شناسهٔ خبر: 47059965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس:

منطقه آزاد اینچه‌برون بستر توسعه روابط اقتصادی با آسیای میانه است

گنبدکاووس - ایرنا - نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون گنبدکاووس در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی کشور بالاخص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها دانست.

صاحب‌خبر -

امانقلیچ شادمهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشور ما و استان گلستان تکنولوژی برتر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی و کشاورزی دارد که می‌توان از طریق مرز اینچه‌برون و منطقه آزاد آن، دانش یا محصولات این حوزه‌ها را به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه عرضه کرد.

وی بابیان اینکه استان گلستان زیرساخت‌های لازم درحوزه خشکی، دریایی و هوایی جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد، افزود: اکنون با تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و نیز جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به نحو احسن از آن استفاده کرد.

شادمهر اضافه کرد: استفاده صحیح از منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون که راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند، تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت. 

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری رایزنی‌ها و جلساتی که شخصا با حدود ۲۵ نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته و نیز جلساتی که به اتفاق سایر نمایندگان گلستان در مجلس و در قالب کارگروه اقتصادی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون با برخی دیگر از اعضای مجمع برگزار کردند، گفت: حاصل این رایزنی‌ها، پافشاری و تاکید بر ضرورت تصویب منطقه آزاد اینچه برون، بازدید چند تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از مرز اینچه برون و زیرساخت‌های آن بود.

وی افزود: برهرحال تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون، روحیه امید را در دل مردمان مرزنشین ساکن در منطقه کمتر توسعه یافته اینچه برون ایجاد کرد و امیدواریم این اقدام به موقع، زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم منطقه و استان گلستان در انتخابات ۲۸ خرداد امسال شود.

به گزارش ایرنا، مجمع تشخص مصلحت نظام دیروز چهارشنبه /۱۵ اردیبهشت/ با رای موافق اعضای خویش، ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه ـ مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس، ابرکوه و میبد در استان یزد، زنجان در استان زنجان، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، سرو در استان آذربایجان غربی، خواف و قوچان در استان خراسان رضوی، خرم آباد در استان لرستان، تاکستان در استان قزوین، شاهین شهر در استان اصفهان و ساوجبلاغ در استان البرز را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند ۳ ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

همچنین در تبصره ۲ ماده واحده اطلاق واگذاری زمین‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی در چارچوب طرح مصوب توسط سازمان منطقه آزاد یا بر اساس تایید کارگروه تعیین‌شده توسط شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی، با اصول ۴۵ و ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

نظر شما