شناسهٔ خبر: 47063216 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیگنال‌های غلط مردم را در بورس زیان‌ده کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت:استفاده از مجاری اطلاعاتی غلط و نامعتبر و عدم تعیین منابع مالی از پس انداز جهت سرمایه گذاری در بورس، برای مثال افرادی که دارایی خودشان را فروختند جزو کسانی بودند که بیشترین زیان را کردند.

صاحب‌خبر -

 فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تشریح کرد: باید زیر ساخت‌های بازار سرمایه تغییر پیدا کند، زیر ساخت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، ظرفیت پذیرش ۵ یا ۶ میلیون نفر را دارد، نه پذیرش ۳۰ یا ۴۰ میلیون سهام دار، به اضافه اینکه تازه به صورت غیر مستقیم هم وارد می‌شوند و آگاهی هم ندارند، که این قضیه وضعیت را بدتر هم می‌کند، برای مثال وقتی یک اتفاق کوچک می‌افتد، بسیاری از افراد واکنش هیجانی شدیدی را نشان می‌دهند.

آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ماجرای روستای معروف به مال استریت و ورود تعدادی از مردم، که با بازار بورس آشنایی ندارند، بیان کرد: در بزرگ‌ترین بازار دنیا که آمریکا باشد، اکثر افراد از طریق روش غیر مستقیم مثل صندوق‌های سرمایه گذاری یا از طریق مشاوره با مراکز ذی صلاح مثل شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری کمک می‌گیرند و افراد از ورود مستقیم به بورس پرهیز می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: متاسفانه سال ۹۹ شاهد این ماجرا بودیم که دسته‌ عظیمی از افراد با روش مستقیم وارد بورس شدند، اما آگاهی و شناخت کافی نداشتند و نمی‌دانستند چه زمانی باید بخرند و چه زمانی باید بفروشند، برای همین ریشه ماجرا در جایی دیگر است،  برای مثال فردی که عوارض یک دارو را نمی‌شناسد و شروع به مصرف آن دارو می‌کند، ممکن است آسیب مالی و جانی ببیند، ولی زمانی که شناخت کامل به عوارض یک دارو داشته باشیم، مصرفش به سلامتی افراد کمک می‌کند، پس استفاده از هر چیزی به شناخت و نوع مصرف افراد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: باید زیر ساخت‌های بازار سرمایه تغییر پیدا کند، زیر ساخت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، ظرفیت پذیرش ۵ یا ۶ میلیون نفر را دارد، نه پذیرش ۳۰ یا ۴۰ میلیون سهام دار، به اضافه اینکه تازه به صورت غیر مستقیم هم وارد می‌شوند و آگاهی هم ندارند، که این قضیه وضعیت را بدتر هم می‌کند، برای مثال وقتی یک اتفاق کوچک می‌افتد، بسیاری از افراد واکنش هیجانی شدیدی را نشان می‌دهند.

آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که مردم چه اصولی را رعایت نکردند و وارد بازار سرمایه شدند؟ تشریح کرد: عواملی که مردم رعایت نکردند، شامل: استفاده از مجاری اطلاعاتی غلط و نامعتبر، عدم تعیین منابع مالی از پس انداز برای مثال افرادی که دارایی خودشان را فروختند و وارد بازارسرمایه شدند، مورد بعدی بازه زمانی کوتاه مدتی که که افراد مد نظرقرار می‌دهند، بیشتر افرادی که وارد بازار سرمایه شدند بازه زمانی ۲ یا ۳ ماه را مدنظر قرار داده اند و نظرشان بر این بوده که یک پولی را در بیارند و بروند، نمونه بعدی هیجانی شدن بیش از اندازه بازار که دولت فراخوانش را به مرم داده است، اجازه به سرمایه گذاری مستقیم افرادی که تازه وارد بورس شدن و کد گرفتند ودر نهایت اهمیت بیشتر از حد دادن به سود حاصل از خرید فروش در مقابل عایدی حاصل از ارزش ذاتی سهام، این‌ها همه اشتباهاتی بوده که اگر در کنار هم قرار دهیم منتهی به وضع فعلی بازار سرمایه می‌شود.

کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا مردم از این قضایا وضرر‌هایی که برای شان اتفاق افتاده درس گرفتند؟ بیان کرد: متاسفانه تا زمانی که زیر ساخت‌های بازارسرمایه اصلاح نشود، روند‌های هیجانی بازار کماکان ادامه دارد، به عنوان مثال تصویب دامنه نوسان نامتقارن که باعث رشد هیجانی ۴%شاخص شد، که از این قضیه متوجه می‌شویم هنوز برای مردم گذشته درس عبرت نشده و باز هم از خودشان رفتار‌های هیجانی نشان می‌دهند.

وی گفت: این دو سه روز شاهد کاهش شاخص بودیم، شاید خود این ماجرا روند ساز باشد، یعنی افت حجم معاملات وافت نقد شوندگی دو عامل جدیدی است که می‌توان به عنوان یکی از ریسک‌های جدید زیرساختی مکانیزم بازار ازآن استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما