شناسهٔ خبر: 47057282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روحانی در جلسه هیأت دولت:

به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/  رئیس ‌جمهوری گفت: به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم، بزودی تحریم برداشته می‌شود. طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقتنامه برجام ندارد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در جلسه دیروز هیأت دولت با آرزوی قبولی طاعات مردم در شب‌های قدر با اشاره به وصیتنامه امام علی (ع) اظهار داشت: پیام امام علی (ع) در روزهای آخر عمرشان در وصیتنامه‌شان این بود که وصیت من به همه فرزندان، اهل بیت و همه کسانی است که تا روز قیامت پیام مرا خواهند دید و شنید. در این وصیتنامه، چند بار درباره محبت افراد به یکدیگر، بذل و بخشش به همدیگر، عدم فاصله گرفتن و جدایی و از دست ندادن برادری و محبت تأکید می‌کنند.
رئیس ‌جمهوری ادامه داد: در آغاز این وصیتنامه بعد از تقوا و نظم امر، آنچه برای ایشان مهم است، این است که همه رابطه خوب داشته باشند، کینه‌ها زدوده شود و بغض‌ها از بین رفته و محبت جایگزین آن شود. سالیان دراز نماز و روزه را یک طرف بگذارید و اصلاح ذات بین امر طرف دیگر. اصلاح ذات امر بین از همه چیز بالاتر است. روحانی با بیان اینکه مهم است جامعه وحدت، همبستگی و اخوت داشته باشد، تصریح کرد: لحنی که امروز می‌بینیم، مورد پسند امیرالمؤمنین (ع) نیست. آنچه در روزنامه‌ها و فضای مجازی مشاهده می‌شود، قابل قبول نیست و برای تغییر آن باید تلاش شود.
 افراط و تفریط را باید کنار بگذاریم
به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، امیرالمؤمنین (ع) به همه فرزندانش می‌گویند اگر از این ضربت جان به جان آفرین تسلیم کردم، در خیابان‌های کوفه نگویید امیرالمؤمنین کشته شده و باید انتقام بگیریم. اگر بناست انتقامی گرفته شود و قصاص شود، فقط قاتل من باید قصاص شود و بس. روحانی افزود: این شیوه زندگی را امیرالمؤمنین(ع) به ما نشان می‌دهد و در این شب‌های قدر، باید افراط، تفریط را کنار بگذاریم، شفقت، عدالت، دوستی و... را جایگزین آنها کنیم و بعد از ماه رمضان جامعه متحد، دوست و برادر را کنار همدیگر ببینیم. وی گفت: با هر بهانه کوچکی مسأله را بزرگ نکنیم و در کنار آن مسأله‌ای که با دست خودمان بزرگ کردیم، بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. دل‌های ما پاک باشد و کنار هم قرار بگیرید، همه برادریم و مسلمانیم و ایرانی هستیم. همه تابع انقلابیم و برای سرافرازی ایران باید تلاش کنیم و این وصیت امیرالمؤمنین (ع) مولای متقیان به ما است.
 کاهش بی سابقه اتکای بودجه به نفت
رئیس جمهوری در تشریح سختی سال 99 گفت: سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد، به نفت و فرآورده‌ها ۶ درصد بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم، ۸ درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است. رئیس جمهوری عنوان کرد: وقتی شرایط سخت می‌شود و ما در تحریم و کرونا هستیم درگیر این مشکلات هم هستیم، قاعدتاً نباید بتوانیم حقوق‌بگیران و بازنشستگان را کمک کنیم و بگوییم امسال سال تحریم و کرونا است و نمی‌توانیم کمک کنیم، اما بیشترین کمک به حقوق بگیران ثابت و بازنشستگان در همین سال ۹۹ صورت گرفت.
روحانی افزود: مجدداً برای اینکه مردم ما به این آمار و ارقام توجه داشته باشند، بهمن سال ۹۸ را با اواسط سال ۹۹ مقایسه کنیم. بهمن سال ۹۸ یعنی آغاز کرونا، وسط سال ۹۹ یعنی حدوداً مهرماه سال ۹۹، حقوق کارمندان ما چقدر اضافه شده است؟ آنهایی که حقوق‌شان از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد حقوق‌شان در سال ۹۹ اضافه شده و آنهایی که حقوق‌شان کمتر از ۶ میلیون است، ۴۵ درصد به حقوق‌شان اضافه شده و افرادی که حقوق‌شان بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بوده‌ است، ۳۴ درصد بر حقوق‌شان اضافه شده است.
وی ادامه داد: در بـــــــــــــازنشستـــگی هم همین طور، برای آنها هم همسان‌سازی انجام شده و هم مستمری‌شان اضافه شده است. البته این اواخر گلایه می‌کردند که بازنشستگان تأمین اجتماعی کمی کمتر گرفته‌اند. گزارشی که امروز از تأمین اجتماعی دست من رسید آنهایی که در سال ۹۸ یک و میلیون و 600 هزار تومان مستمری می‌گرفتند، در فروردین ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند. یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از ۲.۵ برابر حقوق آنها اضافه شده است. آنهایی که خدمت آنها ۲۰ سال بوده حقوقی که در فروردین سال ۱۴۰۰ گرفتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.
به گفته رئیس جمهوری، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به عناوین مختلف مثل وام بلاعوض، سهام عدالت در سال گذشته به مردم پرداخت شده که در تاریخ کشور بی نظیر است.
 مذاکرات وین در مسیر درستی پیش می‌رود
روحانی افزود: قولی که به مردم دادیم این است که در این ماه‌های پایانی که حدود ۳ ماهی که از دولت مانده همچنان ما اهداف‌مان را دنبال می‌کنیم. هدف ما این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم،‌ معیشت مردم بهتر شود و تا آنجایی که می‌توانیم طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم. بانک مرکزی وظیفه مهمی بر دوش دارد و کار بزرگی دارد انجام می‌دهد. این که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و ارزش پول ملی بالا می‌رود یعنی کاهش تورم است و مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نیاز خود را با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند.
رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد: در زمینه تحریم کاری که مذاکره کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه ۲۲۳۱  برگردد، به نظر من زود تمام می‌شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی در حال انجام است و مسیر، مسیر درستی است. روحانی خطاب به ملت ایران گفت: مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت خود را در وین می‌بینند و اگر گزارش درست باشد و جناح بازی نباشد و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشانه عظمت ملت ایران و نشانه این است که طرف‌های ما در برجام فهمیدند راهی جز اجرای قانون و مقررات بین‌المللی وجود ندارد. این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است. وی ادامه داد: به عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم بزودی تحریم برداشته می‌شود و طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به قانون مقررات و تعهدات خود و موافقتنامه برجام وجود ندارد.
روحانی درباره واکسن کرونا هم گفت: امروز شرکت‌های خصوصی به میدان آمده‌اند و براحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش رو  میلیون‌ها واکسن در کشور تولید کنیم و واکسیناسیون انجام شود. اگر همه دست به دست هم دهیم و دست بخش خصوصی را برای واردات واکسن باز بگذاریم، همه افرادی که به خاطر سن و بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند، واکسن خواهند زد و گروه یک، گروه ۲ و بخشی از گروه ۳ تا تیرماه همه واکسن می‌زنند و ان‌شاالله واکسن داخلی هم به ایران می‌آید و واکسن خارجی هم آماده است.
 ملت فلسطین دیر یا زود به سرزمین خود برمی‌گردد
رئیس جمهوری با اشاره به نزدیک بودن روز قدس و گرامیداشت این روز، گفت: ملت فلسطین به سرزمین خود دیر یا زود باز خواهند گشت و قدس و مسجدالاقصی به عنوان اولین قبله‌گاه مسلمانان در اختیار مسلمانان قرار خواهد گرفت و  همه ادیان به این سرزمین احترام می‌گذارند و باید احترام بگذارند و مردم فلسطین از اشغال نجات پیدا می‌کنند.
رئیس دولت تدبیر و امید صهیونیست‌ها را  به عنوان دشمنان منطقه، امنیت، ملت فلسطین و همچنین دشمنان همسایگان و قاتلان و سفاکان تاریخ و آنانی نام برد که میلیون‌ها انسان را از خانه و کاشانه خود آواره کرده‌اند و در این باره گفت: صهیونیست‌ها جانی‌ترین افراد در تاریخ هستند و همیشه علیه انقلاب اسلامی و ملت اسلامی و امام و رهبری و رزمندگان ما کینه خاصی داشتند.
رئیس جمهوری با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در دیر به ثمر رسیدن برجام تصریح کرد: در سال ۹۳ مسأله برجام ما تمام بود و توافق نهایی شده بود که صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه سر امریکا را کلاه گذاشتند و گفتند چند ماه صبر کنید قیمت نفت را به قدری پایین می‌آوریم که هرچه شما بگویید ایران قبول می‌کند البته قیمت نفت را از ۱۰۴  دلار تا ۲۵ دلار هم پایین آوردند و همه فشارها را بر ما وارد کردند و نهایی شدن برجام که قرار بود ۹۳ نهایی شود به تأخیر افتاد و ۹۴ انجام شد. رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه از آن طرف صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند بین ما و کشورهای منطقه فاصله بیندازند، اظهار داشت: اقداماتی هم کردند. تلاش کردند برخی از کشورهای منطقه از ایران فاصله گرفته و بگویند مشکل شما ایران است. این تلاش هم منجر به شکست می‌شود. امروز روز عزای صیهونیست‌ها در قدس ۱۴۰۰ است. هم جنگ اقتصادی که از طریق امریکا به راه انداختند، در حال شکست نهایی است و هم تلاش برای فاصله انداختن کشورهای منطقه با ایران در مسیر نهایی شکست است.روحانی تأکید کرد: در ادامه راه با مقاومت و ایستادگی ملت ایران، دیپلماسی خوب وزارت امور خارجه، همکاری سایر دستگاه‌ها که امروز در کنار وزارت خارجه  در وین هستند و تلاشی که انجام می‌دهند، تحریم‌ها برداشته شود و در منطقه روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. در هر دو مسیر ان‌شاالله به برکت مولا علی (ع) و شب‌های قدر موفق و پیروز خواهیم شد.



برچسب‌ها:

نظر شما