شناسهٔ خبر: 46939766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ردپای ایران در اولین نطق بایدن در کنگره /جاسوسان آلمانی فعال شدند

در حین سخنرانی بایدن برای اولین بار هر دو شخصیتی که پشت سر او ایستاده بودند زن بودند؛ کامالا هریس و نانسی پلوسی.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، نخستین نطق بایدن در کنگره، افزایش محبوبیت ایالات متحده نزد متحدان، سفر مقامات ارشد بایدن به خاورمیانه با هدف احیای برجام، جاری شدن حمام خون در بالکان در صورت تغییر مرزها، تضعیف دموکراسی توسط رهبران دولت‌ها، تصویب توافق تجاری پسابرگزیت در پارلمان اروپا، ارائه کارت‌های اعتباری با هدیه رمزارز در بازار، ارسال قسمت اصلی اولین ایستگاه فضایی چین، به صفر رساندن مصرف سیگار در فنلاند تا ۱۰ سال آینده و ایمنی جمعی اروپا تا سه ماه آینده سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

نخستین نطق بایدن در کنگره

به گزارش بی‌بی‌سی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در نخستین نطق خود در نشست مشترک دو مجلس نمایندگان و سنا در کنگره، پیشنهادهای فراگیری را برای ایجاد اشتغال، آموزش و رفاه اجتماعی تشریح کرده است. او که بیش از سه ماه پیش به قدرت رسید در این سخنرانی سعی کرد طرح های خود به ارزش حدودا ۴ تریلیون دلار - که بزرگترین برنامه مزایای اجتماعی از دهه ۱۹۶۰ تا امروز است - را به کرسی بنشاند. 

با این حال این طرح ها با مخالفت شدید حزب جمهوری خواه روبروست. سناتور جمهوری خواه تیم اسکات در واکنش این طرح ها را "فهرستی از آرزوهای لیبرال که با اتلاف بزرگ همراه است" توصیف کرد و ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در دولت دونالد ترامپ گفت، دولت بایدن میراث‌دار اقداماتی است که پیش از او آغاز شده بود. رانا مک‌دانیل رئیس کمیته ملی حزب جمهوری خواه نیز صد روز نخست ریاست جمهوری آقای بایدن را "یک ناکامی کامل" توصیف کرد.

۸

بایدن همچنین در این نطق ادعا کرد آمریکا برای مهار بلندپروازی های ایران و کره شمالی در زمینه برنامه های اتمی با متحدان خود همکاری خواهد کرد چون اینها "تهدیدی جدی" برای امنیت آمریکا و جهان هستند. او در عین حال در سخنرانی خود به گفت‌وگوهای هسته‌ای برای احیای برجام و سایر مسائل مربوط به ایران اشاره‌ای نکرد. او با اشاره به مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده گفت که وقت بازگرداندن نیروهای آمریکا از افغانستان فرارسیده است.

بایدن در این سخنرانی ضمن صحبت از شکوفایی اقتصاد آمریکا گفت: «ما با چین و سایر کشورها در رقابت هستیم تا قرن ۲۱ را از آن خود کنیم.» او همچنین بر لزوم تولید بسیاری از کالاهای در آمریکا به جای چین تاکید کرد و در بخشی از سخنان خود نیز رییس جمهور چین را خودکامه خواند و‌گفت: «رییس‌جمهوری چین و سایر رهبران خودکامه معتقدند دموکراسی در قرن ۲۱ توان رقابت ندارد.»

در این سخنرانی برای اولین بار هر دو شخصیتی که پشت سر او ایستاده بودند زن بودند؛ کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که هر دو ماسک به صورت داشتند.

افزایش محبوبیت ایالات متحده نزد متحدان

نتایج یک نظرسنجی که توسط موسسه پژوهشی «مورنینگ کانسالت» در ۱۴ کشور دنیا انجام شده است نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در کاخ سفید، میزان محبوبیت آمریکا در کشورهای متعدد به‌ویژه در میان متحدانش به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. نتایجی نشان می‌دهد محبوبیت ایالات متحده بیش از همه در آلمان افزایش یافته است؛ به‌طوری که در تاریخ ۲۰ ژانویه (روز تحلیف جو بایدن در مقام ریاست جمهوری) آمریکا نزد آلمانی‌ها حدود ۲۴ درصد محبوبیت داشت و پس از دو ماه، این رقم به ۴۶ درصد رسید. هم‌چنین در استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و بریتانیا، میزان محبوبیت آمریکا تا دو برابر افزایش یافته است.

۱۲

بر همین اساس، چین تنها کشوری است که در آن میزان محبوبیت آمریکا افت کرده است. به باور برخی کارشناسان، این کاهش محبوبیت احتمالا متاثر از وضعیت مناسبات بین واشینگتن و پکن است و ارتباطی با زمامدار کاخ سفید ندارد. نظرسنجی یاد شده در بازه زمانی بین ۱۱ تا ۲۰ ژانویه و سپس ۱۶ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ و با مشارکت دست‌کم ۱۱۰۰ فرد بزرگسال در هر کشور انجام گرفته است.

سفر مقامات ارشد بایدن به خاورمیانه با هدف احیای برجام

یک مقام دولت آمریکا به رویترز گفته دولت جو بایدن تیمی از مقام‌های ارشد خود را برای کاهش نگرانی‌ها درباره بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به چند کشور خاورمیانه می‌فرستد. به گزارش رویترز، این مقام دولت آمریکا اظهار داشت، یک هیئت عالی‌رتبه متشکل از مقام‌های آمریکا نهادهای مختلف در هفته آینده به منطقه خاورمیانه سفر خواهد کرد تا در مورد تعدادی از مسائل مهم مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌ها برای تنش زدایی در این منطقه رایزنی کند. طبق این گزارش یک منبع مطلع هم گفته است، برت مک گورک، هماهنگ کننده سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی و درک کولت مشاور وزارت خارجه ایالات متحده سرپرستی این هیئت را بر عهده خواهند داشت.

۹

یک مقام ارشد اسرائیلی هم به اکسیوس گفته که آمریکا فارغ از اختلاف نظر، به موضع اسرائیل احترام می‌گذارد. او افزود اسرائیل و آمریکا نمی‌خواهند هر هفته بر سر ایران درگیری علنی داشته باشند، چرا که مانع پیشرفت بر سر سایر موضوعات خواهد شد

هم‌چنین آسوشیتدپرس به نقل از چند مقام کنونی و سابق آمریکا و چند منبع آگاه گزارش داد دولت بایدن با هدف بازگرداندن ایران به اجرای تعهدات خود در برجام، در حال بررسی این گزینه است که تقریبا قسمت عمده شدیدترین تحریم‌های دولت ترامپ، علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.

جاری شدن حمام خون در بالکان در صورت تغییر مرزها

رئیس جمهوری مقدونیه شمالی به یورونیوز گفته جابجایی مرزها در بالکان منجر به راه افتادن «حمام خون» در منطقه می‌شود. اظهارات استوو پنداروسکی، پس از انتشار گزارشی از درز سند ترسیم دوباره مرزها در بالکان بیان می‌شود. در این سند پیشنهاد شده که بخش‌هایی از بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی و کوزوو در صربستان، کرواسی و آلبانی ادغام شوند. پنداروسکی در این باره گفت: «شما نمی‌توانید مرزهای بالکان را تغییر دهید و در بعد از ظهر همان روز شاهد حمام خون نباشید.»

۵

وی تاکید کرد که هرگز تغییرات مرزی در مقدونیه شمالی را قبول نخواهد کرد چراکه هزینه انسانی این تحولات بسیار سنگین است. او با اشاره به این موضوع که علاقه‌ای ندارد درباره این سناریوی احتمالی فکر کند، افزود: «کسانیکه نقشه‌ها را روی میز می‌کشند یا دوباره ترسیم می‌کنند، رنج نمی‌برند. مردم عادی رنج می‌برند و ما در تاریخ بالکان به اندازه کافی این [رنج] را داشته‌ایم.» با وجود اینکه این سند به‌طور مستقل تایید نشده است اما شایعه آن باعث خشم و دلسردی در سراسر بالکان شده است جاییکه موضوع مرزها همچنان یک موضوع بسیار بحث برانگیز و تفرقه انگیز است. چندین کشور اتحادیه اروپا و همچنین اعضای پارلمان اروپا این سند را به شدت محکوم کرده‌اند اما نهادهای اتحادیه اروپا هنوز واکنش رسمی به این سند نشان نداده‌اند.

تضعیف دموکراسی توسط رهبران دولت‌ها

«خانه آزادی» (فریدم هاوس) در گزارش تازه‌ای با عنوان «ملت‌ها در گذار»، گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت دموکراسی در جهان ارائه کرده که نشان از وخیم‌تر شدن وضعیت در این زمینه، در بخش‌هایی از اروپا و آسیای مرکزی دارد.  به نوشته این گزارش، رهبران منتخب در اروپا و اوراسیا در حال تضعیف همان نهادهایی هستند که به واسطه آنها روی کار آمده‌اند. این رهبران، پس از رسیدن به قدرت از طریق انتخابات، هنجارهای دموکراتیک را رد می‌کنند و نظام‌های جایگزین، از نوع حکمرانی استبدادی را ترویج می‌کنند.

۱۰

بنا بر این گزارش، «رهبران ضد دموکراتیک اکنون از یکدیگر می‌آموزند که چگونه باید قدرتشان را تحکیم کنند و مخالفت‌های سیاسی را سرکوب کنند و در عین حال از مجازات‌ نهادهای بین‌المللی دور بمانند.»

تصویب توافق تجاری پسابرگزیت در پارلمان اروپا

به گزارش یورونیوز، پارلمان اروپا توافق تجاری پسابرگزیت را تصویب کرد. قانونگذاران اروپایی تقریباً ۵ سال پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه‌ اروپا، توافقنامه تجاری پسابرگزیت میان اتحادیه‌ اروپا و بریتانیا را تصویب کردند. توافقنامه تجاری پسابرگزیت میان اتحادیه اروپا و بریتانیا از اول سال جاری میلادی بطور موقت و تا زمان تصویب نهایی در پارلمان اروپا به عنوان آخرین مانع قانونی، لازم الاجرا اعلام شده بود.

۴

در این رأی‌گیری که ۶۹۷ نماینده پارلمان اروپا شرکت داشتند، ۶۶۰ نماینده به توافقنامه تجاری پسابرکسیت رأی مثبت دادند و ۵ نماینده نیز مخالف آن بودند. ۳۲ نماینده پارلمان نیز رأیشان به این توافقنامه ممتنع بود.اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به رأی پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که این این توافقنامه ۱۲۵۰ صفحه‌ای، «پایه یک همکاری قوی و نزدیک با بریتانیا» است که اجرای «صادقانه» آن ضروری است.

ارائه کارت‌های اعتباری با هدیه رمزارز در بازار

به گزارش یورورنیوز، شرکت خدمات مالی مسترکارت و صرافی رمزارزِ جمنای از ارائه کارتی اعتباری خبر دادند که دارندگان آن به ازای خریدهای خود ارز دیجیتالی به عنوان هدیه دریافت خواهند کرد. این دو شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که دارندگان حساب ارزی مبتنی بر ارز دیجیتالی در صرافی جمنای از تابستان آینده می‌توانند از مزیت این کارت اعتباری که حداکثر تا ۳ درصد به آنها بیت‌کوین یا رمز‌ارز به عنوان جایزه خرید پرداخت می‌کند، استفاده کنند.

۳

این کارت اعتباری توسط وب‌بانک(WebBank) که یک موسسه اعتباری مستقر در ایالت یوتا است، صادر می‌شود و در سراسر ایالات متحده در دسترس عموم قرار خواهد داشت. غول‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از جمله مسترکارت، ویزا و پی‌پل(PayPal) در ماه‌های اخیر تبادلات مالی بر پایه رمزارزها را افزایش داده‌اند.

ارسال قسمت اصلی اولین ایستگاه فضایی چین

به گزارش آسوشیتدپرس، چین قسمت اصلی اولین ایستگاه فضایی دائمی خود به نام «تعادل آسمانی» را از مرکز فضایی ونچانگ در جنوب این کشور به فضا فرستاد. این اولین مرحله از ۱۱ ماموریت لازم برای ساخت این ایستگاه است و تا پایان سال آینده سه فضانورد به آنجا اعزام خواهند شد. دست کم ۱۲ نفر، از جمله چند زن و فضانورد سابق، برای اعزام و زندگی در این ایستگاه فضایی در حال آموزش دیدن هستند.

۶

در ادامه پیشرفت‌های چین در زمینه فضایی، این کشور اخیرا برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر نمونه‌هایی از سطح ماه به زمین آورد. چین همچنین قصد دارد ماه آینده کاوشگر خود را  بر سطح مریخ فرود بیاورد.

به صفر رساندن مصرف سیگار در فنلاند تا ۱۰ سال آینده

به گزارش دویچه‌وله، فنلاند در تلاش است تا محدودیت‌های سخت‌تری را در زمینه مصرف سیگار و تبلیغ دخانیات برای تحقق هدف به حداقل رساندن این عادت در میان شهروندان خود تا سال ۲۰۳۰ اعمال کند. فنلاند که در حال حاضر در حوزه مقررات دست‌وپاگیر برای مصرف دخانیات زبانزد است، قصد دارد مصرف سیگار در میان فنلاندی‌ها را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند.

۲

بر اساس طرحی به ابتکار وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند، استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی شامل ایستگاه‌های اتوبوس، سواحل عمومی، پارک‌های بازی کودکان و فضای باز رستوران‌ها و مراکز خرید، به تدریج از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ و ظرف دو سال ممنوع خواهند شد. دولت فنلاند همچنین قصد دارد همچون استرالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی ثبت نام و نشان تجاری تولید کنندگان سیگار را بر روی بسته‌های آن از سال ۲۰۲۳ متوقف کند و تولیدکنندگان را وادار به عرضه بسته‌بندی‌های ساده‌تر سیگار کند. هدف کلی این طرح دولت فنلاند این است که شمار سیگاری‌ها این کشور از ۱۱ درصد جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ درصد در سال ۲۰۳۰ برسد. فنلاند در میان کشورهای اروپایی تا کنون بیشترین مقررات دولتی را از طریق اعمال مالیات و ممنوعیت‌ مصرف برای مبارزه با مصرف سیگار و الکل وضع کرده است. در مقابل آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمترین محدودیت‌ها را برای مصرف الکل و دخانیات اعمال کرده است.

جاسوسان آلمانی به دنبال شناسایی آشوب طلبان 

به گزارش دویچه‌وله، آژانس جاسوسی داخلی آلمان افرادی را که در اعتراض‌های خیابانی نسبت به سیاست قرنطینه عمومی شرکت داشته‌‌اند، تحت نظر قرار گرفته‌ تا آن دسته از معترضانی را که با هدف تحریک مردم به خشونت، محدودیت‌های کرونایی را نقض می‌کنند، شناسایی کند. سخنگوی آژانس جاسوسی داخلی آلمان(BfV) با اعلام این خبر گفت که این نظارت شامل برخی از اعضای جنبش«تفکر جانبی»(Querdenker) است که به طور فزاینده‌ای به اعتراض‌های خشن علیه قرنطینه کرونا دامن می‌زنند و از سوی طرفداران توهم توطئه و نظریه‌پردازان راست افراطی تغذیه می‌شوند.

۷

اعتراض‌های خیابانی این جنبش سال گذشته و با ترتیب دادن تجمع کوچکی در جنوب شهر اشتوتگارت آغاز شد ولی دامنه این اعتراض‌ها در سایر شهرهای آلمان گسترده شد. مقام‌های دولت آلمان نگران این هستند که طرفداران گروه‌های راست افراطی و نظریه‌پردازان توطئه که حتی وجود بیماری کووید-۱۹ را انکار می‌کنند با استفاده از گلایه‌های مردم نسبت به طولانی شدن محدودیت‌های کرونایی، خشونت‌های خیابانی را پنج ماه مانده به برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، تحریک کنند. سخنگوی آژانس جاسوسی داخلی آلمان اذعان می‌کند که اعتراض‌های قانونی علیه سیاست‌های کرونایی دولت به طور مکرر و فزاینده‌ای مورد سوء استفاده طرفداران جنبش«تفکر جانبی» و حزب راست افراطی آلترناتیو قرار می‌گیرد تا در پس این اعتراض‌ها، اهداف سیاسی آنها در مخالفت با نظام حاکم محقق شود. ورود جاسوسان داخلی آلمان به موضوع آشوب‌طلبی جریان راست افراطی در شرایطی است که به گفته گئورگ مایر، وزیر کشور ایالت شرقی تورینگن، اعتراض‌ها طی هفته‌های اخیر چنان رادیکال شده که معترضان، نیروهای پلیس حاضر در خیابان‌ها را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

ایمنی جمعی اروپا تا سه ماه آینده

اوگور شاهین، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت داروسازی «بیو.ان.تک» که در همکاری با «فایزر» اولین واکسن کرونا را تولید کرده، پیش‌بینی کرد که اروپا طی سه ماه آینده در برابر ویروس کرونا به ایمنی دسته‌جمعی برسد. با این حال او در بخش دیگری از سخنان خود گفت رسیدن به ایمنی دسته‌جمعی در آمریکا و اروپا دستاوردی بزرگ است اما ادامه شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورها و بروز گونه‌های جهش‌یافته جدید می‌تواند ایمنی همه را به خطر بیاندازد.

۱۱اوگور شاهین افزود اطلاعات جمع‌آوری شده از افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند حاکی از کاهش ایمنی بدن به مرور زمان است و در نتیجه به احتمال فراوان تزریق «دُز سوم» نیز ضرورت خواهد یافت.  به گفته او، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که میزان کارایی این واکسن شش ماه پس از تزریق از ۹۵ به ۹۱ درصد کاهش می‌یابد. در حال حاضر این واکسن در دو دز و به فاصله سه هفته تزریق می‌شود. البته برخی از کشورها به دلیل تاخیر در دریافت واکسن مورد نیاز، فاصله زمانی بین دز اول و دوم را افزایش داده‌اند.

نظر شما