شناسهٔ خبر: 47026141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

علت عدم آغاز فعالیت یک هیئت تفحص در مجلس /گزارش کارشکنی‌ها به "قالیباف" و کمسیون اصل ۹۰

ماینده مهاباد در مجلس علت عدم آغاز فعالیت هیئت تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر پس از ۶ ماه را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح آخرین روند بررسی طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پتروشیمی باختر به بخش خصوصی،  اظهار داشت: طرح تفحص از پتروشیمی باختر حدود 6 ماه پیش در جلسه علنی به تصویب نمایندگان رسید؛پس از آن طرح تفحص برای تعیین هیئت و شروع به کار فرایند تحقیق طبق آیین نامه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

وی در همین راستا ادامه داد: پس از تعیین اعضای 15 نفره هیئت تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر قرار بود تا جلسه هیئت برگزار شود و اعضای هیئت رئیسه آن برای پیشبرد امور و تعیین برنامه‌ها، مشخص شود که برخی از اعضا با عدم حضور خود درجلسه تا کنون 2 بار باعث به حدنصاب نرسیدن جلسه شدند که این کارشکنی باعث شده که نشست اعضای پانزده‌گانه برای تعیین هیئت رئیسه برگزار نشود.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه چندین ماه از تصویب طرح تفحص از پتروشیمی باختر می‌گذرد اما تا کنون فرایند تحقیقات آغاز نشده است گفت:اگر این روند ادامه یابد و برخی از اعضای هیئت تفحص با عدم اجرای وظیفه قانونی خود مانع تعیین اعضای هیئت رئیسه و شروع به فعالیت هیئت شوند، در این رابطه به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت کرده و گزارش کارشکنی‌ها را به رئیس مجلس اعلام خواهم کرد.

محمودزاده با یادآوری اینکه این تحقیق و تفحص در اواخر مجلس گذشته نیز با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسیده بود، گفت:، اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن روند تفحص و برخی کارشکنی ها، تفحص منتج به نتیجه نشد و عمر مجلس دهم نیز به پایان رسید.

وی با بیان اینکه ما در مجلس قبل سابقه این مسئله را داریم و تحقیقاتی را در باره محور‌های طرح تفحص انجام داده ایم، اظهار داشت: چندین زونکن اطلاعات، مستندات و نامه نگاری‌ها مربوط به تخلفات واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر جمع آوری شده و در این مجلس و با تصویب طرح تفحص و تشکیل هیئت جدید این روند را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهیم داد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی بیان داشت: براساس این طرح، تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هفت واحد پتروشیمی (هلدینگ باختر از جمله پتروشیمی مهاباد به بخش خصوصی (که در سال١٣٩١ انجام گرفته) از سوی وکلای ملت در جلسه علنی پارلمان بررسی می‌شود.

محمودزاده پیرامون محور‌های این طرح تفحص گفت:بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری، بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام کردن شرکت مذکور، بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری، بررسی نحوه ارتباط مسئولیت پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری، بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت، نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن، نحوه احتساب قیمت‌گذاری گاز تحویلی به هلدینگ، بررسی ضرر و همچنین زیان وارده به منابع داخلی و بیت‌المال در این واگذاری، از جمله محور‌های این تفحص است.

به گزارش تسنیم، نمایندگان در جلسه علنی روز (چهارشنبه، 7 آبان ماه 99) مجلس شورای اسلامی با 177 رأی موافق، 34 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه با انجام طرح تفحیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی موافقت کردند.

انتهای‌پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما