شناسهٔ خبر: 47019746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

موانع افزایش قیمت طلا چیست؟

اقتصاد نیوز : بازسازی سریع اقتصادی و پیشرفت واکسیناسیون از دیگر عواملی هستند که افزایش قیمت طلای جهانی را با موانعی روبرو کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

قیمت طلا با نوساناتی کم‌دامنه در حوالی ۱۷۷۵ تا ۱۷۸۰ دلار قرار دارد و اظهارنظرها در مورد تورم‌زا نبودن اقدامات بایدن صعود طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار را دشوار کرده است.اتریوم برای چندمین مرتبه طی یک هفته گذشته رکورد قیمتی خود را ارتقا داد و بالای سطح ۳ هزار دلار قرار گرفت.

نوسان‌های کم‌دامنه در بازار طلا

قیمت طلای جهانی در نخستین روز کاری بازارهای جهانی کار خود را با قیمت حوالی ۱۷۷۵ دلار آغاز کرد. نرخ طلا در ادامه از ۱۷۸۰ دلار بالاتر رفت، اما دوباره نزولی شد. تغییرات شاخص دلار در روز دوشنبه منفی بود. بازدهی اوراق ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا از ۲۹ آپریل مصادف با ۹ اردیبهشت به صورت کلی روند نزولی را دنبال کرد، اما هنوز بالای مرز حساس ۱.۶ درصد قرار دارد و تغییرات بازدهی اوراق خزانه‌داری در روز گذشته مثبت بود.

در نتیجه به نظر می‌رسد نوسان‌های کم‌دامنه و موفق نشدن طلا در عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار با کاهش انتظارات تورمی در ارتباط باشد. تورم یکی از محرک‌های اصلی قیمت فلز گرانبها عنوان می‌شد و تحلیل‌گران سیاست‌های انبساطی دولت بایدن را تورم‌زا ارزیابی می‌کردند، آن‌ها معتقد بودند انتظارات تورمی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در صورتی که بازدهی اوراق خزانه‌داری بر مدار منفی بیافتد، صعود طلا به بالای ۱۹۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۱ محتمل است.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «عبور اتریوم از مرز 3 هزار دلار/ بیت کوین در کمین 60 هزار» بخوانید.

نظر شما