‌توانند تا ۵ سال هم ادامه تحصیل دهند.

او افزود: دانشگاه امیرکبیر با شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی تماس می‌گیرد تا دانشجویان مستعد و علاقه‌مند مقطع کارشناسی را برای شرکت در دو دوره ۷ ماهه طرح «کوآپ» دعوت به اشتغال کند که از هر دوره ۷ ماهه تقریبا ۵ ماه آن شامل دو ترم تحصیلی می‌شود و مابقی آن در تابستان اجرایی خواهد شد.

کریمیان تصریح کرد: تحصیل ۴ ساله این قبیل از دانشجویان کارشناسی امیرکبیر با اجرا شدن طرح «کوآپ» به ۵ سال تبدیل می‌شود و این موضوع از نظر قوانین وزارت علوم هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: طرح «کوآپ» به دانشجویان کمک می‌کند تا با کار کردن در جامعه مهارت زایی خود را افزایش دهند و این طرح حدود ۲۰ الی ۲۵ سالی می‌شود که در برخی از کشور‌ها به صورت گسترده اجرا می‌شود، اما در زمان‌های گذشته حدود یک الی دو کشور مانند دانشگاه‌های کانادا از این طرح تبعیت می‌کردند.

صدور احکام مربوط به همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی پس از تامین اعتبار

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف که ظهر امروز با حضور اعضای شورای معاونان به صورت مجازی برگزار شد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در لیالی قدر و تسلیت ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین، حضرت علی (ع)، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد مرتضی مطهری، هفته پاسداشت مقام شامخ معلم و استاد را تبریک گفت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست در رابطه با موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی توضیحاتی داد و با اشاره به سوابق پیگیری اجرایی شدن این طرح گفت: همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، با اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با در بند "و" تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور درج شد و به تایید شورای نگهبان هم رسید، کار بسیار ارزشمندی بود که با همراهی و مساعدت، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های مستمر این وزارت به ثمر نشست.

کمک به خدمات امداد و نجات با تولید محصولی دانش بنیان

امین رضایی زاده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سامانه نفر اظهار کرد: جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان سامانه «نفر» شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند.

او افزود: این سامانه برای اولین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد و نمونه‌های آن هم در کشور‌های خارجی به صورت بسیار محدود دیده شده که امکانات آن کمتر از محصول تولیدی ماست.

رضایی زاده تصریح کرد: مقالات و فعالیت‌های علمی زیادی از سوی دانشمندان دیگر روی سامانه «نفر» انجام شده و دانشگاه شریف برای اولین بار این کار را انجام نداده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسور‌های اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

در اولویت قرار گرفتن دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای واکسیناسیون کرونا

ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ارسال نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اولویت قرار گرفتن دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای واکسیناسیون کرونا شد.

او افزود: بیش از ۷۰% از دروس دوره دو سالة کاردانی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، عملی و کارگاهی است و حضور در کلاس‌های مهارت‌محور گاهی تا ۸ ساعت برای این دسته از دانشجویان الزامی است. همین مزیت سبب آمار بالای اشتغال بیش از ۷۰% فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما