شناسهٔ خبر: 47025491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب و صاعقه در 12 استان/ ورود سامانه جدید بارشی به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و تدام بارش‌ها تا شنبه هفته آینده نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و صاعقه در ۱۲ استان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در استان‌های سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و نیمه شمالی فارس فعال است که پیامد آن رگبار، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و درمناطق مستعد بارش تگرگ است.

در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان بارش پراکنده، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی شده است.

فردا سامانه بارشی در استان‌های سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد،‌ سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، شمال و شرق فارس فعال است و سامانه بارشی دیگر در این روز وارد کشور می‌شود. فعالیت این سامانه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای پنجشنبه،‌ جمعه و شنبه بارش در شمال غرب،‌ سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز،‌شمال شرق،‌بخش‌هایی از شرق،‌جنوبی شرق و مرکز کشور پیش بینی می‌شود.

همچنین امروز افزایش نسبی 5 تا 8 درجه در سواحل دریای خزر و از فردا تا آخر هفته کاهش 8 تا 12 درجه‌ای دما در سواحل دریای خزر و اردبیل روی می‌دهد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبارباران و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1400/02/14: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، نیمه شرقی اصفهان، نیمه شمالی کرمان، سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه 1400/02/15: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، نیمه جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها،آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و برق گرفتگی.

احتمال وقوع تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک، شکستن درختان، احتمال آسیب به سازه‌های سست

توصیه: خودداری از تردد وتوقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، امتناع از کوهنوردی و عدم چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، تحکیم سازه‌های موقت و سست، عدم عبور از جاده‌های آب‌گرفته

بیشتر بخوانید:

  • شروع بارندگی‌ها از امروز در کشور/ طغیان رودخانه‌ها در برخی استان‌ها
  • ورود سامانه بارشی نسبتاً قوی و سرد به لرستان / بارش بیش از ۱۰۰ میلی متر در برخی از نقاط

نظر شما