شناسهٔ خبر: 47058348 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مروری بر میزان پاداش‌های پرداختی در فوتبال آسیا و فوتبال اروپا

تفاوت از زمین تا آسمان است

میزان پاداش‌های پرداختی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا و لیگ قهرمانان اروپا تفاوت چشمگیری باهم دارد.

صاحب‌خبر -

عرفان حاج‌بابایی: در مورد تفاوت های فوتبال آسیا و فوتبال اروپا، بارها و بارها و به مناسبت های گوناگون صحبت شده است. این بحث ها معمولا درباره مسائل فنی و تفاوت کیفی تیم های باشگاهی حاضر در این دو قاره است و تقریبا همگان هم به این نکته واقف هستند که فوتبال آسیا که ویترین آن لیگ قهرمانان این قاره است، کیلومترها با فوتبال اروپا و لیگ قهرمانانش تفاوت دارد.

این تفاوت اما صرفا محدود به زمین چمن و کیفیت کاری مربیان و بازیکنان نیست و در مسائل مدیریتی هم این تفاوت به صورت چشمگیری وجود دارد. یکی از جلوه های این مسئله، میزان پاداش های پرداختی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و اتحادیه فوتبال اروپا به تیم های حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان در این دو قاره است. میزان پاداشی که تفاوت شان از زمین تا آسمان است و به خوبی نشان می دهد که حجم گردش مالی و درآمدها تا چه اندازه فرق دارد. درآمدهایی که قطعا از عوامل اصلی وجود چنین شکاف شگرفی در سطح فوتبالی دو قاره است.

لیگ قهرمانان آسیا؛ هر سال دریغ از پارسال

کنفدراسیون فوتبال آسیا هر ساله اعلام می دارد که چه پاداشی را برای تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفته است. این پاداش البته فقط مختص به تیم های فینالیست یا تیم قهرمان نیست و تیم های حاضر در دور گروهی هم پاداش دریافت می کنند.

پیش از آغاز فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020، AFC فهرست پاداش مسابقات را به شرح زیر اعلام کرد:

تیم قهرمان:‌ ۴ میلیون دلار

نایب قهرمان: ۲ میلیون دلار

حضور در نیمه نهایی: ۲۵۰ هزار دلار

حضور در یک چهارم نهایی: ۱۵۰ هزار دلار

حضور در یک هشتم نهایی: ۱۰۰ هزار دلار

پیروزی در مرحله گروهی، و سایر مراحل حذفی: ۵۰ هزار دلار

تساوی در مرحله گروهی، و سایر مراحل حذفی: ۱۰ هزار دلار

در ابتدای مسابقات این فصل هم علی رغم این که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتبارات خود برای اهدای پاداش به تیم ها را افزایش داد، اما چون تعداد تیم ها از 32 به 40 ارتقا پیدا کرده بود، عملا تغییری در مبلغ پرداختی به باشگاه ها ایجاد نشده و تیم ها دقیقا طبق فرمول فصل گذشته که در بالا اشاره شد، مبالغی به عنوان پاداش دریافت می کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در رقابت های این فصل و با توجه به فشردگی و تمرکز بازی ها، کمک قابل توجهی هم به کشورهای میزبان دور گروهی انجام داد و مطابق آن چه که رسانه های عربی مطرح کرده بودند، AFC مبلغ یک میلیون دلار به کشور بابت هرگروهی که میزبانی کرده، پرداخت می کند.

تفاوت از زمین تا آسمان است

لیگ قهرمانان اروپا؛ باشگاه ها پول پارو می‌کنند

حضور در لیگ قهرمانان اروپا برای تمام باشگاه های اروپایی بسیار سودآور است، به همین دلیل تمامی باشگاه ها تمایل زیادی دارند تا در این رقابت‌ها حضور داشته باشند و یکی از دلایل اصلی مخالفت بسیاری از باشگاه با برگزاری سوپرلیگ اروپا این بود که شانس حضور در یک تورنمنت پر منفعت مثل لیگ قهرمانان را از آن ها می گرفت. رویارویی با بهترین تیم های اروپایی و جدال با تیم های سطح اول و ستارگان فوتبال اروپا تجربه‌ای است که تیم ها در این رقابت ها بدست می‌آورند اما از نظر مالی هم تیم ها سود قابل توجهی به دست می‌آورند.

یوفا برای حضور در دور گروهی مبلغ 15.2 میلیون یورو برای هر باشگاه در نظر گرفته است. به ازای هر برد 2.7 میلیون یورو، تساوی 0.9 میلیون یورو، صعود به دور یک شانزدهم 9.5 میلیون یورو، صعود به یک چهارم نهایی 10.5 میلیون یورو، صعود به نیمه نهایی 12 میلیون یورو، صعود به فینال 15 میلیون یورو و رسیدن به عنوان قهرمانی 19 میلیون یورو به باشگاه می‌پردازد.

این مبلغ البته صرفا پولی است که یوفا به باشگاه ها پرداخت می کند و باید به این ارقام، درآمدهای کلان حق پخش تلویزیونی و مسائل دیگر را اضافه کرد تا مشخص شود که باشگاه های اروپایی چه درآمد کلانی از حضور در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به دست می آورند.

تفاوت از زمین تا آسمان است

فوتبال آسیا خودش را دوست ندارد

با مقایسه ارقام فوق و تفاوت مشهودی که بین ارزش دلار و یورو در بازارهای ارز وجود دارد، به راحتی می توان پی برد که چقدر بین درآمد برترین تیم های قاره آسیا با تیم های متوسط و معمولی قاره اروپا تفاوت است. در این بین اما خود متولیان برگزاری مسابقات فوتبال در قاره آسیا هم مقصر هستند. یکی از بزرگترین درآمدها برای هر باشگاهی به مسئله حق پخش تلویزیونی رقابت ها بر می گردد اما به عنوان مثال در همین فصل جاری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، به دلیل عدم توافق میان ای اف سی و شبکه bein sport قطر که یکی از معتبرترین و بزرگ ترین شبکه های تلویزیونی ورزشی در جهان است، حق پخش بازی ها به bein sport نرسید و بازی ها صرفا در شبکه های داخلی عربستان پخش شد تا نه تنها چیزی از این طریق نصیب باشگاه ها نشود بلکه فوتبال آسیا هم محدودتر و ناکام تر از همیشه در معرفی خود به جهان باقی بماند. طبعا وقتی پوشش رسانه ای خوبی برای بازی ها وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری هم در تورنمنت کاهش پیدا می کند و دیگر نمی توان خیلی به افزایش درآمد باشگاه ها و پیشرفت فوتبال امیدوار بود تا در چنین فضایی پیشرفت فوتبال اروپا و پسرفت فوتبال آسیا با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد و شکاف های فنی، مالی و مدیریتی موجود روز به روز عمیق تر شود.

تفاوت از زمین تا آسمان است

پربیننده ترین اخبار سرویس ورزشی:

آگوئرو با الهلال به توافق رسید

بیرانوند در آستانه جدایی از آنتورپ

استراماچونی بالاخره سکوتش را شکست

254 251

نظر شما