شناسهٔ خبر: 47058188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

برگزاری کمیته دانشگاهی صیانت از جمعیت

کمیته دانشگاهی اجرایی سازی صیانت از جمعیت با هدف ایجاد تغییراتی در ساختار و فرایند های خدمت در این حوزه و لزوم مشارکت جمعی تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، صبح امروز با حضور دکتر فرزین رضاعی رئیس دانشگاه، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، معاونین توسعه، درمان، بهداشتی، تحقیقات و فناوری، آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین، مدیر گروه زنان و مامایی، رئیس دبیرخانه ساغ، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، کارشناس مسئول باروری و جمعیت کمیته دانشگاهی صیانت از جمعیت در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در این جلسه با بیان اینکه طی چند سال اخیر تغییرات اساسی در حوزه جمعیت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: موضوع جمعیت به عنوان یکی از دغدغه‌های حاکمیتی در کشورها مطرح شده و در برنامه ریزی های کلان مد نظر قرار گرفته است.

دکتر ذکایی خاطر نشان گرد: بدنبال کاهش آهنگ رشد جمعیت ایران بعد از شروع برنامه تنظیم خانواده و نگرانی از پیری جمعیت، توقف کامل سیاست کنترل جمعیت، رشد موالید و افزایش فرزندآوری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ از طرف رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

وی در ادامه بیان کرد: سیاست های کلی جمعیت در ۱۴ بند به همه دستگاه ها ابلاغ شد و در آن بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه های ذیربط بر اجرا دقیق، سریع و قوی این سیاست‌ها و گزارش نتایج رصد مستمر اجرا آنها، تایید شد.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس افزود: مقوله جمعیت حاصل اقدامات اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است و تنها به حوزه بهداشت مربوط نمی‌شود.

دکتر ذکایی با اشاره به اینکه  نرخ باروری در طول زمان ممکن است دچار تغییراتی شود و متاثر از عوامل گسترده ای می باشد در این حوزه نیازمند تحیلیل وضعیت موجود دقیق مبتنی بر مطالعات استانی، خرد جمعی، مشارکت خبرگان، همکاری بین بخشی، ایجاد ائتلاف جهت پیشبرد اهداف هستیم.

وی بازنگری و اصلاح مجموعه دستور العملهای سلامت باروری با محوریت سیاستهای جمعیتی (سلامت جمعیت)، انجام طرح های پژوهشی متعدد با هدف تعیین وضعیت موجود شاخص های جمعیتی، برگزاری همایش های جمعیتی، نمایشگاه پویای بالندگی، هفته جمعیت، همایش ازدواج و تولید انواع محتوای آموزشی، حذف روش پیشگیری دائمی وازکتومی، محدود کردن روش پیشگیری دائمی تی ال، جمع آوری روشهای پیشگیری موقت از سیستم بهداشتی، تقویت کمی و کیفی برنامه های مراکز مشاوره هنگام ازدواج، تقویت ساختار و برنامه های مراکز پیشگیری و درمان نازایی، پیشنهاد و تصویب قوانین حمایتی و تشویقی فرزندآوری، ادغام برنامه هایی مانند مشاوره فرزندآوری و تک فرزندی در نظام سلامت، تقویت ساختار برنامه های مراقبت پیش از بارداری، بارداری، نوزادان و کودکان را از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه پس از ابلاغ سیاست های جمعیتی در سال 93 نام برد.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی اذعان کرد: با توجه به کاهش موالید کشور در چهار سال متوالی (94 الی 98)، کاهش ازدواج،  افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش روند تک فرزندی، کاهش رتبه جهانی از لحاظ جمعیت (از 18 به 38)، بسته شدن پنجره جمعیتی در سال 1430، سند ملی صیانت از جمعیت و نقشه راه جامع با 15 راهبرد نهایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1399-1400 تدوین شد.

وی با اشاره به پنج راهبرد انتخابی دانشگاه در این زمینه ادامه داد: توانمندسازی ذینفعان کلیدی و جمعیت هدف در راستای صیانت از جمعیت، رصد دقیق آمایش جمعیت و نرخ باروری در سطوح دانشگاهی، استانی و کشوری، پیشگیری و مدیریت ناباروری در استان، ارتقاء نرخ باروری کلی در زنان و مردان متأهل، تربیت و توانمند سازی نیروی انسانی در حوزه جمعیت و سلامت باروری، اولویت های این دانشگاه در تدوین سند استانی صیانت از جمعیت دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

گفتنی است، برنامه صیانت از جمعیت در روز ملی جمعیت در 30 اردیبهشت 1400 به طور همزمان در سراسر کشور اجرامی‌شود.

نظر شما