شناسهٔ خبر: 47057663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به رغم مخالفت وزارت خارجه؛

دولت انگلیس به سفیر اتحادیه اروپا جایگاه کامل دیپلماتیک بخشید

دولت انگلیس با اعطای جایگاه کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا در لندن موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دولت انگلیس به رغم پافشاری وزارت خارجه این کشور بر این موضع که اتحادیه اروپا را نباید به مثابه یک کشور مستقل قلمداد کرد، در بیانیه‌ای مشترک با اتحادیه اروپا اعلام کرد که سفیر این اتحادیه در لندن «جایگاهی همسان با رؤسای هیأت‌های دیپلماتیک سایر کشورها» دریافت خواهد کرد.

بدین ترتیب، سفیر اتحادیه اروپا در لندن با برخورداری از مصونیت دیپلماتیک از هرگونه بازداشت، پیگرد قانونی یا پرداخت مالیات در طی مدت اقامت خود در انگلیس معاف است.

این در حالی است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، سفرای اتحادیه اروپا جایگاهی همسان با نمایندگان کشورهای مستقل دارند.

پیش از این دولت انگلیس هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا در لندن را در زمره نمایندگان یک سازمان بین‌المللی محسوب می‌کرد.

اما اتحادیه اروپا با اعتراض به این موضع لندن، آن را نامناسب و برای روابط دوجانبه آسیب زننده خواند. برخی منتقدان نیز وزرای انگلیس را متهم کردند که قصد دارند به این شیوه بروکسل را پس از مذاکرات طولانی مدت برگزیت مجازات کنند.

گفتنی است، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حاشیه نشست «جی ۷» در لندن دیدار کرده و سعی کردند تا این اختلاف را حل و فصل کنند.

این دو مقام اروپایی پس از این دیدار در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «بر پایه حسن نیت و عمل‌گرایی به این توافق دست یافتند».

نظر شما