شناسهٔ خبر: 46980044 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید

حضور 3 تیم ایرانی در جمع 8 تیم برتر غرب آسیا/ تقابل استقلال، پرسپولیس و تراکتور با نمایندگان عربستان و تاجیکستان

با پایان مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا سه تیم ایرانی پرسپولیس، استقلال و تراکتور جواز حضور در مرحله بعدی مسابقات را به‌دست آوردند.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزشی-

تیم فوتبال استقلال در آخرین دیدار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا جمعه شب به مصاف تیم الشرطه عراق رفت که این دیدار در نهایت با نتیجه یک بر صفر به پایان رسید. نیمه اول این بازی در حالی به پایان رسید که آبی‌ها چه در روند بازی و چه در نتیجه نسبت به حریف خود برتری داشتند و در نهایت نیز با تک گل شیخ دیابانه از روی نقطه پنالتی نیمه نخست به پایان رسید.
نیمه دوم را فرهاد مجیدی با یک تغییر در خط حمله آغاز کرد و ارسلان مطهری را جانشین شیخ دیاباته کرد تا ضریب جنگندگی در خط حمله تیمش را بالا ببرد. در این نیمه بر خلاف نیمه اول، الشرطه با شکل تهاجمی بازی را آغاز کرد و نبض بازی را در دست گرفت. اما این برتری منجر به ایجاد موقعیت خطرناک روی دروازه آبی پوشان نبود. در دقایق پایانی بازی آبی پوشان با تعویض‌هایی که انجام دادند بیشتر به اداره بازی پرداختند تا با همان‌اندوخته‌ای که در نیمه نخست با گل شیخ دیاباته کسب کردند، ۱۱ امتیازی شدند تا تنها تیم صعود‌کننده از این گروه باشند. در دیگر بازی این گروه تیم‌های الدوحیل و الاهلی به تساوی یک – یک رسیدند تا هر دو از گردونه رقابت‌ها حذف شوند.
برنامه دیدارهای مرحله حذفی
مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب آسیا بامداد شنبه به پایان رسید تا 8 تیم صعودکننده به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا حریفان خود را شناسایی کنند. سه نماینده ایران در حالی به مرحله حذفی راه یافتند که صعود تراکتور در آخرین دقایق بازی الهلال و شباب الاهلی قطعی شد و استقلال هم با توقف الدحیل، سرگروه شد. این دو به ترتیب مقابل النصر عربستان و الهلال عربستان خواهند رفت.
در اولین بازی شب آخر، استقلال از سد الشرطه گذشت تا شاگردان فرهاد مجیدی صعود خود را قطعی کنند. در همان لحظات بود که استقلال تاجیکستان و الهلال از حریفان خود عقب افتادند تا تراکتور در آستانه صعود قرار بگیرد. گل دوم شباب الاهلی به الهلال، تبریز را غرق در شادی کرد و باعث شد تا الهلالی‌ها با چهره مات و مبهوت به تنها بازی مانده چشم بدوزند. چند کیلومتر آن طرف تر، یاران منوچهر جلیلوف، باوجود باخت، به خاطر برتری در بازی رودررو صدرنشین شدند تا شگفتی ساز لیگ قهرمانان 2021 باشند.
آخرین بازی مرحله گروهی بین الدحیل و الاهلی به انجام رسید. در این دیدار که تا اواسط نیمه دوم با نتیجه تساوی دنبال می‌شد، اولونگا یک گل زد و چند دقیقه بعد صاحب ضربه پنالتی شد اما این ضربه را از دست داد. سپس نوبت الاهلی بود که با ضربه عبدالفتاح اسیری به گل برسد. پس از گل او تا پایان بازی تلاش هر دو تیم بی‌نتیجه ماند تا از صعود به مرحله بعدی بازبمانند.
یک روز قبل تر، پرسپولیس، الشارجه و النصر به عنوان تیم اول صعود خود را قطعی کردند و الوحده هم در قامت بهترین تیم دوم راهی مرحله بعدی شد. استقلال تهران و دوشنبه هم خود را به این جمع اضافه کردند تا به همراه الهلال و تراکتور 8 تیم صعودکننده به مرحله بعدی تکمیل شود.
در مرحله حذفی، پرسپولیس با استقلال تاجیکستان رو‌به‌رو می‌شود. استقلال میزبان الهلال عربستان خواهد بود، تراکتور میهمان النصر است و دو نماینده امارات یعنی شارجه و الوحده رودرروی هم خواهند ایستاد.
بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی روز 22 و 23 شهریور ماه برگزار خواهد شد و مشخص نیست که به صورت متمرکز خواهد بود یا در شهرهای مختلف برگزار می‌شود. با مشخص شدن نتایج پایانی دیدارهای مرحله گروهی، حریفان نمایندگان ایران در مرحله بعد طبق برنامه زیر مشخص شد:
* پرسپولیس ایران- استقلال تاجیکستان   * استقلال ایران- الهلال عربستان   * تراکتور ایران- النصر عربستان
* الوحده امارات- شارجه امارات
مدعیانی که خیلی زود حذف شدند
مهم‌ترین تفاوت رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا 40 تیمی شدن این مسابقات بود که سبب شد یک گروه به گروه‌های 4 گانه‌ای که در سال‌های گذشته به آن عادت کرده بودیم، اضافه شود؛ یعنی در فصل جدید مسابقات به جای 16 تیم با 20 تیم پیگیری شد. با همین قانون بود که تیم‌هایی نظیر گوآی هند یا نیروی هوایی عراق که بیشتر در‌ای اف سی کاپ آسیا فرصت حضور و عرض‌اندام پیدا می‌کردند، به بالاترین سطح رقابت باشگاهی آسیا راه پیدا کردند.
 البته که این تصمیم پیامدهایی هم به همراه داشت که می‌توان از بزرگ‎‌ترین تبعات آن به حذف تیم‌های سرشناس قاره اشاره کرد. یکی از این تیم الدحیل قطر بود. این تیم پرستاره قطری با حذف از مسابقات همچنان در حسرت قهرمانی آسیا باقی ماند. این تیم چند مرتبه در سال‌های قبل به سد پرسپولیس خورد و قرمزها عامل اصلی ناکامی این تیم می‌شدند و امسال در گروهی که استقلال در آن حضور داشت، مجوز صعود نگرفتند تا یکی از بزرگ‌ترین ناکامان جام لقب بگیرند.
الاهلی عربستان یکی دیگر از تیم‌های سرشناسی بود که در لیگ قهرمانان آسیا ناکام ماند. نائب قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان آسیا و قهرمان 4 دوره لیگ عربستان، از عناوین مهم این تیم عربستانی به شمار می‌روند که همچنان مقام قهرمانی آسیا برای آنها دور از دسترس باقی ماند؛ حداقل تا سال آینده و ایجاد تغییراتی که مدیران این تیم به آن عادت کرده‌اند.
بی شک سخت‌ترین گروه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گروه چهارم این مسابقات بود؛ جایی که السد قهرمان بلامنازع لیگ ستارگان قطر در کنار النصر عربستان، فولاد خوزستان و الوحدات اردن برای صعود تلاش می‌کردند. برای شاگردان ژاوی که آخرین شکست‌شان در بازی‌های رسمی در مقابل پرسپولیس و در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا رقم خورده بود، فصل جدید این مسابقات جایی بود برای جبران ناکامی سال‌های گذشته و کسب سومین عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا.
السد اگر کمی خوش شانس بود می‌توانست با 10 امتیازی که کسب کرده بود، به عنوان یکی از سه تیم برتر به دور بعدی راه پیدا کند. اگر الهلال موفق به برتری مقابل شباب الاهلی می‌شد، باتوجه به تساوی در دیدار الدحیل- الاهلی، السد راهی مرحله بعدی می‌شد اما این اتفاق رخ نداد تا علاوه‌بر این دو تیم بزرگ فوتبال آسیا، السد هم ناکام دیگر کسب تساوی در این مسابقه لقب بگیرد.

نظر شما