شناسهٔ خبر: 47053971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محمد یاوری:

استقلال و پرسپولیس نقاط ضعف زیادی دارند

الهه مولادوست

یک کارشناس فوتبال با بیان اینکه تیم های ایرانی باید به انجام بازی های فشرده عادت کنند، گفت: یک هفته زمان مناسبی برای ریکاوری و آماده شدن برای انجام بازی‌های لیگ است و به تعویق انداختن بازی‌ها به ضرر رقبای تیم‌های پرسپولیس و استقلال است.

صاحب‌خبر -

محمد یاوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص ادامه بازی‌های لیگ برتر فوتبال و احتمال تغییر در برنامه بازی‌های لیگ، اظهار کرد: اگر از دیدگاه کارشناسی نگاه کنیم در فوتبال روز دنیا تغییر زمان بازی‌ها یا به تعویق انداختن آن دیگر کاربردی ندارد، تیم‌های ایرانی ما بد عادت شده اند. در مسابقات آسیایی با برنامه فشرده‌ای روبرو می‌شوند که باید هر ۳ یا ۴ روز یک بار بازی داشته باشند و می‌بینیم که بعد از دو بازی به مشکل برمی‌خورند.

وی افزود: باید از فصل آینده کمی تیم‌ها را به این مسائل و سبک حرفه‌ای عادت بدهیم، چرا که مشخص نیست فصل آینده بازی‌ها به چه صورتی برگزار شود، شاید فشرده‌تر از امسال باشد و این موضوع که به دلیل حضور در لیگ قهرمانان باید فرصت بیشتری برای ریکاوری و ادامه بازی‌های لیگ به آنها داده شود درست نیست.

وی با اشاره به عملکرد خوب تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، گفت: باید به فوتبال ایران برای صعود ۳ تیم استقلال، تراکتور و پرسپولیس تبریک گفت، تیم فولاد هم تیم شایسته‌ای بود که باید صعود می‌کرد، اما شرایط برای آن‌ها سخت شد. برخی اشتباهات بچگانه تیم کار دست فولاد داد، فولاد تیم لایقی بود، اما در گروه سختی قرار داشت.

تیم‌های اصفهانی گربه سیاه سرخابی‌های پایتخت

این کارشناس فوتبال در ارتباط با درخواست تیم‌های پرسپولیس و استقلال برای تعویق بازی‌های خود مقابل سپاهان و ذوب‌آهن، تصریح کرد: تیم‌ها نباید دنبال به تعویق انداختن بازی‌های خود باشند، چرا که یک هفته فرصت برای ریکاوری در اختیار دارند که زمان خوب و کافی است و می‌توانند به بازی‌های خود برسند؛ بنابراین اگر بی‌طرفانه نگاه کنیم این مسئله درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: تیم سپاهان در این مدت طولانی تنها دو بازی مقابل نساجی در لیگ برتر و یک بازی در جام حذفی مقابل خوشه طلایی ساوه داشته است، اگر بازی‌ها به تعویق بیفتد به ضرر تیم‌های مقابل این دو تیم است، پرسپولیس و استقلال استدلال می‌آورند به دلیل مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که در آن حضور داشتند از نظر بدنی خسته هستند و استدلال می کنند که باید دیرتر در لیگ کشور بازی کنند، اما در مقابل از نظر روحی با انگیزه هستند و در شرایط خوبی قرار دارند و می‌توانند با روحیه مضاعف و خوبی به مسابقات خود ادامه دهند.

این پیشکسوت فوتبال در خصوص بازی تیم‌های سرخابی تهران در برابر تیم‌های اصفهانی در یکی از حساس‌ترین هفته بازی‌های لیگ گفت: بازی سپاهان در مقابل پرسپولیس و استقلال و ذوب‌آهن در برابر این دو تیم، همیشه بازی‌های جذابی بوده است، البته برای تیم‌های تهرانی بازی راحتی نبوده و به نوعی تیم های اصفهانی به اصطلاح همیشه گربه سیاه سرخابی های پایتخت بوده اند. همیشه بازی‌های این چهار تیم مقابل یکدیگر جالب و پایاپای بوده که همین موضوع زیبایی بازی‌ها را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و سبک بازی این تیم اظهارکرد: پرسپولیس به اعتقاد من در لیگ قهرمانان آسیا توانست به دو هدف خود برسد، اول این که نتیجه گرفت و به عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعدی شد و موضوع دوم اینکه گل‌محمدی در جریان مسابقات توانست با تغییراتی که داشت ترکیب تیم خود را پیدا کند.

فرصت آنالیز پرسپولیس توسط سپاهان

یاوری تاکید کرد: معتقدم حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های آن‌ها، برای سپاهان فرصت بسیار خوبی بود که پرسپولیس و سبک بازی آن‌ها را آنالیز کند و بداند در شرایط مختلف چه سبک بازی در پیش می‌گیرد، زمانی که با ۲ فوروارد هدف بازی می‌کند (دو فوروارد در کنار هم) و یا زمانی که یکی از آن ها را حذف می‌کند ایده جالبی است.

وی اضافه کرد: سپاهان باید بداند چگونه و از چه نقطه ای می‌تواند به پرسپولیس ضربه بزند و نکته مهم دیگر سپاهان به هیچ عنوان نباید به نتایج و جایگاه پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی توجه کند، بلکه بیشتر باید به دنبال نقاط ضعف این تیم باشد که از اتفاق کم هم نیستند، که اگر کادر فنی تیم سپاهان آن ها را دیده باشد، می‌توانند با برنامه‌ریزی روی آن به پرسپولیس ضربه زده تا نتیجه بگیرند، پاشنه آشیل قرمز پوشان کاملا مشخص است. کادر فنی سپاهان باید حتما بازی پرسپولیس را که منجر به باخت این تیم شد به خوبی آنالیز کند.

یاوری همچنین با اشاره به قدرت و شرایط فوق العاده سپاهان گفت: پرسپولیس هر زمان دیگری در مقابل این سپاهان با شرایط فعلی قرار بگیرد تفاوتی در نتیجه نمی‌کند و نتیجه‌ای را می‌گیرد که این هفته باید بگیرد چرا که سپاهان بسیار آماده است.

این کارشناس فوتبال در خصوص حساسیت بازی سپاهان و پرسپولیس در تعیین سرنوشت قهرمان این فصل لیگ برتر تاکید کرد: طبیعتا تیمی که برنده شود اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه راه پیدا می‌کند، اما چیزی که در سپاهان فعلی می‌بینم، بدون اغراق شوق استمرار قهرمانی و پیروزی است و اینکه سپاهان در برابر تیم تهرانی نتیجه بهتری بگیرد بیشتر است.

وی ادامه داد: البته از حق نباید گذشت تیم پرسپولیس در حال حاضر از مهره‌های ارزشمندی استفاده می‌کند، کادر فنی خیلی خوبی دارد و خطرناک‌تر از همیشه است، یحیی گل‌محمدی در اولین بازی که آل‌ کثیر و شهریار مغانلو را کنار هم گذاشت و نتیجه نگرفت خیلی‌ها فکر می‌کردند که این ترکیب را تکرار نمی‌کند، اما در بازی آخر دوباره تکرار کرد و هر دو هم گلزنی کردند و ممکن است یحیی بخواهد از این طریق تمرکز رقبا را بر هم بزند.

یاوری همچنین با اشاره به حرکت محمدرضا ساکت در تبریک به تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، گفت: مدیریت باشگاه سپاهان با این اقدام حرکت حرفه‌ای خود را نشان داد که به تیم‌های صعود کننده به مرحله بعدی لیگ قهرمان تبریک گفت و همچنین پیام تبریک به تیم فولاد که تیم شایسته‌ای بود، اما نتوانست صعود کند کار درستی بود.

سازمان دفاعی استقلال مشکل دارد

این کارشناس فوتبال همچنین در مورد وضعیت ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن یک سیر صعودی را طی کرد، بعد از خروج از بحران و رفتن به سمت آرامش، حالا وقت نتیجه گرفتن این تیم است، از زمانی که مجتبی حسینی به ذوب‌آهن برگشته است تیم از بحران خارج شده و کمی آرامش پیدا کرده و نتایج نسبتا خوبی هم گرفته و حالا زمانی است که باید به فکر نتایج و کسب امتیازات باقیمانده باشد.

وی افزود: ذوب‌آهن نقاط قوت زیادی دارد، در برخی خطوط بازیکنان قابل و توانایی دارد که حتما حسینی می‌داند به چه صورت از آن‌ها در جهت کمک به تیم و ضربه زدن به استقلال استفاده کند. جالب است بگویم استقلال هم نقاط ضعف زیادی دارد، درست است که در لیگ قهرمانان آسیا در گروه خود بیشترین گل زده را دارد؛ اما باز هم نقاط ضعف زیادی دارد، تیم فرهاد مجیدی خیلی راحت گل می‌ خورد چرا که سازمان دفاعی استقلال ایراد بزرگی دارد. در طول دورانی که در فوتبال بوده‌ام، هیچ تیمی را به این شکل ندیده‌ام که در خط دفاعی خود به خصوص مدافعان میانی این قدر تغییرات داشته باشد. استقلال در هر بازی در این پست دو نفر را به بازی می‌دهد و این اصلا خوب نیست، نکته‌ای که ذوب‌آهن می‌تواند از آن استفاده کند و هافبک‌های دفاعی آن‌ها هم چنین وضعیتی دارند.

هنرنمایی کمالوند در بازی با الشرطه 

یاوری جدایی فراز کمالوند را یک فرصت برای ذوب‌آهن دانست و گفت: استقلال دیگر فراز کمالوند را به عنوان مدیر فنی در کنار خود ندارد، چرا که راهی تیم سایپا شد، اوج هنر کمالوند را در ۱۰ دقیقه پایانی در مقابل الشرطه عراق می‌دانم که دقیقا تاثیر کمالوند بود. حفظ و مدیریت بازی و تغییر روش بازی و آوردن یک مهاجم قدبلند گلزن با گام‌های بلند و سرزن و بازی مستقیم که باعث شد زمان هایی از بازی به نیمه زمین حریف کشیده شود و حتی موقعیت گل‌زنی هم به دست آوردند و از زیر فشار خارج شدند. مطمئن هستم اگر فراز کمالوند نبود به هیچ عنوان استقلال چنین روشی را در پیش نمی‌گرفت و ممکن بود گل هم بخورد، اما فراز کمالوند زرنگ تر از این حرف‌ها است.

این کارشناس فوتبال، تصریح کرد: جدایی کمالوند برای استقلال با توجه به مسابقاتی که در پیش دارد یک امتیاز منفی است. با توجه به اینکه احاطه کاملی به مسائل فوتبال دارم، با نکته سنجی و ریز بینی فوتبال را تماشامی‌کنم. مورینیو می‌گوید "مربیان موفق در فوتبال مربیانی هستند که به جزئیات توجه می‌کنند". ۱۰ دقیقه پایانی بازی مقابل الشرطه تفکرات کمالوند بود که به مجیدی منتقل شد و به او دیکته کرد که چه تغییراتی در زمین داشته باشد. آوردن مظاهری به عنوان فوروارد مرکزی و بعد تغییر انتقال بازی از دفاع به حمله به صورت مستقیم و بدون رابط کار هوشمندانه‌ای بود. استقلال تا قبل از این مسابقه این گونه بازی نمی‌کرد و تحت فشار هم بود، اما با در پیش گرفتن چنین سبکی حتی می‌توانستند گل هم بزنند که ذوب‌آهن از این فرصت می‌تواند بهترین استفاده را ببرد.

انتهای پیام

نظر شما