شناسهٔ خبر: 46964764 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شکایت از آمریکا و انگلیس برای شکنجه غیرقانونی در زندان گوانتانامو

یک مرد فلسطینی از آمریکا، انگلیس و ۵ کشور دیگر برای همدستی با سازمان سیا در بازداشت و شکنجه او در زندان گوانتانامو شکایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، یک مرد فلسطینی که سالهاست در زندان گوانتانامو بازداشت است، از آمریکا، انگلیس و شماری از کشور‌های دیگر برای نقش داشتن در برنامه سازمان سیا در بازداشت مظنونان به تروریست و شکنجه آن‌ها شکایت کرد.

زین العابدین محمد حسین در شکایتی که به کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل ارسال کرد، متذکر شد که ۱۹ سال را بدون محاکمه در این زندان سپری کرده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل بخشی از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل است که وظیفه دارد که به شکایات فردی درباره بازداشت خودسرانه رسیدگی کند و نظرات خود را صادر کند و خواستار جبران خسارت شود. البته این کارگروه برای مجازات کشور‌هایی که از نظراتش سرپیچی می‌کنند، اختیاری را ندارد.

ابوزبیده ۵۰ ساله فلسطینی بزرگ شده عربستان سعودی است که در سال ۲۰۰۲ بازداشت و تحویل سیا شد. او در ابتدا به عنوان رهبر القاعده معرفی می‌شد، اما سیا در سال ۲۰۰۶ به این نتیجه رسید که او حتی عضوی از این گروه نبوده است. اما او از آن زمان در گوانتانامو نگهداری می‌شود و هیچ امیدی به آزادی ندارد.

در دادخواست وی که روز جمعه به هیئت مدیره سازمان ملل ارسال شد، گفته می‌شود که وی در بازداشت خودسرانه است و در مراکز مخفی بازجویی سیا در تایلند، لهستان، مراکش، لیتوانی، افغانستان و زندان ایالات متحده در گوانتانامو شکنجه شده است. وی همچنین از دولت انگلیس به دلیل مشارکت و همدستی در بازجویی‌ها و دریافت اطلاعات تحت شکنجه شکایت کرده است.

این اولین بار است که علیه انگلیس، افغانستان، مراکش و تایلند به دلیل نقش آن‌ها در اجرای برنامه‌های شکنجه و آزار سیا، اقدامات قانونی صورت می‌گیرد.

جو بایدن پیشتر متعهد شد که زندان گوانتانامو را تعطیل و ۴۰ زندانی باقیمانده آن را آزاد کند یا انتقال دهد. این در حالی است که باراک اوباما نیز همین قول را داد، اما با مقاومت پنتاگون و کنگره روبرو شد و تنها موفق به کاهش تعداد زندانیان شد.

انتهای پیام/

نظر شما