شناسهٔ خبر: 47056507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حسن روحانی:

تحریم شکسته شده است

دنیای‌اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «امروز مردم ثمره صبر و مقاومت خود را در وین می‌بینند و از نظر من به‌عنوان رئیس دولت، تحریم شکسته شده و اگر همه متحد باشیم، سیاه‌کاری و دغل‌بازی نشود و گزارش‌ها درست به مردم برسد، به‌زودی تحریم برداشته خواهد شد.» همزمان با این اظهارات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده در گفت‌و‌گو با روزنامه فایننشال تایمز درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که «برخی پیشرفت‌ها» در این مذاکرات به دست آمده، اما همچنان مسیر طولانی برای طی شدن مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. او اضافه کرد که مسیر پیش‌رو طولانی‌تر از مسیر پیموده‌شده است.

صاحب‌خبر -

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد: تحریم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود. او روز گذشته در جلسه هیات دولت همچنین تاکید کرد: طرف ما می‌داند راهی جز بازگشت به تعهدات خود و موافقت‌نامه برجام ندارد. رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد: در زمینه تحریم کاری که مذاکره‌کنندگان ما در وین انجام دادند کار بزرگی بوده و طرف مقابل اگر به‌طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد به نظر من زود تمام می‌شود. مذاکرات در چارچوب و حرکت درستی درحال انجام است و مسیر، مسیر درستی است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: امروز یکصدا در دنیا گفته می‌شود راهی جز اجرای کامل برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان وجود ندارد و این یکپارچه است، ممکن است رژیم دغل‌کاری مثل صهیونیست‌ها حرف دیگری بزنند که آنها کسی نیستند اما دنیا امروز همصدا و یکصدا است که بسیار مهم است. وی با بیان اینکه مسیر برای پایان تحریم امروز هموارتر است، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرف مقابل هرچه سریع‌تر در برابر قانون سر فرود آورد. طرف مقابل بداند ما کمتر از برجام راضی نمی‌شویم و برجام باید به صورت کامل اجرا شود. حقوق ملت ایران در برجام باید به‌طور کامل به دست آید و از هیچ چیزی صرف نظر نمی‌کنیم.  رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در ادامه راه با مقاومت و ایستادگی ملت ایران، دیپلماسی خوب وزارت امورخارجه، همکاری سایر دستگاه‌ها که امروز در کنار وزارت خارجه در وین هستند و تلاشی که انجام می‌دهند، تحریم‌ها برداشته شود و در منطقه روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. در هر دو مسیر ان‌شاءالله به برکت مولا علی(ع) و شب‌های قدر موفق و پیروز خواهیم شد. روحانی با بیان اینکه هدف ما رفع تحریم، از بین بردن کرونا و پایان پروژه‌های نیمه‌تمام است، گفت: بانک مرکزی وظیفه مهمی را بر دوش دارد و اینکه قیمت دلار کاهش می‌یابد و ارزش پول ملی بالا می‌رود به معنای کاهش تورم و خرید راحت‌تر و با قیمت عادلانه‌تر اجناس توسط مردم است. وی افزود: حرکت بزرگی را شاهد هستیم که در روزهای آینده هم این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. روحانی افزود: قولی که به مردم دادیم این است که در این ماه‌های پایانی که حدود ۳ ماهی که از دولت مانده همچنان ما اهدافمان را دنبال می‌کنیم. هدف ما این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم،‌ معیشت مردم بهتر شود و تا آنجا که می‌توانیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. بانک مرکزی وظیفه مهمی بردوش دارد و کار بزرگی دارد انجام می‌دهد. این که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و ارزش پول ملی بالا می‌رود یعنی کاهش تورم است و مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نیاز خود را با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند. روحانی خطاب به ملت ایران گفت: مردم ثمره ایستادگی، صبر و مقاومت خود را در وین می‌بینند و اگر گزارش درست باشد و جناح بازی نباشد و گزارش را درست به گوش مردم برسانیم، نشانه عظمت ملت ایران و نشانه این است که طرف‌های ما در برجام فهمیدند راهی جز اجرای قانون و مقررات بین‌المللی وجود ندارد. این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است.

نقش صهیونیست‌ها در دیر به‌ثمر رسیدن برجام

رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در دیر به‌ثمر رسیدن برجام تصریح کرد: در سال ۹۳ مساله برجام ما تمام بود و توافق نهایی شده بود که صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه سر آمریکا را کلاه گذاشتند و گفتند چند ماه صبر کنید قیمت نفت را به قدری پایین می‌آوریم که هرچه شما بگویید ایران قبول می‌کند البته قیمت نفت را از ۱۰۴ دلار تا ۲۵ دلار هم پایین آوردند و همه فشارها را بر ما وارد کردند و نهایی شدن برجام که قرار بود ۹۳ نهایی شود به تاخیر افتاد و ۹۴ انجام شد. وی اضافه کرد: وقتی برجام موفق شد باز هم توطئه‌های زیادی برای بر هم زدن آن انجام دادند که باز هم موفق نشدند و برجام مستقر شد. از اسرائیلی‌ها عصبانی‌تر و ناراحت‌تر در دنیا در سال ۹۴ نبود. تمامی دوستان ما در سال ۹۴ از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا همه کشورهای دوست تلفنی به من تبریک گفتند. همه عزیزان ما در منطقه مثل حزب‌الله به ما تبریک گفتند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: اما صهیونیست‌ها عصبانی و ناراحت از اینکه چرا آمریکا این امر را قبول کرد و از همان روز دنبال توطئه رفتند و آن را ادامه دادند و از طریق انتخابات آمریکا توانستند توطئه را عملی سازند. صهیونیست‌ها برای پیروز شدن ترامپ کار بزرگی کردند چون می‌دانستند ترامپ آدم ناشی است و به راحتی می‌توانند سر او کلاه بگذارند و برجام را بر هم بزنند. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه از آن طرف صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند بین ما و کشورهای منطقه فاصله بیندازند، اظهار کرد: اقداماتی هم کردند. تلاش کردند برخی از کشورهای منطقه از ایران فاصله گرفته و بگویند مشکل شما ایران است. این تلاش هم منجر به شکست می‌شود. امروز روز عزای صهیونیست‌ها در قدس ۱۴۰۰ است. هم جنگ اقتصادی که از طریق آمریکا به راه انداختند، درحال شکست نهایی است و هم تلاش برای فاصله انداختن کشورهای منطقه با ایران در مسیر نهایی شکست است. روحانی با اشاره به رویکرد کشورهای منطقه غرب آسیا نسبت به توافق هسته‌ای تصریح کرد: کشورهای منطقه امروز می‌گویند ما با برجام مشکلی نداریم و باید این توافق اجرا شود. دو فتنه بزرگ صهیونیست‌ها به‌خاطر مقاومت ملت ایران در این سه سال و نیم درحال شکست نهایی است؛ توطئه آنها علیه ملت بزرگ ایران و برجام و توطئه آنها علیه کشورهای منطقه.  بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه هیات دولت با آرزوی قبولی طاعات مردم در شب‌های قدر با اشاره به وصیت‌نامه امام علی(ع) اظهار کرد: در این وصیت‌نامه، چند بار درباره محبت افراد به یکدیگر، بذل و بخشش به همدیگر، عدم فاصله گرفتن و جدایی و از دست ندادن برادری و محبت تاکید می‌کنند. رئیس‌جمهور ادامه داد: در آغاز این وصیت‌نامه بعد از تقوا و نظم امر، آنچه برای ایشان مهم است، این است که همه رابطه خوب داشته باشند، کینه‌ها زدوده شود و بغض‌ها از بین رفته و محبت جایگزین آن شود. سالیان دراز نماز و روزه را یک طرف بگذارید و اصلاح ذات بین امر طرف دیگر. اصلاح ذات بین امر از همه چیز بالاتر است.  روحانی با بیان اینکه مهم است جامعه وحدت، همبستگی و اخوت داشته باشد، تصریح کرد: لحنی که امروز می‌بینیم، مورد پسند امیرالمومنین(ع) نیست. آنچه در روزنامه‌ها و فضای مجازی مشاهده می‌شود، قابل قبول نیست و برای تغییر آن باید تلاش شود.  وی با بیان اینکه از شما می‌خواهم به همدیگر نزدیک و وصل شوید و فاصله بین شما نباشد و نسبت به همدیگر، جود، بخشش و عطا داشته باشید، خاطرنشان کرد: در وصیت‌نامه امام علی علیه‌السلام تاکید می‌شود برادری و اخوت را کنار نگذاریم. پایان این وصیت‌نامه به ما نشان داده می‌شود افراط و تفریط چقدر زشت است.  روحانی افزود: این شیوه زندگی را امیرالمومنین(ع) به ما نشان می‌دهد و در این شب‌های قدر، باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم، شفقت، عدالت، دوستی و... را جایگزین آنها کنیم و بعد از ماه رمضان جامعه متحد، دوست و برادر را کنار همدیگر ببینیم. وی گفت: با هر بهانه کوچکی مساله را بزرگ نکنیم و در کنار آن مساله‌ای که با دست خودمان بزرگ کردیم، بذر کینه را در جامعه نیفشانیم. دل‌های ما پاک باشد و کنار هم قرار بگیرید، همه برادریم و مسلمانیم و ایرانی هستیم. همه تابع انقلابیم و برای سرافرازی ایران باید تلاش کنیم و این وصیت امیرالمومنین(ع) مولای متقیان به ما است.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش گفت: سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ ایران بود برای اینکه بدانید چقدر سخت بود، اتکای ما به نفت و میعانات در بودجه ۲ درصد، به نفت و فرآورده‌ها ۶ درصد بوده است. یعنی اگر همه اینها را هم حساب کنیم، ۸ درصد تکیه بودجه ما بر نفت بوده که در تاریخ بی‌سابقه است. روحانی در ادامه اقدامات دولت را در سال ۹۹ تشریح کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بیشترین کمک به حقوق‌بگیران ثابت و بازنشستگان در همین سال ۹۹ صورت گرفت، گفت: آنهایی که حقوقشان از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد حقوقشان در سال ۹۹ اضافه شده و آنهایی که حقوقشان کمتر از ۶ میلیون است، ۴۵ درصد به حقوقشان اضافه شده و افرادی که حقوقشان بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بوده‌ است، ۳۴ درصد بر حقوقشان اضافه شده است. وی ادامه داد: یعنی از قشرهای پایین بیشترین میزان اضافه به قشرهای متوسط است و در مجموع ما در طول این ۶-۷ ماه از بهمن سال ۹۸ تا مهرماه سال ۹۹ حساب کنیم به‌طور متوسط ۳۴ درصد حقوق، اضافه شده است.

p02 (2)

روایت آمریکایی از مذاکرات

نظر شما