شناسهٔ خبر: 47036763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

ماموریت ویژه برای مهدی طارمی

خرید مهدی طارمی در ابتدای فصل شاید هوشمندانه‌ترین انتقال سال‌های اخیر پورتو باشد.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: خرید مهدی طارمی در ابتدای فصل شاید هوشمندانه‌ترین انتقال سال‌های اخیر پورتو باشد. ستاره ایرانی در ریوآوه خیلی زود چهره شد و به سرعت تیم‌های بزرگ پرتغالی به سراغ او رفتند. درنهایت این پورتو بود که در خرید او موفق عمل کرد و در طول این فصل به خوبی ثمره سرمایه‌گذاری روی این گلزن لی‌پوش را دیده است. به عقیده بسیاری از رسانه‌های این کشور وجود طارمی باعث شده این تیم همچنان در کورس قهرمانی حضور داشته باشد و اگرچه شانس آنها بسیار کم شده و فاصله‌ای که با صدر جدول دارند به سختی قابل‌جبران است اما همین جایگاه را نیز تا حد زیادی مدیون عملکرد درخشان طارمی هستند. بازیکنی که اگرچه چند هفته دچار افت شده بود اما دوباره به روزهای خوبش برگشته و می‌تواند در این هفته‌های پایانی عصای دست سرجیو کونسیسائو باشد که امیدوار است با یک اتفاق معجزه‌وار بتواند از عنوان قهرمانی تیمش در لیگ دفاع کند.

تقابل با بنفیکا

پورتو تا پایان فصل 4 دیدار دیگر پیش‌رو دارد که مهم‌ترین آنها را فرداشب برابر بنفیکا برگزار خواهد کرد. مسابقه رفت این دو تیم مدعی در زمین پورتو با تساوی یک – یک به پایان رسید که مهدی طارمی در آن مسابقه حساس با دریافت کارت قرمز مستقیم در دقیقه 73 از زمین اخراج شد تا کار تیمش برای کسب برد در آن بازی سخت شود. دومین رویارویی دو تیم در این فصل به فینال سوپر جام پرتغال برمی‌گردد که پورتو در آن مسابقه با دو گل به برتری رسید که گل نخست آن بازی با خطای پنالتی که روی مهدی طارمی اتفاق افتاد به دست آمد و این مهاجم ایرانی در برتری تیمش و کسب تنها جام این فصل تاثیرگذار بود.

مسابقه فرداشب نقشی مهم در تعیین سرنوشت قهرمانی در این فصل خواهد داشت. پورتو با 6 امتیاز کمتر نسبت به اسپورتینگ لیسبون در رتبه دوم جدول قرار گرفته و برای امیدوار ماندن به قهرمانی باید هر 4 بازی آخر خود را برده و امیدوار به لغزش اسپورتینگ باشد که در این فصل بدون شکست بوده است. در چنین شرایطی کمی بعید است اسپورتینگ در 4 بازی آخر خود 6 امتیاز از دست بدهد اما در فوتبال هیچ احتمالی را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌خصوص درصورتی‌که امتیازات دو تیم مساوی شود، بازی رودررو ملاک جایگاه تیم‌ها در جدول خواهد بود که با توجه به اینکه پورتو در زمین خود برابر اسپورتینگ به تساوی بدون گل رسیده و در خانه حریف هم 2 – 2 مساوی کرده، در این زمینه دست بالاتر را دارد.

با این شرایط فعلا مهم‌ترین ماموریت پورتو کسب هر 12 امتیاز ممکن از دیدارهای پیش‌رو است که به‌جز بنفیکا باید با دو تیم پایین جدولی فارنسه و ریوآوه نیز دیدار کنند که با توجه به اینکه هردو تیم خطر سقوط را حس می‌کنند، جدال راحتی برای شاگردان کونسیسائو نخواهد بود. با این حال پس از مصدومیت نسبتا شدید خسوس کرونا، ستاره خط میانی پورتو در دیدار قبلی تیمش برابر فامالیکائو که احتمالا باعث خواهد شد تا ادامه فصل را از دست بدهد، اصلی‌ترین امید کونسیسائو در این دیدارها، درخشش مهدی طارمی خواهد بود. مهاجمی که این روزها در فرم خوبی قرار دارد و شاید حتی بتواند سرنوشت فصل را عوض کند. طارمی در دیدار قبلی تیمش با یک گل، یک پاس گل و همچنین گرفتن یک پنالتی برای تیمش نقشی مهم در برتری 3 بر 2 پورتو داشت تا اژدهاها پس از توقف عجیب و دور از انتظاری که برابر موریرنسه داشتند دوباره روند بردهای خود را آغاز کنند.

نقش مهم مرد ایرانی

روزنامه آبولا در گزارش خود از دیدار حساس پورتو فرداشب که در این کشور به «اُ کلاسیکو» معروف است، می‌نویسد: «مهدی طارمی با درخشش خود توانسته هنوز هم امیدهای پورتو را برای قهرمانی زنده نگه دارد و این تیم در 4 دیدار باقی‌مانده می‌تواند به جبران فاصله با اسپورتینگ امیدوار باشد. این مهاجم گلزن ایرانی در 4 بازی از 5 مسابقه آخر تیمش در لیگ توانسته گلزنی کند و فقط برابر گیمارش از گشودن دروازه حریف باز ماند. او همچنین با ضربه آکروباتیک تماشایی خود که به گلی بسیار زیبا برابر چلسی تبدیل شد توانست نگاه همه دنیا را به سمت خود جلب کند.

اگرچه پورتو با وجود برتری در این دیدار با لیگ قهرمانان وداع کرد اما ضربه زیبای طارمی به‌یادماندنی بود. شاید این گلزنی‌ها هنوز این تیم را به هدف بزرگی که دارند نزدیک نکرده اما طارمی‌ انگیزه خود در این هفته‌ها را از دست نداده و حتی بالاتر هم برده است. او حتی از نظر فیزیکی و جسمانی هم در شرایط بهتری به سر می‌برد و به راحتی می‌تواند 90 دقیقه در ترکیب تیمش به میدان برود. این ملی‌پوش ایرانی چهره شاخص تیمش در نخستین فصل حضورش در این تیم بوده و حالا امیدواری زیادی دارد تا بتواند برابر بنفیکا هم فرم خوبش را ادامه دهد. البته پورتو نیم‌نگاهی هم به دیدار اسپورتینگ در زمین ریوآوه نیز خواهد داشت، تیمی که طارمی در آنجا با زدن 21 گل در 37 مسابقه خود را به‌عنوان مهاجمی خوب مطرح کرد و خیلی زود قیمتش را بالا برد.

جالب اینکه او با گلی که در دیدار قبلی از روی نقطه پنالتی برای پورتو زد به رکورد فصل قبل خود رسید و 21 گله شد، با این تفاوت که در اینجا این تعداد گل را در 44 بازی به ثمر رسانده است. آمارهای او در این دو تیم کمی متفاوت است. طارمی در ریوآوه در 31 مسابقه از 37 بازی‌اش در ترکیب اصلی قرار داشت، درحالی‌که در پورتو این عدد 30 از 44 است. با این حال او در پورتو هم توانسته نمایشی عالی ارائه کند و همچنان تمجیدهای زیادی را به سمت خودش جلب کرده است. او هنوز 4 بازی دیگر فرصت دارد تا رکوردش را بهتر کند و از البته پورتو نیز امیدوار است تا بتواند با موفقیت در این دیدارها اسپورتینگ لیسبون را بیشتر تحت‌فشار قرار دهد، در غیر این صورت حتی ممکن است رتبه دومی آنها نیز توسط بنفیکا تهدید شود. این ماموریت مهمی است که تیم در پیش دارد و در این میان مهاجم ایرانی نقش ویژه‌ای در آن دارد و از راه‌های مختلف می‌تواند برای تیمش مثمرثمر باشد چراکه او هم به راحتی گل می‌زند، هم در دادن پاس گل تبحر خوبی دارد و هم اینکه به خوبی از بی‌احتیاطی مدافعان حریف در محوطه جریمه استفاده کرده و به سود تیمش پنالتی می‌گیرد.»

تبحر در گرفتن پنالتی

مهارت طارمی در گرفتن پنالتی از حریفان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های او طی سال‌های اخیر بوده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. او بارها نشان داده در این زمینه تبحر زیادی دارد و این موضوع مورد توجه رسانه‌های پرتغالی قرار گرفته و سایت «نوتیسیاسومینوتو» در این باره آمار جالبی ارائه کرده است: «مهاجم ایرانی پورتو که در تابستان در ازای 5 میلیون یورو از ریوآوه به این تیم پیوست در دیدار این هفته تیمش بار دیگر توانست یک خطای پنالتی بگیرد تا تخصص خود در این زمینه را به رخ بکشید و ثابت کرد در لیگ پرتغال بهترین پنالتی‌گیر است. او از ابتدای فصل پیش که راهی این رقابت‌ها شده تاکنون 15 پنالتی از حریفان گرفته که 7 مورد آن با پیراهن پورتو بوده است.

از این تعداد او 11 بار خودش پشت پنالتی‌ها قرار گرفته و هیچ‌کدام را از دست نداده است. درحقیقت این بازیکن طبق آماری که به تازگی ارائه شده باعث شده بهترین رکورد پورتو در گرفتن پنالتی در 10 سال اخیر ثبت شود و این تیم در این فصل 20 پنالتی در تمامی رقابت‌ها به دست آورده است و هنوز 4 بازی برای بهتر کردن این رکورد فرصت دارد. طارمی در این میان نقش مهمی داشته و نشان داده بسیار بیشتر از پولی که پورتو برای خرید او هزینه کرده برای تیمش سودمند بوده است.»
طارمی در این فصل اگرچه پنالتی‌زن اول تیمش نبوده و این مسئولیت به سرجیو اولیویرا سپرده شده است اما با 13 گل و 11 پاس گل در هر دو مورد بهترین عملکرد را در پورتو داشته است و همین نمایش درخشان سبب شده انتقال دوباره او در تابستان دور از ذهن نباشد.

پورتو در این سال‌ها مهاجمان زیادی را به فوتبال اروپا معرفی کرده و طارمی هم می‌تواند چهره دیگری باشد که از این باشگاه راهی تیم‌های بزرگ قاره می‌شوند. اگرچه شایعاتی مبنی‌بر تمایل آتالانتا برای به خدمت گرفتن او به گوش می‌رسد اما درنهایت باید دید آیا پورتو تصمیم دارد ستاره‌اش را تنها پس از یک فصل به فروش برساند، آن‌ هم درحالی که موسی مارگا، دیگر مهاجم تیم در آستانه پیوستن به الهلال عربستان قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما