شناسهٔ خبر: 47030550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنگوی دولت: مواضع رهبری معظم فصل‌الخطاب است

سخنگوی دولت گفت:مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است. صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی به دلیل ایام سوگواری به صورت مکتوب پاسخگوی سواات تعدادی از رسانه‌های کشور بود.

تصویب پیشنهاد‌های ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه با نگاه حامیانه روسای قوای قضاییه و مقننه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه روز گذشته ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص بازار سرمایه گفت: مسئله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه‌های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

وی افزود: این بازار در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و به تعبیر یکی از سران محترم قوا در جلسه، هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است.

ربیعی تصریح کرد: البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند. یکی از نگرانی همکاران ما در ستاد اقتصادی دولت همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنان که نماد‌های دولتی را خریداری کرده‌اند، بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار که هفته گذشته اتخاذ شده بود، گفت: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم مهم اتخاذ شد که تصمیم گیری در مورد بخشی از آن‌ها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است؛ بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زماندار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح که با نگاه حامیانه رئیس محترم قوه قضاییه و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات جزئی به تصویب رسید.

ربیعی افزود: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

وی گفت: همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد. از دیگر مصوبات جلسه حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آن‌ها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آن‌ها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

وی افزود: در مصوبه‌ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازار‌های پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شد.

ربیعی گفت: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحد‌های مذکور را از دولت خریداری کرده و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر این موضوع که مسئله بورس همچنان از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت خواهد ماند، گفت: این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه داران خرد امکان پذیر می‌کند.

وی افزود: ستاد اقتصادی دولت تمامی پیشنهاد‌ها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.

مواضع رهبری معظم فصل الخطاب است

سخنگوی دولت با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری تاکید کرد: مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است. صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

وی افزود: همانگونه که در جلسه سخنگویی قبلی توضیح دادم، وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی است و در همه دنیا امری رایج است. حتی کشور ما در سال‌های قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است.

ربیعی با اشاره به برخی از این موارد در سال‌های گذشته گفت: مواردی، چون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کشور کویت، واکنش ایران بعد از حملا یازده سپتامبر و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف همگی از جمله مواردی بود که در جلسات عالی دیدگاه‌های مخالف و متفاوت بیان می‌شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد:، اما مهم این است که این اختلاف نظر‌ها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم‌های نهایی‌ای هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می‌شوند.

وی افزود: دیپلماسی و سیاست دفاعی، دو بال سیاست خارجی هستند و نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند بلکه با تقویت یکدیگر از ابزار‌های اعمال سیاست خارجی هستند. تجمیع و اولویت بندی این دو عنصر نیز، از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند.

ربیعی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص اظهارات پخش شده از نوار مسروقه به درستی تاکید فرمودند همه رسانه ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه رهبری معظم گفتند، یک خط و مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می‌دانند. آقای دکتر ظریف هم در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری معظم منتشر کردند، بر این مساله تاکید داشتند.

مسئولان مربوطه در خصوص پیگیری فایل صوتی مسروقه اطلاع رسانی خواهند کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری فایل مسروقه سخنان وزیر امور خارجه و تغییر و تحولات در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رییس جمهور محترم بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسئله را دادند.

وی افزود: این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجددا بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تاکید شد.

ربیعی تصریح کرد: انگیزه‌های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایور‌های مختلفی مطرح هست. به هر حال هنوز گزارشی داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و قطعا بنابر نظر رییس جمهور به موقع اطلاع رسانی خواهند کرد.

سخنگوی دولت با اشاره تغییرات رخ داده در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: جناب آقای آشنا خودشان استعفا دادند.

مذاکرات وین در حال پیشرفت است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای یکی از رسانه‌های آمریکایی که گفته بود در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهاد‌ها به توافق رسیدند، اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد، تاکید کرد: موضع مذاکراتی ما از مدت‌ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و تصمیمات نهاد‌های بالادستی تعیین شده و مذاکره کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح بدنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.

ربیعی تصریح کرد: ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام بوده و مطابق آن کلیه تحریم‌های آمریکا می‌بایست به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود. در همین راستا، از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا مسئول قطعی انجام‌تعهدات این کشور بوده و لذا سیاست داخلی ایالات‌متحده موضوع توجه ما نمی‌باشد.

وی افزود: لازم است تاکید شود اختلاف نظر‌هایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد، ولی ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنی‌ها و گفتگو‌ها ادامه دارد. طرف‌های مذاکره چهارشنبه به علت داشتن جلسه G ۷ جلسه را برگزار نمی‌کنند و بنا شد روز جمعه جلسه برگزار شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: فعلا در همین حد می‌توانم بگویم که مذاکرات در حال پیشرفت هست و وزارت خارجه در زمان مقتضی اطلاع رسانی کامل را خواهد کرد.

ردصلاحیت‌های گسترده در اتخابات شورا موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی برخی جریان‌ها و احزاب از رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شورای شهر و روستا توسط هیات‌های نظارت گفت: فرآیند‌های مختلف انتخابات ۱۴۰۰ در حال انجام و سپری شدن است.

وی افزود: در انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها ۵۱ هزار و ۵۹۸ نفر ثبت نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش ثبت نام داوطلبان را مشاهده می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: برای انتخابات شورای اسلامی روستا‌ها حدود ۲۴۷ هزار و ۸۱۸ نفر ثبت نام کرده که شامل ۷ درصد زن و ۹۴ درصد مرد بوده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده اند. برای میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۸۷۷ نفر برای ۶ حوزه انتخابی ثبت نام کرده اند.

ربیعی با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر و روستا در هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت گفت: هیئت‌های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده اند، ولی ۱۴ درصد از تاییدشدگان توسط هیئت‌های نظارت رد صلاحیت شدند.

وی تصریح کرد: یک هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر‌ها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده به عنوان مثال در شهر‌های تهران، رشت، کرج و سمنان بیش از ۸۰ درصد رد صلاحیت داشته ایم.

سخنگوی دولت گفت: نکته جالب این است که براساس آمار ارائه شده ۳ هزار و ۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته اند با این حال در هیات نظارت رد صلاحیت شده اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد: بنا بر گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب می‌باشند.

سخنگوی دولت افزود: این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت. به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران کننده خواهد داشت.

وی تاکید کرد: وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه می‌باشد که امیداریم با توجه به اینکه که مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده اند، ریاست و هیات رییسه مجلس در خصوص عملکرد هیات نظارت تدبیری بیاندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن وجود داده باشد برگزار شود.

عملکرد مالی نهاد ریاست جمهوری از شفاف‌ترین دوره هاست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری گفت: این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است؛ و هنوز فرآیند تصویب خود را طی نکرده است بنابراین هیچ موردی رسمی به دولت ارسال نشده است.

وی افزود: ضمنا مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش می‌تواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست جمهوری در چارچوب قانون پاسخگوی می‌باشد و اتفاقا این دوره از یکی شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است.

ربیعی همچنان در پاسخ به سوالی در مورد کاهش برنامه‌های زنده رئیس جمهور در صداوسیما گفت: به طور کلی بودجه صداوسیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها مسئول می‌داند.

وی افزود: من در جریان پخش زنده برنامه‌های صداوسیما نیستم. اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی سابقه‌ای است.
 
انتهای پیام/

نظر شما