شناسهٔ خبر: 47047054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هیاهوی تبلیغاتی رژیم صهیونیستی درباره ایران؛ بازگشت به سناریوی پلیس خوب ـ پلیس بد؟

رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکرات وین به‌نظر می‌رسد بار دیگر به نقش سنتی‌اش به‌عنوان «پلیس بد» مذاکرات برگشته و در تلاش است به نام مخالفت با برجام امتیازاتی کسب کند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ـ از زمان آغاز مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی تلاش کرده است با مخالفت‌های ظاهری با هرگونه توافق با ایران، در نقش «پلیس بد» ظاهر شود و تهران را به تسلیم در برابر قدرت‌های غربی ترغیب کند.

پلیس بد مذاکرات

در زمان جاری بودن مذاکراتی که نهایتاً به تشکیل برجام منتهی شد بسیاری از تحلیل‌گران و رسانه‌های غربی استدلال می‌کردند مخالف‌خوانی‌های رژیم صهیونیستی یا فرانسه با توافق هسته‌ای 1+5 با ایران یک تقسیم کار از پیش طراحی‌شده با مضمون «پلیس خوب، پلیس بد» و در جهتِ گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.

در آن زمان، هرگاه تیم مذاکره‌کننده طرف‌های غربی می‌خواست ایران را برای اعطای امتیازات جدید در مذاکرات تحت فشار قرار دهد، رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا با یک تهاجم تبلیغاتی هماهنگ زمینه‌چینی لازم را برای چانه‌زنی همکاران غربی‌شان فراهم می‌کردند.

 حدود 8 سال پیش، «الیوت آبرامز» که در آن زمان پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا بود (و در پایان دولت ترامپ، نماینده دولت آمریکا در امور ایران شد)  در مصاحبه با صدای آمریکا وجود چنین راهبردی را تأیید کرده بود. او در پاسخ این سؤال که آیا برای کسب یک توافق محکم و سختگیرانه با ایران، اسرائیل باید نقش پلیس بد را بازی کند، گفت: «بله، درست است. اسرائیل طی چند سال گذشته همین نقش را بازی می‌کرده است و همین اصرارها برای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان انگیزه‌ای ایجاد کرد تا علیه ایران تحریم اعمال کنند و چارچوب مذاکرات را در قالب سختگیرانه‌تری مطرح کنند. من فکر می‌کنم فشار اسرائیل نقش مؤثری در این امر ایفا کرد.»

تلاش برای تسهیل توافقات متعاقب برجام

در زمان حاضر که بحث از مذاکرات تیم آمریکا برای بازگشت به برجام مطرح شده است به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی بار دیگر به نقش سنتی‌اش بازگشته و در تلاش است به نام مخالفت با مذاکرات، ضمن تسهیل شرایط برای مجاب کردن توافقات جدید موشکی و منطقه‌ای با ایران امتیازات و توافقات جدیدی برای خودش دست‌وپا کند.

در همین راستا هفته پیش گزارش شد یک هیئت بلندپایه اسرائیلی شامل «یوسی کوهن»، رئیس موساد، «تمیر هیمن»، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، «مئیر بن شابات» و مشاور امنیت داخلی این رژیم برای گفت‌وگو درباره ایران وارد واشنگتن شده‌اند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، کوهن در این سفر با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و بن‌شابات، نخستین دیدار رودرروی خود از زمان روی کار آمدن دولت «جو بایدن» را با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا برگزار کرد.

کاخ سفید بعد از برگزاری این دیدارها در بیانیه‌ای تأکید کرد: «مقام‌های آمریکایی و اسرائیل درباره نگرانی‌های جدی خود در خصوص پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند. ایالات متحده اسرائیل را از آخرین تحولات در خصوص گفت‌وگوها در وین آگاه ساخت و بر منافع عمیق طرف آمریکا در مشورت نزدیک با اسرائیل در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تأکید کرد.»

پایگاه آکسیوس تأیید کرده است یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از این رایزنی‌ها فراهم کردن شرایط مذاکرات با ایران در خصوص مسائل فراتر از برنامه هسته‌ای ایران است. این رسانه آمریکایی چند روز پیش گزارش داد آمریکا و اسرائیل به‌دنبال آن هستند که اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌ای را کاهش دهند و به‌سمت همکاری بر سر دیگر مسائل مرتبط با ایران نظیر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران حرکت کنند.

روزنامه هاآرتص هم نوشته است که هیئت اسرائیلی در تلاش است بازگشت آمریکا به برجام را سکویی برای دریافت «توانمندی‌های هوایی پیشرفته» از آمریکا قرار دهد. این روزنامه نوشته بود: «اسرائیل آماده فراهم کردن فهرستی از درخواست‌های امنیتی از آمریکا بعد از امضای توافق هسته‌ای است.»

در این گزارش به بررسی نتایج دیدارها و رایزنی‌‌های مختلف نمایندگان دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته و امتیازاتی که رژیم صهیونیستی در تلاش است از خلال مخالفت ظاهری با توافق هسته‌ای به دست بیاورد پرداخته‌ایم.

کارگروه مشترک علیه پهپادهای ایران

از جمله نتایج دیدارهای هیئت صهیونیستی در واشنگتن توافق میان دو طرف بر سر تشکیل کارگروهی علیه برنامه پهپادی و موشکی ایران بود که هراس‌های زیادی را در دو طرف برانگیخته است. کاخ سفید در بیانیه‌ای حصول توافق میان واشنگتن ـ تل‌آویو در این خصوص را تأیید کرد.

در این بیانیه تصریح شده است هدف از تشکیل کارگروه جدید، «تمرکز ویژه روی تهدید فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های هدایت دقیق تولیدشده توسط ایران» است. «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» چند روز پیش به قدرت هواپیماهای بدون سرنشین ایران اذعان کرده بود و گفته بود پهپادهای ایران موجب شده‌اند آمریکا بعد از مدت‌ها برتری هوایی خودش را از دست بدهد.

توافق بر سر تشکیل تیم اطلاعاتی علیه ایران

اسفندماه سال جاری بعد از برگزاری نخستین نشست مشورتی میان مقام‌های شورای امنیت داخلی آمریکا و اسرائیل گزارش شد دو طرف بر سر تشکیل یک تیم ویژه‌ با مأموریت تبادل اطلاعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست پیدا کرده‌اند.

دو طرف در این جلسه علاوه بر این بر سر مقابله با آنچه «اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه» خوانده شد نیز به توافق دست پیدا کردند.

 توافق در خصوص فرابرجام

یکی از ضمانت‌هایی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال دریافت آن از طرف آمریکایی است استفاده از بازگشت به برجام برای توافقات بعدی با ایران در پرونده موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. پایگاه آکسیوس گزارش داده است تل‌آویو بازگشت آمریکا به برجام را حتمی می‌داند و به همین دلیل هنگامی که بن‌شابات برای انتقال پیام اسرائیل درباره ایران وارد واشنگتن شد، تمایل داشت بحث را به‌سمت مسائلی غیر از مسئله برنامه هسته‌ای ایران هدایت کند.

این رسانه آمریکایی نوشته است اسرائیلی‌ها از اینکه کاخ سفید بعد از این نشست تصمیم گرفت در بیانیه‌ای بر تهدید ایران و حق اسرائیل برای دفاع از خودش تأکید کند خرسند بود.

اقدامات خرابکارانه هسته‌ای 

چند هفته پیش در پی  اقدامی خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز که آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آن را «تروریسم هسته‌ای» توصیف کرده است، حادثه‌ای در یک بخش از شبکه توزیع برق تأسیسات هسته‌ای غنی‌سازی نطنز به وقوع پیوست.

اگرچه مسئولان اعلام کرده‌اند که این واقعه هیچ صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته است، امّا نگاهی فنی به موضوع مشخص می‌کند که خرابکاری در شبکه توزیع برق با هدف آسیب‌رساندن جدی به دستگاه‌های غنی‌سازی ایرانی انجام شده است، اقدامی که پیشتر هم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با نفوذ دادن ویروس استاکس‌نت در تأسیسات نطنز به‌دنبال انهدام سانتریفیوژها بودند اما موفق به این کار نشدند.

تیرماه سال گذشته نیز انفجاری در سالن ساخت سانتریفیوژها در نطنز رخ داد که در آن واقعه نیز صهیونیست‌ها به‌صورت غیرمستقیم مسئولیت آن را پذیرفتند. علاوه بر اقدامات خرابکارانه‌ای که ذکر آن رفت، دلایل فراوانی وجود دارد که ترور دانشمند بزرگ هسته‌ای و دفاعی ایران شهید فخری‌زاده در آذرماه سال گذشته و نیز ترورهای دیگر دانشمندان در سالهای گذشته نیز به‌دست صهیونیست‌ها رخ داده است.

البته، هر نوع تحلیلی که این حملات را صرفاً به صهیونیست‌ها نسبت دهد و از نقش آمریکا غفلت کند تحلیلی به‌دور از واقعیت است. ژنوم سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی یکی است و این رژیم از بدو تولد همواره مورد حمایت 100درصدی تمامی رؤسای جمهوری آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است و تفکیک آمریکا ـ رژیم صهیونیستی به‌خصوص در اقداماتی از این دست ساده‌انگاری سیاسی است.

از جمله دیگر دلایلی که فرضیه مشارکت آمریکا در این حمله را تقویت می‌کند این است که رویداد نطنز کاملاً در راستای منافع مذاکراتی دولت آمریکا است و می‌توان انتظار داشت که با هدف پایین آوردن دست ایران در مذاکرات، از طریق خرابکاری در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای طراحی شده باشد.

خبرنگار کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم رضایتمندی مقام‌های آمریکایی از وارد آوردن خسارت به تأسیسات نطنز را مورد تأیید قرار داد. او نوشت: «بدون ظرفیت غنی‌سازی در نطنز طی ماه‌های پیشِ‌رو، ایران اهرم فشارش در مذاکرات را از دست می‌دهد. مقام‌های آمریکایی در کانال‌های اطلاعاتی و امنیت ملی رضایت خود را از خسارت واردشده به این تأسیسات ابراز کرده‌اند.»

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که انتصاب فردی با سوابق دیپلماتیک مانند «ویلیام برنز» به سمت رئیس سازمان سیا در دولت بایدن را می‌توان در راستای تلاش دولت آمریکا برای بهره‌گیری از رویدادهای امنیتی در حوزه دیپلماسی تعبیر و تفسیر کرد.

چند روز پیش «دنیس راس»، مشاور «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست از اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در سایت نطنز دفاع کرده و نوشته است این اقدام در راستای منافع مذاکراتی آمریکا است.

او نوشته بود: این اقدام اولاً برای دولت بایدن زمان می‌خرد تا برای رسیدن به تفاهم با ایرانی‌ها احساس عجله نکند. دوم اینکه اگر ایرانی‌ها باور داشته باشند که آمریکا از مسئله باخبر بوده و کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده است، این برایشان حاوی این پیام خواهد بود که ایالات متحده هزینه‌ اقدامات ایران را افزایش خواهد داد و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از این اقدامات جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/+

نظر شما