شناسهٔ خبر: 47058001 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

ماماها یکی از اصلی ترین ارکان تأثیرگذار در ارتقاء سلامت جامعه هستند/ اشتغال به تحصیل ۱۳۸ دانشجوی رشته مامایی در مقاطع مختلف

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اکنون تعداد 110 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و 28 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

صاحب‌خبر -

دکتر روناک شاهویی با بیان اینکه از سال ۶۷ دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع کاردانی نمود، خاطرنشان کرد: از سال ۸۵  دانشجوی مامایی در مقطع کارشناسی و از سال ۹۴ نیز دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مامایی مشغول به تحصیل شدند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر اینکه در حال حاضر دانشکده دارای حدود 110 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و 28 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش مامایی است، افزود: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارای 10 نفر عضو هیئت علمی و سه  نفر کارشناس ارشد مامایی است که وظیفه آموزش های نظری، عملی و بالینی دانشجویان مامایی را در دانشکده و مراکز بهداشتی و درمانی سنندج بعهده دارند.

دکتر شاهویی اضافه کرد:  هم اکنون اکثریت ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان از دانش آموخته‌های این دانشکده هستند.

وی با بیان اینکه مامایی یکی از زیرمجموعه‌های علوم پزشکی است که همه خدمات فارغ التحصیلان آن به حوزه سلامت باروری مرتبط می شود، گفت: فعالیت هایی شامل آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی و مامایی گسترده به جامعه زنان در سنین باروری، مشاوره و راهنمایی خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل، مسائل دوران بارداری و بعد از زایمان، انجام همه مراقبت های دوران باداری، انجام زایمان و مراقبت های بعد از زایمان و مراقبت نوزاد در بیمارستان ها و منازل و یا مراکز زایمانی دیگر بر عهده این قشر تلاشگر است.

دکتر شاهویی در ادامه  تشخیص زودرس بیماری های دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار، انجام فوریت های مامایی در صورت عدم دسترسی به پزشک در مواقع اورژانس، تشخیص بیماری های زنان و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نظیر اچ آی وی، تامین سلامت نوجوانان با تاکید خاص بر دختران و تنظیم خانواده را از دیگر وظایف ماماها برشمرد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: فارغ التحصیلان این حرفه باید از مهارت‌های ارتباطی خوب، داشتن اعتماد به نفس، صبر و حوصله، تصمیم گیری سریع و درست در شرایط بحرانی، مهارت‌های کار تیمی و ابتکار عمل در کار کردن به تنهایی، آرامش در شرایط پر استرس، ارتقا سطح دانش و مهارت بر اساس دانش روز برخوردار باشند که این دانش و مهارت را در طول 8 ترم تحصیلی کسب می کنند.

دکتر شاهویی تصریح کرد: در واقع مراقبت های سلامت باروری بعهده ماماهاست و یکی از اصلی ترین ارکان تأثیرگذار در ارتقاء سلامت جامعه هستند.

وی ادامه داد: از آنجاکه  ماماها در تمام مراحل زندگی زنان از کودکی و بلوغ و جوانی و بارداری تا یائسگی و حتی در دوران یائسگی به ارتقای سلامت آنان کمک می‌کند، بر این اساس، کشورها موظفند که استانداردهای مامایی خود را به حد مطلوب برسانند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر مادر باردار یک ماما فعالیت داشته باشد  بنابراین بکارگیری تعداد بیشتری از ماماها در بیمارستان‌های استان باعث می‌شود تا به این استاندارد نزدیکتر شویم.

دکتر شاهویی افزود: از شروع اپیدمی بیماری کووید 19 در دنیا ماماها هم همراه و در تیم مراقبتی دوشادوش پزشکان، پرستاران و سایر همکاران بهداشتی درمانی در مبارزه  با کرونا خدمات منحصر بفردی ارائه داده اند و  در بیشتر موارد با مادرانی مواجه بودند که به طور کلی مشخص نبود آیا این افراد مبتلا به کرونا هستند یا خیر لذا وظایف خطیری در اپیدمی کرونا برعهده این سبزپوشان دلاور است.

وی اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی ماما به عنوان یکی از شاغلین این حرفه فرصت را مغتنم می شمارم و از خدمات همه این عزیزان در اقصی نقاط استان در عرصه های خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی تشکر می کنم و بر دست‌های مهربان و پرتلاش آنان بوسه می‌زنم که همواره در راستای  حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان این گوهرهای گران‌بهای آفرینش از خودگذشتگی و شهامت و دلسوزی نشان می دهند.

به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شعار امسال وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کنفدراسیون بین المللی ماماها "استناد بر داده ها، سرمایه گذاری بر روی ماماها " نشان از اهمیت خدمات این عزیزان دارد که امیدوارم جایگاه حرفه ایی و نقش فارغ التحصیلان این رشته بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما