شناسهٔ خبر: 47031168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

کرونا ۲۵۵میلیون فرصت شغلی را از میان برد/ طبقه متوسط در آستانه ورود به فقر

خبرآنلاین

مانند بیماری که پس از پشت سرگذاشتن کرونا علائم این بیماری برای ماه ها در بدنش باقی می ماند اقتصاد جهانی نیز حتی پس از ریشه کن شدن این ویروس راه درازی تا بهبودی کامل در پیش دارد.

صاحب‌خبر -
در حالی که تزریق ۲۶ تریلیون دلار نقدینگی به اقتصاد جهانی و واکسیناسیون عمومی زودتر از انتظار به داد رکود اقتصادی حاکم شده بر بازار‌ها رسید، اما مدت زمان زیادی لازم است تا زخم‌های این بیماری که به بیکاری گسترده منجر شده و بدهی‌های هنگفتی را به کشور‌های فقیر تحمیل کرده، ترمیم شود.

یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که دهه‌ها طول می‌کشد تا آسیب‌های وارد شده به اقتصاد جهانی در طول پاندمی کرونا برطرف شود.

طی چند ماه گذشته که کرونا برجهان حکمرانی می‌کرده است تولید ناخالص داخلی در جهان به پایین‌ترین حد خود از زمان وقوع رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ رسید؛ سازمان بین المللی کار تخمین زده است که کاهش تولید ناخالص داخلی در جهان به قیمت از دست رفتن ۲۵۵ میلیون شغل در سراسر جهان تمام شده است.

اندیشمندان مرکز تحقیقات پیو، اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن دی سی، در گزارشی اعلام کرده اند که برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ تاکنون از تعداد طبقه متوسط جهانی در چند ماه گذشته کاسته شده است.

اقتصاددانان دانشگاه آکسفورد بر این باورند که زخم‌های این پاندمی در کشور‌های استرالیا، ژاپن، نروژ و آلمان زودتر از انتظار بهبود خواهد یافت و در مقابل آن‌ها مدتی به طول می‌انجامد تا اقتصاد کشور‌های اسپانیا، فیلیپین، پرو و کلمبیا سرپا شود؛ کارمن رین هارت اقتصاددان ارشد بانک جهانی در این خصوص می‌گوید" بازگشت به استاندار‌های قبل از کرونا زمان بر خواهد بود".
 

نظر شما