شناسهٔ خبر: 47057988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

در شب قدر برای وسعت ظرف وجودیمان دعا کنیم

طاهره رفعتی

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، شب قدر را شب دعا و خواندن دانست و گفت: شب قدر شب وسیع کردن ظرف است؛ نه مظروف، یعنی باید از خدا بخواهیم ظرف وجودی ما را توسعه ببخشد.

صاحب‌خبر -

آیت الله رضا رمضانی در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه رمضان که در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، شب قدر را شب درخواست و طلب کردن از خدا دانست و اظهار کرد: نباید در شب های قدر درخواست های حداقلی داشته باشیم.

وی آمرزش گناهان را یکی از مهمترین درخواست های شب قدر دانست و افزود: بخشش خداوند فقط محدود به شب قدر نیست و هر زمان انسان آماده بازگشت از گناه باشد، آمرزش خداوند شامل حال او می شود لذا نباید خودمان راه بازگشت را بر خودمان ببندیم.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری، آیه «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» را نشان دهنده عظمت شب قدر دانست و گفت: شب قدر شب وسیع کردن ظرف است؛ نه مظروف، یعنی باید از خدا بخواهیم ظرف وجودی ما را توسعه ببخشد.

آیت الله رمضانی، با اشاره به ارزش ۸۰ ساله شب قدر، خاطرنشان کرد: برخی دوست دارند در ظرف محدود خود بمانند، اما هنر انسان این است که از فرصت شب قدر برای وسیع تر کردن ظرف وجودی خود استفاده کند.

وی شب قدر را شب دعا و خواندن دانست و یادآور شد: دعا برترین عبادت است و سلاح مومنین محسوب می شود؛ سلاحی که بیشترین قدرت، تاثیر و نفوذ را دارد لذا به جای دعا برای روزی مادی، روزی معنوی همچون خدمت و تهجد و تعاون و همت و ایثار و دستگیری از مردم را طلب کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با بیان اینکه باید برای کسب فضیلت های اخلاقی مانند شجاعت و حیا و حکمت و عدل و امانتداری و بخشندگی و پرهیز از رذیله ها و زشتی ها مانند کینه و حسادت و خیانت و غیبت و تهمت و ترس و افراط و تفریط دعا کنیم، متذکر شد: در هر ساعتی از شبانه روز می توانیم نیایش کنیم و با خدا حرف بزنیم و دعای ما گاهی قالی و گاهی حالی است، اما برخی از انسان ها دعای استعدادی دارند، یعنی سراسر وجودشان ذکر می شود.

وی دعا را مُسکن دردهای انسان دانست و اضافه کرد: دعا آفت های اخلاقی را از بین می برد، قدرت تغییر قضا دارد، ایمن کننده انسان در مقابل شیطان است و رحمت الهی را بر انسان نازل می کند.

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به آداب دعا کردن، افزود: دعا باید همراه با معرفت و حضور قلب باشد لذا یکی از شرایط استجابت دعا خوراک حلال است؛ همچنین گناه و ظلم در حق دیگران مانع استجابت دعا می شود.

آیت الله رمضانی، عمل صالح را یکی از شروط استجابت دعا دانست و تاکید کرد: دعا در جای خودش مستجاب می شود و نباید عجله در اجابت داشته باشیم؛ همچنین دعاهای مغایر با حکمت الهی مستجاب نخواهد شد.

وی با اشاره به اثرگذاری دعا در خلوت و با حالت تضرع، گفت: جاری کردن اسمای الهی بر زبان و واسطه قرار دادن انبیا و اولیا از دیگر رموز استجابت دعاست. همچنین دعای انسان در برخی از ساعات همچون وقت اذان و نماز و شب قدر به استجابت نزدیک تر است؛ البته خداوند دستی که به سوی او بلند شده را بدون جواب نمی گذارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در ادامه به چهار اصل حاکمیت در نظام اسلامی در کلام مولای متقیان علی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: حق مداری، صداقت در سیاست، سازش ناپذیری و عدالت خواهی از جمله ویژگی های حاکم در جامعه اسلامی است لذا همه افرادی که دخیل در حاکمیت هستند و مسئولیت دارند، باید نسبت به مردم توجه جدی داشته باشند، زیرا مردم رکن هستند.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) همواره محبت و احترام به مردم را به کارگزاران نظام اسلامی تاکید می کرد، یادآور شد: نظام سیاسی در اسلام یک نظام ولایی است که بر محبت تکیه دارد. در واقع ولایت الله، ولایت پیامبر(ص)، ولایت ائمه معصومین(ع) و ولایت فقیه یک ولایت توام با محبت است.

آیت الله رمضانی، با اشاره به جایگاه ویژه مردم در نظام سیاسی اسلام، اظهار کرد: حشر و نشر با مردم یکی از مراحل سیر و سلوک عارفانه است، یعنی اگر انسان عارف با مردم سر و کار نداشته باشد، از نظر رشد به حد کمال نخواهد رسید لذا تمام انبیای الهی در بین مردم بودند و مردم را دوست می داشتند و برای مردم در تمام سطوح احترام قائل بودند که باید الگویی برای مسئولان باشد.

وی با تاکید بر لزوم جلب رضایت عامه مردم، عنوان کرد: مردم توقع زیادی از حاکمیت ندارند و اگر مسئولان به وظایف خودشان عمل کنند و اصل خدمتگزاری را سرلوحه خویش قرار دهند، شاهد رضایتمندی مردم خواهیم بود.

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به حضور به موقع و موثر مردم در همه صحنه های کشور و انقلاب از جمله مواسات و همکاری و همیاری و حوادث و سیل و زلزله و...، اضافه کرد: مردم هرگز در انجام وظیفه خود کم نمی گذارند لذا مسئولان باید به دنبال جلب رضایت مردم و زمینه سازی برای حضور حداکثری آنان در صحنه های سیاسی و اجتماعی به ویژه انتخابات باشند.

وی با بیان اینکه دشمن همواره درصدد ضربه زدن به اسلامیت و رهبریت نظام است، گفت: باید با جهاد و ایثار و از خودگذشتگی اجازه ندهیم دشمن میان مردم و انقلاب و نظام و ولی فقیه فاصله ایجاد کند.

انتهای پیام

نظر شما