شناسهٔ خبر: 47058065 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جنگ افغانستان و شکستی دیگر در کارنامه روسای جمهور آمریکا

امریکن کانسرویتیو می‎گوید جنگ افغانستان تنها هزینه‌های جانی و مالی بسیاری برای آمریکا در برداشته، اما نتیجه‎ای را به همراه نداشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) همه سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد؛ این نتیجه ۲۰ سال جنگی است که به کشته شدن ۲ هزار و ۳۰۰ آمریکایی و تعداد نامعلومی از افغانستانی‎ها منجر شده و همچنین تریلیون‌ها دلار هزینه برای آن خرج شد.

به گزارش «امریکن کانسرویتیو»، بایدن بیش از هر رییس جمهوری در آمریکا در مورد شکست در این جنگ صحبت می‌کند.

به گفته وی، «ما نمی‌توانیم چرخه گسترش یا تمدید حضور نظامی خود را در افغانستان ادامه دهیم و امیدواریم که شرایط ایده آلی برای خروج نظامیان خود ایجاد کنیم؛ من اکنون چهارمین رییس جمهور آمریکا هستم که مدیریت حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را بر عهده دارم؛ دو جمهوریخواه و دو دموکرات تاکنون این وظیفه را برعهده داشته‏‎اند؛ من نمی‌خواهم این مسئولیت به نفر پنجم برسد.»

پیشتر بایدن از طرح خروج نیرو‌های آمریکایی و مذاکره با طالبان که توسط «دونالد ترامپ»، مطرح شده بود انتقاد می‌کرد؛ وی و هم حزبی هایش همچنین ادعا‌هایی مطرح می‌کردند تا این طرح کنار گذاشته شود.

به طور مثال آن‌ها ادعا می‌کردند که روسیه در ازای کشتن هر سرباز آمریکایی مبلغی را به عنوان پاداش به طالبان می‌دهد.

این طرح خروج از افغانستان می‌توانست بیش از دو سال پیش انجام شود؛ همانطور که می‌توانست بیش از ۱۰ سال پیش انجام شود اما نه بوش و نه اوباما این کار را انجام ندادند، مطمئنا هیلاری کلینتون هم چنین کاری نمی‌کرد، ترامپ هم متوقف شد و حال انجام این کار به جو بایدن رسیده است.

نکته مهم درباره جنگ افغانستان این است که آمریکا ادعا می‌کرد برای تلافی حملات ۱۱ سپتامبر به این کشور حمله می‌کند این در حالی است که بیشتر هواپیماربا‌ها اهل عربستان سعودی بودند.

این هواپیماربا‌ها همچنین در مدارس هواپیمایی خود آمریکا آموزش دیده بودند.

شیوه جنگ مدرن آمریکایی کاملا مشخص شده است؛ بدون فکر به نتیجه پایانی، وارد بازی شوید؛ وقتی دیدید هزینه‎ها، از جمله هزینه سیاسی بسیار سنگین شده، از بازی خارج شوید.

«امریکن کانسرویتیو» در پایان می‎گوید «افغانستان، گورستان امپراتوری‌ها و افراد قدرتمندی از جمله اسکندر مقدونی، چنگیز خان، امپراتوری مغول، انگلیس‌ها و ارتش سرخ بوده است؛ حال آمریکا چگونه فکر کرده بود که می‌تواند پیروز این جنگ باشد؟»


انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما